Gå til innhold

Når man fast én dag i uken på jobb har møte i lunsjen

Anbefalte innlegg

Så mener jeg at man må kunne ta 30 min pause etterpå?

Men det er en slags uskreven regel om at den ene lunsjen i uka brukes til oppsummeringsmøte. Det irriterer meg, for jeg er ikke interessert i å bruke lunsjpausen min til det. Vil slappe av i lunsjen.

Fortsetter under...

Trodde man hadde rett til lunsjpause... Men hvis de andre lunsjpausene brukes til å sitte rundt et bord med kollegene og konversere dem, er det kanskje ikke så stor forskjell om en av dem leser opp fra et papir en dag i uka?

Kan selvfølgelig være en utfordring dersom man har blitt stresset like før lunsjpausen, og vil slappe av litt på toalettet og sette seg med beina høyt etterpå.

Annonse

Jobber ikke i lunsjen. Men av og til må pausen forskyves dersom det er travelt. Høres litt ut som du jobber i det private næringsliv, som kan finne på å ha fast møte i lunsjpausen. Mens de ansatte sitter som små lam og gjør alt for å glede sjefen :-)

Tror jeg har betalt lunsj. Har ikke alle det? Er forresten ikke helt sikker:-o

Men trodde man hadde krav på matpause sånn uansett. Jeg synes det er utrolig intenst å ha møte i matpausen. Trenger å koble av 30 min i løpet av en dag.

Har du betalt må du regne med å jobbe/bli avbrutt mens du spiser.

Forøvrig er lunsjmøter uansett fandens verk. Da sitter jeg heller og stirrer i veggen på kontoret aleine og tygger, eller til og med jobber, bare jeg slipper å liksom-lunsje mens det egt skulle vært pause.

Jeg og! Heller surfing på nettaviser liksom.

Synes det er så kjipt å ha møte hele pausen.

Skjønner at man kan bli avbrutt om man har betalt pause, men det er tross alt snakk om en fast ordning. Trodde man hadde krav på spisepause, jeg.

Ikke alle jobber steder hvor man kan ha pause samtidig. Ikke alle har kontorjobb osv.

Har man lønnet pause, kan arbeidsgiver kreve at man faktisk jobber mens man har pause. Og nei, ikke alle har lønnet pause. Hvorfor er det logisk at alle har lønnet pause? Hvorfor skal man få betalt for å ikke jobbe?

Annonse

Jeg jobber som sykepleier ved et av landets sykehus og har ikke betalt for lunsjen, men må likevel jobbe i lunsjen hver eneste dag. Det er aldri mulig å få til å ta 30 minutters lunsj uten at klokker ringer, pårørende vil ha svar på spørsmål, bleier må skiftes osv.

Så hadde jeg hatt lunsj fire dager i uka hadde jeg vært fornøyd.

Jeg har ikke betalt lunsj, men sitter alikevel å jobber. Får ikke forlate plassen min iløpet av dagen, hvis det ikke er jobbrelaterte ting, eller dopause da.

Kollegene mine har både lunsj og to kaffepauser iløpet av dagen, men som dem så fint har sagt "dette er ikke noe vi har krav på", så dermed får ikke jeg delta på dette, selv om alle de andre kan gjøre det hvis dem ønsker. Kan til nød gå en tur i kantinen i lunsjen, men helst være der jeg er, og ihvertfall ha med telefon. Så er jo opptatt hele lunsjen uansett.

Jeg jobbet et sted der jeg ikke hadde betalt lunsj for noen år siden. Det ble likevel forventet at man skulle kunne forstyrres av jobb-relaterte ting i lunsjpausen. Jeg ble så lei det at jeg begynte å forlate arbeidsplassen i pausen min. Ble ikke så godt mottatt, men jeg var i min fulle rett til å gjøre det.

Merkelig at du som jobber som sykepleier ikke har betalt lunsj. Det er da bestemt i de fleste tariffer NSF har forhandlet frem.

Uansett, hvis du ikke har betalt pause kan du forlate arbeidsplassen disse 30 min. Hvis det er sånn at du ikke får fred i lunsjen anbefaler jeg deg å forlate avdelingen og heller spise i kantina el.l.

Aldri om jeg ville jobbet gratis.

Jeg jobber også som sykepleier, betalt eller ikke betalt pause. (varierte fra lengden på vakta). Helt umulig å ikke bli forstyrret i pausen, man må bare ta pausen når det la seg gjøre. Har gått mange vakter der jeg verken har fått gått på do eller spist opp den påbegynte brødskiva.

Gjest Rispondi

Fra Arbeidsmiljøloven:

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...