Gå til innhold

Uansvarlig å gi 6 mnd baby barneyoghurt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaster ut en brannfakkel nå:

Mitt barn har problemer med å få i seg nok drikke, og liker enda ikke middag. Dvs midt på dagen etter morgengrøt og kveldsgrøt får jeg ikke i han noen ting (bryst- og flaskevegrer).

Kan jeg prøve med vanlig barneyoghurt? Vet at de bør være 10 mnd, men hva skjer hvis de er 6 mnd og får youghurt da? Har prøvd å lete litt og fant følgende link:

http://www.wholesomebabyfood.com/tipYogurt.htm

Her sies jo at youghurt kan brukes fra 8 mnd og i spesielle tilfeller fra 6 mnd. dessuten er det yoghurt innblandet i noen fruktmoser.

Jeg kan jo prøve, og hvis han får kløe eller vondt i magen er det jo bare å stoppe. Ikke eideelt dette her, men er desperat etter å få i gutten min mer næring og væske siden han drikker så lite.

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med HS om jeg var deg. De vil kunne gi deg klare retningslinjer og forklare hvorfor og hvordan ting fungerer.. Her inne finnes det sikkert folk som ville gjort begge deler, men det er jo forskjellig fra barn til barn hvordan de reagerer...

Skrevet

Dei har jo yoghurt glas med pære og banansmak fra 6 mnd? har gitt gutten min dei, han syns det er veldig godt :) Ikkje fått vondt i magen, eller utslett eller noko som helst. Har ikkje tenkt på at vi ikkje bør gi det heller.

Skrevet

Yoghurten på glass skal være av behandlet melk, og er dermed ok å gi fra 6 mnd som det står på glasset.

Hipp sin med blåbær har vært en hit hos min så ellers kresne gutt.

Skrevet

Yoghurt kan gis fra 10 mnd, ikke 8. Å si at det er uansvarlig er kanskje å trekke det litt langt, men jeg ser ikke poenget med å gi noe man vet ikke er anbefalt, hva er vitsen? Barnets tarmer er ikke ferdig utviklet til å takle proteinet i melkeprodukter så tidlig, og de kan bl.a. få små blødninger i tarmene, det kan gi jernmangel samt allergier.

Hvis det er væske som er problemet kan jeg ikke forstå at yoghurt er løsningen. Frukt og fruktmos inneholder mye mer væske, prøv med Nestlé sine babyjuice eller vann ut juice selv. Jeg ville i allefall ikke gitt yoghurt så tidlig.

Skrevet

Og så vil jeg bare tilføye som nevnt over her at yoghurten som finnes i fruktmosglassene er behandlet (melkeproteinet er spaltet) slik at babyer tåler det. Men Yogolino og vanlig yoghurt er ikke for så små barn.

Skrevet

Fint at du bryr deg Lemonia! Jeg leser jo på dette nettstedet nevnt ovenfor at:

■Lactose is broken down with the culturing of the yogurt or cheese and milk proteins are either semi-removed or limited. The culturing makes yogurt and cheese easier to digest. Many people with lactose intolerance often are be able to eat cheese and/or yogurt without trouble. The same is often true for some people with a milk protein (either to the casein or the whey) allergy.

(NB det finnes laktoseredusert norsk youghurt)

Dessuten så fikk min generasjon vanlig kumelk utblandet med litt vann fordi våre mødre ammet lite og ikke hadde dagens mme. Vi hadde ikke blødninger i tarmene det jeg kjenner til.

Hvis babyen har melkeallergi, vil jeg nok fort merke det på kløende utslett og eventuell diare. Grunnen til at jeg ønsker å prøve youghurt, er at det er dobbelt så mye kcal i det som i de fleste fruktpureer og drikke. Det er også fett i youghurt. Han får alt i dag mye fruktpure.

Vekta stagnerer på gutten min, og han trenger energi, helst skulle energien komt fra min melk eller mme (i tillegg til grøten), men det vil han nesten ikke drikke. Ser på yoghurt som et substitutt for melk;) (Kankje et dårli sådan, ikke sikkert han liker det en gang, har ikke prøvd enda!)

