Gå til innhold

Hva er den STYGGESTE dialekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra trøndelag og nordover.

Jeg har til gode å høre en nordnorsk dialekt jeg har likt.

Enig i østfolddialekten, selv om det egentlig er fredrikstaddialekten og sarpsborg jeg ikke liker. Moss er noe hel annet.

Jeg synes ikke bergen og ålesundsdialekten er så ille jeg da...

Fortsetter under...

Skrevet

Nå ligger ikke akkurat trøndelag i Nord-Norge da! :-p

Midt-Norge ligger det! ;-)

Så der bomma du GITT!

Skrevet

Ps: Det er forskjell på østlandsk og vestkant-oslo østlandsk.

Skrevet

Fra Trøndelag og nordover mente jeg som jeg skrev.

Det er flere trønderdialekter, og mulig enda flere nord-norske. Liker ingen av dem, og særlig ikke de nord-norske.

Så mente det jeg skrev, vet og forskjellen på Nord-Norge og Midt-Norge, men liker ingen av dialektene der. (Selv om noen trønderdialektene ikke er like ille).

Forstår du?

Skrevet

Ja, de snakker litt forskjellig i Holmenkollen og Fredrikstad.

Men mange av vestlendingene her har kanskje ikke så fininnstillte ører :P

Skrevet

Er også forundra over at Grenlandsdialekten slipper unna så lett. Blir litt flau nå det dukker opp en med skikkelig grenlandsdialekt på tv, Terje Riis Johansen f.eksempel. Åssen errikke a, dø?

Ellers er jo østlandsk så mangt. Bygdene i Buskerud har søt dialekt, men Østfold er litt slitsom (og gud hjelpe meg så lett å ta etter om man snakker med noen derfra).

Grimstad er ikke pen. Og alle disse skuespillerne fra Stavanger burde helst lagt om etter min mening, bare grums.

Liker Møre, Sør-Trøndersk, Sogn. Elsker Vinje-dialekt (Ødd Nordstoga).

Annonse

Skrevet

Alle fra Brønnøysund nedover på kartet.

Skrevet

Enig i at Ålesund ikke er særlig pent (e kanke, e vikke, e skakke, e måkke osv høres ut som et barn på et par år). Jeg bor like utenfor og har fått mye skryt for min dialekt (særlig fra de som bor på østlandet). Synes heller ikke Moldenserene snakker særlig pent. Ellers er det mange vakre dialekter i landet vårt. Mange rakker ned på Stavanger og Kristiansand jeg synes det er pent, også Bergen ;). Men heldigvis forskjellig smak. Østlandsk er liksom uten "personlighet" men har ikke noe spesielt negativt å si, men det er liksom ikke en dialekt om dere skjønner (mer fornorsket dansk).

Skrevet

Dette har jeg opplevd flere diskusjoner av, og alltid har alle rundt meg en sterk formening om hvilken dialekt de misliker. Jeg synes egentlig alle dialekter har sin sjarm, og ingen plager meg sånn nevneverdig.

Selvsagt vanlig bokmål som denne "Oslo-dialekten" som dere kaller det, stammer fra, er i grunn litt kjedelig kanskje, men det er jo så mange varianter av den nå. Jeg er selv østlending og har nok lagt om til en litt penere bokmålsform etterhvert som jeg ble eldre, men dialekten til "bøgda" som jeg er ifra er nok kanskje en smule harry(?) Har i alle fall hørt det noen ganger :0)

Men alle dialekter har sin sjarm!

Skrevet

Petter Northug kommer ikke fra Lierne, han kommer fra Mosvik! Det er stor forskjell på Li-dialekten og Mosvik-dialekten ja :) Er selv fra Verdal, synes Molde-dialekten er finest, og Haugesunds-dialekten og skikkelige treige nordlendingsdialekter er forferdelige å høre på :)

Skrevet

Østlandsk? hva f.. er det? heter BOKMÅL.. aper!!

Skrevet

What? sør hælgelainn har no dem finaste dialæktan i heile Norge!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...