Gå til innhold

Hva er den STYGGESTE dialekten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det er mange som mener østlandsk er den styggeste dialekten. Nå er det jo veldig mange forskjellige dialekter på østlandet da...

Eller er det østfoldsk dere mener?

Skrevet

Jeg har litt problemer med å si at en dialekt er stygg, men den dialekten jeg blir minst sjarmert av er nok Kristiansand-dialekt, tett fulgt av Stavanger-dialekt. Derimot liker jeg veldig godt Bergens-dialekten, både bydialekten(sosiolekten?) og dialektene til småstedene rundt. Litt uvanlig å like Bergensdialekt for en Østfolding kanskje, men sånn har det blitt.

Ellers er jeg fullstendig klar over at min egen dialekt er en av de dialektene som blir satt minst pris på her i landet, men den har da blitt godt markedsført på barne-tv de siste årene. ;-) (Gjengen på taket, etc.)

Skrevet

Jepp. Østfoldsdialekten er styggest i mine ører.

Skrevet

Synes ingen dialekter er stygge, det avhenger mer av den som snakker dialekten, stemmen, tonefallet. Synes dialekter viser identitet, noe som er viktig. Trist når man legger om dialekten sin når man flytter til et nytt sted som voksen, noe påvirknig blir det over tid, men jeg hører fortsatt at min mor er sunnmøring, og at min svigermor er trønder feks.

Skrevet

Jeg er helt enig i at det kommer an på personen, ikke dialekten. Jeg endrer ofte mening om en dialekt etter at jeg har møtt noen sjarmerende mennesker som snakker forskjellige dialekter. Tidligere syntes jeg ikke bergensk var så pent, men så møtte jeg noen skikkelig sjarmerende bergensere og synes plutselig det var en av de fineste dialektene. Er nordlending selv, og her er det maaaange forskjellige dialekter, og ikke alle som snakker like fint heller. Eksen min, for eksempel, snakker skikkelig "feskenordlending" og grovt, synes ikke det er så fint, selv om vi kommer fra omtrent samme plass. Jeg banner ikke like mye, og snakker nok litt "penere" som byjente, hehe...

Skrevet

OSLO ;O Alle typer Oslo-dielekt får meg til å bli kvalm..

Ikke videre pent!

Skrevet

Jeg får frysninger på ryggen av trøndere, det er helt grusomt å høre på, ingen dialekter er styggere enn den...

En god nummer to er østfold tror jeg, i hvert fall i tjukk L området... Lite pent....

Skrevet

Dette er jo en FU som kommer opp innimellom, og det er festlig å se hvor forskjellige svarene er fra hver gang. For 2 år siden ble jeg sjokkert over at Stavangerdialekten ble katagorisert som en fin dialekt, mens jeg ser at den nå for tiden alltid havner under den styggesete dialekten. Tror det kommer an på hvor en er fra selv.

Jeg stemmer for at Haugesund og Karmøydialekt er grusomt, med Grimstad og Ææææendal på en god nummer to.

Er selv fra Stavanger

Skrevet

Østlandsk.. pripne,hovne,ekle dialekten.tror de er noe.. usjjj

Skrevet

Er veldig fasinert av dialekter jeg egentlig. Og er veldig enig med at om en liker en dialekt ofte settes i sammenheng med personopplevelser.

Da jeg var yngre hadde jeg en lærer fra Stavanger som ikke jeg var så begeistret for og ble en gang sjekket opp på danskebåten av en halvnaken mann som sto i lugaråpningen og sleivet på kav stavangermål " Vil du komma inn å få deg ein beta" Etter den episoden fikk jeg vemmelser av hele dialekten. Men ti år etter møtte jeg han som ble far til mitt første barn som var en kjekkas fra Stavanger så da fikk jeg naturlignok et helt annet forhold til dialekten;-)

Skrevet

Hahaha.. Ler meg ihjel av han halvnakne stavangermannen. Hadde han sebratruse på seg?;-)

Skrevet

Har fortrengt mønsteret men husker den var minimal og han hadde den ølvommen, jeg var 14 og på vei til frokost!

Skrevet

Den styggeste dialekta er Arendal/Grimstad-dialekt. Jeg synes alle som prater slik blir litt komiske- tenker vel litt Vidar og Jan Thore fra Lille lørdag. Ta han Andreas Thorkildsen f.eks, han er jo ganske kjekk, men den dialekta drar ham bare helt ned,, Det samme m dag Otto Lauritzen.

En god nummer to er den gnålete vestlandsdialekta er til Eli Kari Gjengedal på tv2-været (og Liv Signe Navarsete). Vestlendinger generelt har en tendens til å høres gnålete ut.

Skrevet

Stavanger dialekten og østlandsk dialekten

Skrevet

Hvordan er østlandsdialekta? Er det dialekta fra Fredrikstad og omegn eller Oslo og omegn?

Skrevet

Jeg synes stavangerdialekten er grusom. Helt forferdelig.

Narvik-dialekten er noe helt for seg selv,og da snakker jeg om de som er fra selve Narviiiik...

Regner med at folk fra andre steder ikke synes min dialekt er noe fin heller. Særlig hvis det er noen som virkelig tror at det er en dialekt i hele Nordland.

Skrevet

Synes narvik er søtt jeg:) eller artig:P

Skrevet

Andreas Thorkilden er fra kristiansand og ikke arendal/grimstad:)

Dag otto er fra grimstad:) To helt forskjellige dialekter:)

Skrevet

Kristiansund og nordmøre generelt! Rett og slett grusomt å høre på! *grøss*

Skrevet

Er nordfra selv, men bor på sentrale østlandet. Jeg liker vel aller minst bergenser-dialekt og stavanger & omg. Er heller ikke veldig begeistra for trønderdialekter. Er ikke alle som liker nordnorske dialekter heller, men jeg er jo så vant til dem at jeg kan ikke være objektiv nok der.

Skrevet

Østfold dialekten ,den er vel ikke fisefin ,men det er OSLO ,dem sier klokken ,vi sier klokka.

Skrevet

HELT enig Ålesund øsj for en dialekt ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...