Skrevet

Hvis du allerede har bestemt deg for at det er trygt å gi yoghurt til din 6 mnd gamle gutt, hvorfor spør du da? Vil du kun ha svar fra folk som er enige med deg?

Skrevet

Niks, jeg takker for alle motforestillinger og regnet ikke med å få noe gehør for mitt forslag.

Prøver bare å røyke ut hvor uenige man er om temaet. Masse motforestillinger; så tør jeg ikke prøve. Andre som har prøvd og fått det til uten problems - ja så tør jeg også prøve.

Men INGEN har hittil sagt de har prøvd vanlig barneyoghurt til så små..

Forresten, har du noe gode råd til meg hvordan jeg skal få melk i min baby som har 100% puppe- og flaskevegring?

Foreløpig drikker han små skvetter i søvne fra flaska, men det er uholdbart.

Jeg må derfor prøve alternativer som:

1. prøve drikke fra den NUK-koppen jeg har bestilt

2. evt prøve yoghurt.

nr 2 kan jeg godt vente med til han er 7-8 mnd..kanskje

;o)

Skrevet

Ikke så godt å si, det kan være så mange årsaker.

1. Har du prøvd å gi ham mme i stedet? Det er gjerne smaksforskjeller på de ulike typene, kan være han liker noen og ikke andre.

2. Kanskje foretrekker han en annen type flaske? Eller hva med å gi melk fra tutekopp? Eller vanlig kopp (gjerne av plast), hvis du holder for ham?

3. Liker han ingen som helst drikke i det hele tatt? Det finnes babyjuicer eller du kan vanne ut juice selv. Hvis du lager egen fruktmos kan du også sile kokevannet, avkjøle og gi det. Han liker ikke vanlig vann heller? Kaldt, eller romtemperert?

4. Hvor mye væske får han i seg nå? Du skal regne med væsken du bruker i grøt. Fruktmos inneholder også mye vann. Drikker han ingenting utenom?

Hvis du tilbyr ham drikke jevnlig i løpet av dagen og han ikke vil ha kan det jo rett og slett være han ikke er tørst? Gutten min drikker ikke noe særlig heller etter at han sluttet med mme og flaske. Har prøvd å friste med alt mulig, men han vil ikke ha. Han drikker kanskje 1 dl til sammen i løpet av en dag og så er det væsken som han får i seg gjennom maten, og det er tydeligvis nok for ham.

Jeg tror kanskje du skal spørre helsesøster hvis du er urolig for dette. Greit å få bekreftet at han enten får i seg nok som det er eller tips til hvordan du kan få i ham mer.

Skrevet

Jeg ville heller ikke gitt yoghurt til en så liten baby...

Det finnes så mange alternativer!

Jeg ville også forsøkt en annen type mme. Jenta mi liker ikke småfolk sin, mens nan er supert!

Og hun har drukket av kopp/glass siden hun var 5 mnd gammel. Hun fikk pupp i tillegg frem til hun var 9 mnd ca da.

Hun har aldri ville tatt flaske, men kopp har fungert supert!

Ellers ville jeg nok tatt kontakt med helsesøster for å få litt tips. Mm/mme er jo fortsatt en veldig viktig kilde til næring når de er så små.

Skrevet

Han har fått utpumpet mm eller NAN heldt fra han var født. Aldri lykkes med ammingen (bare litt for kosen fram til 4,5 mnd). Puppenekten har vart en stund, mens flaskevegringen (den flaska han alltid har likt) HAR KOMT GRADVIS. Ja skal prøve tutkopp; kjøper ny da de jeg har er tilpasset 1-2 åring (stort hull). har prøvd med vann i beger, men det blir lite volum av det. jeg har sett det finnes babyjuicer, men de er ofte litt sure og egentlig ikke så næringsrike.

punkt 4: På gode dager får han ca 400 ml mm og 100 ml mme. 2 dl vann i grøt og ca 1-1,5 dl pure. Ca 8-8,5 dl væske.

