Gå til innhold

Flere som er bekymret over vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veide 105 da jeg ble gravid og er nå nede i 96 (13 uker). Nå sitter jeg litt med inntrykk av at legen ikke følger opp vektnedgangen, siden jeg er overvektig. Ei normalvektig venninnne (i hvertfall litt tynnere enn meg) som har samme fastlege ble innlagt fordi hun hadde gått ned litt over 5% av kroppsvekten, mens jeg prosentvis har gått ned mer... Er det ikke like skadelig for fosteret om vi med ekstra polstring går raskt ned i vekt? Verken jeg eller venninnna mi er dehydrerte eller dårlige utover vektnedgangen (selv om begge kaster opp og får i oss lite næring), men hun måtte inn og få intravenøs næring for fosterets skyld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei..

forstår tankene dine godt.. veide selv 105 når jeg først ble gravid, nå som jeg er snart er halvveis (i morgen) veier jeg 87 kg (gått opp 2 kg siste to ukene)... var selv redd for ungene mine når jeg gikk ned i vekt.. legen brydde seg ikke så stort om dette, men jordmora fikk ordnet med noen undersøkelser.. ungene hadde det bra, og legen på sykehuset sa at jeg ikke skulle uroe meg, så lenge jeg fikk i meg nok drikke, så gikk dette bra.. ungene tok den næringen de trengte av mine "reserver", var derfor jeg gikk ned så fort i vekt.. om du ikke synes noe om legens behandling av saken, så prat heller med jordmora di.. fortell at du er beskymret, så pleier det å bli orden i sakene :-)

Skrevet

Godt å høre at det går bra, selv om man går ned mye :) Det er jo ikke sånn at jeg vil legges inn... Forstå meg riktig! Jeg er nok en smule dehydrert (tørr i huden og litt slapp), men holder på minst ett måltid om dagen. *stolt*. Jeg er superfornøyd med legen min ellers, så det er ikke noe tema å bytte. Hun har nok bare en liten vegring for å snakke om vekt med meg. Virker i overkant redd for å si noe jeg kan ta ille opp, så vi snakker verken om vekt opp eller ned ;)

Jordmødre pleier å ordne opp, ja :D Jeg ser det an litt. Har følt meg bedre et par dager nå, så kanskje det endelig er over snart?!

Skrevet

viktig at du får i deg drikke, om det er vanskerlig å drikke vann, så fulner det muligens å suge isbiter? gjorde underverket for meg, nermere 50 isbiter daglig :-) hehe

ja, slik var legen min i starten også, han pratet veldig "rundt grøten", jeg ba han rett og slett være prof og si det som det var :-) etter det så har han sagt ting som det er :-)

ja, får håpe det går over snart, er virkerlig ikke moro!

Skrevet

Hei jeg er nå 39 uker på vei med nr. to, hadde omtr samme utg. pkt. som deg ved begge graviditeter... og gikk med første ned ca 10 kg og denne gang ned ca 7 kg pga kvalme og oppkast. Det var nok en liten periode denne gangen hvor jeg fikk i meg litt for lite, fikk kun i meg under en liter væske i døgnet... da sa legen at hvis det vedvarte ville han legge meg inn for iv. behandling..

Men når det er sagt, vi som har litt å gå på, har nok lettere for å gå ned fortere i vekt også, og barnet tar den næringen den skal ha, det er vi som blir skadelidenede(eller heldige alt ettersom hvordan man ser det)

Forhåpentligvis roer kvalmen seg ned snart nå som du er over 13 uker, at du klarer å holde på litt mer, og da stiger som regel vekten ganske raskt igjen, fjorde i hvertfall det med meg... nå veier jeg ca 111 i uke 39... og gutten i magen har det helt fint og vokser som han skal...

Forrige har også klart seg helt fint..

Det går nok fint, skal du se, masse lykke til og god bedring med kvalmen din!

Skrevet

hei jeg veier nå ca 118 og er ikke sikkert at jeg er gravid enda ...en litt lang historie...

men et tips vil jeg hvertfall gi deg...få noen til og kjøpe farris gjerne med smak og eplemos...blade dette og kan også bllande inn noe vann om du syns det blir sterkt..når du drikker dette så får du i deg næring bade salt hadde mineraler og sykker..det er dette du får med intravinøst....dette kan også virke kvalme lindrene ...spørs hvor sterk kvalme man har...anbefaler dette på det sterkeste...jeg hadde sterk hypperemesis (svangerskaps kvalme) og ble lagt inn noen ganger får og stoppe det....husk at du også kan få kvalme stillende av legen din... og det er ikke noe farlig og gå ned i vekt men er ikke bra og ikke få i seg niok veske...du bør nok skrive hva du drikker og hvor mye i løpet av en dag.

vennlig hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...