Det jeg syns er tungt er at jeg må gi drikken mens han sover. Altså ta han ut av senga, putte flaska i munnen så suger han om han ikke våkner. Et stressende opplegg! Jeg venter bare på den dagen han ikke lar seg lure lenger.

Så sier du noe interessant til slutt: du får jo heller ikke i din mye drikke!

Ja, da har vi egentlig samme problemet (når min er våken).

HS og lege har sagt jeg må begynne å innføre middag, men foreløpig har han ikke likt noen glass eller moset hjemmelaget. men det er bare å fortsette å prøve.

Det er i rein desperasjon jeg tenkte på yoghurt, men jeg skal til barnelegen torsdag, så får høre hva hun sier om saken. Kanskje jeg bare må være tålmodig!

Skrevet

8-8,5 dl synes jeg høres bra ut.

Da gutten min var på den alderen hadde han tre rene mme-måltider (ca 200 ml hver) og så spiste han grøt (ca 1 dl vann) og middag + fruktmos, altså ca 7 dl på en dag og det var maks.

Fra 10 mnd nektet han mer mme eller bruk av flaske, så da dalte væskemengden kraftig. Da hadde jeg prøvd å tviholde på en siste flaske mme bare pga væskens skyld, men til slutt nektet han den også. Så da var det kun væsken til to grøtmåltider samt noen slurker drikke til hvert måltid (til sammen 4 dl i løpet av en dag). De dagene jeg syntes han hadde drukket ekstra lite pleide jeg å gi Drikki (en slags smoothie fra Nestlé) fra vanlig kopp, det likte han veldig godt. Og da kunne han godt drikke 1-2 dl i slengen.

Han er nå 12 mnd og væskeinntaket er fremdeles ikke helt der jeg ønsker at det skal være, men det har blitt bedre. Tror han etterhvert begynte å like tutekopp bedre. Men, han er i fin form, jeg tilbyr ham i løpet av dagen og hvis han ikke vil ha må jeg bare tolke seg som at han ikke er tørst. Så jeg tror det er mye det som er cluet, å stole på at de drikker det de trenger, og at de har det bra så lenge det er våte bleier og de er som de pleier.

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra hs om at 6 dl væske i døgnet er det de trenger jeg (Lillegutt er 7 mnd i morgen).. Så 8 dl høres jo bra ut det da. Men hvis hs og barnelege sier noe annet, så vil jeg gjerne vite det ;)

Her er det bare pupp morgen og kveld, vann til hvert måltid (ca 5-10 ml hver gang), lunsj av fruktmos og brød, middag og 2 x grøtmåltid av iallefall 1 dl vann. Han vil ikke ha mer væske i løpet av dagen.. Fikk beskjed om at han ikke skulle ha tillegg (nan el.l) i løpet av dagen siden det er melkepulver i grøten, og han får pupp 2-3 ganger i døgnet.

Han tisser bra, om enn noe mindre enn da han bare fikk pupp. Men han er i fin form, så jeg tenker som så at han får det han trenger.

Skrevet

Sjekk karbohydratinnholdet - dvs sukkerinnhold i en barneyoghurt. Ligger på rundt 14-16%, dvs 1/6 av yoghurten er sukker!!! Ca 14 sukkerbiter i en yoghurt...Kan like gjerne gi barn 3 spiseskjeer sukker enn en yoghurt...

Skrevet

Huff, flaskenekt er slitsomt, Lissi- vet akkurat hvordan du har det nå! Flisa ble total puppenekter ved 2 mnds alder, og ikke lenge etter begynte hun å legge flaska for hat også... Hvert måltid ble en kamp, og jeg måtte bruke alle triks i boka for å få lurt i henne litt melk her og litt melk der.

Det som (heldigvis!!) viste seg å funke her i heimen, var å gi flaska rett før hun sovnet, dvs i rolig slappe-av modus rett før øynene glapp igjen. Pakket henne stramt inn i et teppe og bysset litt- da ble hun rolig og søvnig, viips ut med smokken og inn med flaska istedet. Da kunne hun drikke en god porsjon, og sovnet rett etterpå. Andre metoder i bruk var å gi flaske mens hun lå på stellebordet og glante i taket, gi flaske mens vi danset rundt på stuegulvet og sang eller å gi flaske i søvne, som du også gjør ser jeg.

Fryktelig slitsomt og stressende, og man blir jo helt koko i hodet tilslutt av å telle antall ml væske per dag...Det eneste man kan trøste seg med, er vel at et friskt og våkent barn vil ta til seg væske hvis h*n virkelig trenger det, og man merker det jo fort på dem hvis de blir dehydrerte og fjerne.

Lykke til Lissi, håper det ordner seg snart for dere=)

Skrevet

en ting til- jeg ville forresten tatt ham med til en manuellterapeut for å sjekke for KISS, det gjorde nemlig jeg- men jeg gjorde det dessverre litt vel seint (fikk konstatert en mild form for KISS 2 ved 6 mnds alder). Dette kunne forklare ihvertfall puppenekten, og muligens flaskenekten også, så hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt en time for å evt utelukke det, om ikke annet (man.ter. har to års videreutdanning og har derfor bedre kompetanse til å avdekke evt låsninger/ skjevheter enn feks vanlige fysioterapeuter)

Skrevet

ååååh lykkelig&gla✩RoSa✩RamP✩08, endelig en som forstod fullt ut hva dette er;)

Ja, koko i hodet er jeg av å telle milliliter, fyttirakkern som jeg stresser med det! Legen min ville gi meg antideppresiva her om dagen, men jeg nekta og sa at ungen min drakk ikke mere av den grunn. Jeg er happy når ungen tar det jeg TELLER at han må ta. Og desto mer lei meg for hver gang jeg må tømme ut melk som han ikke gidder å drikke. Varmer NAN opp maks to ganger (kankje en gang for mye, men men), så går det han ikke drikker i vasken. Begynner å bli noen liter...

Han har jo en god stund voks veldig bra, så han var 69,5 cm og 8,3 kg ved 5,5 mnd. Da sa HS at han trengte 10% væske i døgnet (inkl alt som er i maten), og jeg teller og teller for å få i han ca 8,5 dl.

Jeg ler litt av de smarte luretriksa du nevner;) lenge funket det å vandre rundt i rommet med gutten her også, men etter han plutselig ble forkjølet og fikk fran ei tann på en gang, så hater han flaska på dagtid. Å danse rundt virker ikke lenger. derved har jeg bare sovetrikset igjen!

Håper han "tar til vettet" og drikker litt frivillig igjen. Så skal jeg holde han unna denne yoghurten litt til;))

TAKKER ALLE for engasjerte og lærerike svar! Vi hadde en dårlig natt hvor han bæsja på seg og ikke ville sove så godt, så i kveld trenger jeg å få lagt meg nu!

Skrevet

Både lege og fysio har utelukket KISS fordi han mangler noen andre symptomer som bør følge med (bla skriking), men jeg er jaggu ikke overbevist...vi får se hva legen anbefaler på tordsdag på 6 mnd ktr.

Skrevet

Det stemmer ikke. De fleste barneyoghurtene inneholder 6-7% sukker. Yogolino er ikke tilsatt sukker i det hele tatt.

Skrevet

Bedre med en sjekk for mye enn en for lite sier nå jeg ihvertfall, og siden det ikke koster ei krone skader det jo heller ikke.. Jenta mi var ihvertfall en meget blid og fornøyd liten baby, eneste "symptomet" som sådan var vel denne puppenekten pluss litt sterk nakke (løftet hodet veldig tidlig osv.) Leger har jo ofte ikke noen tro på denne KISS-diagnosen heller, så ikke forvent for mye der akkurat;)

Håper det blir bedre for dere snart, det kan jo bare være at han er inne i en fase hvor veksten bremser litt ned av naturlige grunner- uansett så håper jeg at du ikke lar dette ødelegge for mye av dagene hjemme, og prøv (selvom det ikke er lett!) å ikke telle disse ml hver eneste dag og natt (det klarte ikke jeg, men jeg har LOVET meg selv at får jeg et flaskebarn neste gang også, skal jeg IKKE telle!!) Sånn sett er puppen mer praktisk, all den tid den ikke er utstyrt med ml-mål og man derfor lever gladelig uvitende om hvor mye melk de får i seg:D

Skrevet

Jeg har også et fiiinspist barn og skjønner at du vurderer alle muligheter. SNuppa har vært småspist siden fødsel og det er klart det tærer på.....av erfaring så har ikke HS noe særlig gode råd dessverre. Vi har prøvd oss frem med alle typer MME, forskjellig grøt, varm/kald melk, med eller uten malt....tutekopp, vann....ja- you name it!

Frøkna er bare sånn laga, og sånn var vi foreldrenen hennes også da vi var små. Men det er så slitsomt å telle milliliter...aahhhh.....

I dag har snuppa fått i seg ca 350 ml inkludert væske i maten. Helt sinnsykt lite. 8,5 ml kan jeg bare glemme. Hun er 6 mnd og veier vel ikke 7 kg engang. Jeg vrir hjernen min for å finne ut hva jeg skal gjøre, men ikke lett altså. hun vil bare ikke ha mer......fruktmos med yoghurt er jo popoulært, frukt i det hele tatt er nesten det eneste hun vil ha.

Jeg styrer unna yog.beger enda, og kjører på med frukt osv. Prøver oss frem med frukt i grøt osv.

Skrevet

Kjære eplepeple!

Vår nestminste gutt Erik var 66,5 cm og 6950 g på 6 mnd kontrollen (3960 g ved fødsel).

På 9 mnd kontrollen var han 8310 g, 1 år 9540 g. 2 år 10590 g. og nå snart 2,5 år og 11800 g og 89 cm.

Han måtte vi mate med sprøyte til han var 15 mnd, fordi han åt og drakk ingenting frivillig (oppkastproblematikk). Vi tvangsfora han regelrett.

Etter at vi fikk hjelp av helsevesenet (altfor sein hjelp), har han lært å spise normalt, men det har vært en kamp.

Eksemplet ovenfor viser at de små vokser til de og. Men hvor grensa går for hjelp i helsevesenet vet jeg ikke. Jeg vet bare at jeg ikke kommer til å tvinge i dette barnet (Alexander) mat og drikke med sprøyte. Før det tar vi heller sonde, men det er først hvis han begynner å gå ned i vekt og slutter å drikke helt. heldigvis har han litt å tære på fra de gode dagene...

Erik fikk ekstranæring fra apoteket, men jeg tror de må være over 10 mnd for å ta det.

Håper det bedrer seg for din finspiste jente også;)

klem fra

Skrevet

Jeg ville prøvd å drøye yoghurt til han ihvertfall er nærmere anbefalt alder og heller prøvd med en tutekopp eller vanlig kopp for å få i han melk.

Hvis vekta hans ikke går ned og han ikke strekker seg veldig så trenger han ikke legge på seg noe særlig, men selvfølgelig vet jo du bedre enn jeg hvordan gutten din er. Her hadde vi et voldsomt tempo på voksingen fram til han ble 3mnd og de siste 2mnd nå har han bare blitt 3cm lenger og lagt på seg i underkant av 1kilo, så det er klart at behovet for mat avtok litt igjen når han fikk stabilisert vekta si.

Har du prøvd å blande melk i fruktmos? Det gjør jeg. Her går det foreløpig i hjemmelaget eplemos blandet med mme og det er kjempe populært.

Håper du finner ut av det og snakk med hs. De har nok mer peiling enn oss ufaglærte som bare sitter med egne meninger og erfaringer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...