Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Engster meg sykt for fødsel, er første gangs, og aner jo då ikke helt ka eg har begidd meg inn på! Har en samboer som gleder seg veldig til å bli pappa, og selvfølgelig gleder eg meg til å bli mamma Men eg kan ikke snakke med han om NOE Føler meg totalt alene om dette svangerskapet ... Eg har sinnsykt behov for å snakke med han om ting,og forklare han mine frykter og tanker .. Men alltid når eg prøver å snakke med han , så blir han sinna ,for han klarer ikke snakke med meg om noen ting i det hele tatt ... Svarer alltid med at "det er ditt problem" .. Eller " Hallo? Det burde du tenkt på før du ble gravid" :S Er det rett og slett for at han ikke vet ka han skal si? Eller for at han ikke bryr seg om kordan eg har det ? Noen som har opplevd noe lignende?Der man ikke kan snakke med samboeren i det hele tatt ? :S Er noen lange dager !!! Håper han kommer seg når lille jenten våres kommer i januar
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Dere bør løse kommunikasjonsproblemene nå og ikke etter fødselen. Da er som regel begge støtt slitne og det kan være vanskeligere å ta opp ting da fordi man ikke orker og man ender med å bli sinte på hverandre istedet. Min mann er litt som din, i allefall føler jeg at det kan være vanskelig å snakke med han om ting, men om det er jeg som i utgangspunktet er redd for at samtalen vil gå dårlig og at den derfor gjør det, vet jeg ikke helt. Det eneste jeg vet er at det er jeg som har slitt med fødselsdepresjoner tidligere og ca annen hver dag nå under svangerskapet føler jeg meg nedstemt og at alt er håpløst. Samboer kan reagere med sinne, eller frustrasjon som han uttrykker det selv. Han synes det er litt skremmende at jeg er slik og vet rett og slett ikke hvordan han skal håndtere det. Istedet for å støtte, verner han om seg selv og skyver meg unna. Men jeg forstår han fordi han skal bli far for første gang og ikke vet hva han går til og har i vente. Han forstår også selv at han reagerer på en urasjonell måte, dvs han reagerer med instinkt istedet for å tenke seg om. Jeg synes du skal snakke med jordmor om din fødselsangst. Hun har fagkunnskaper og kan gi deg svar på ting du lurer på og snakke ut med deg om hva du er redd for. Det er det som er jobben hennes. Kanskje samboer vil lytte når du kommer hjem med hva du har konkret å fortelle? Du kan også ta samboer med deg til en jordmortime å snakke ut om det sammen der. Der vil han nok få øynene opp for hva som er viktig og hvordan både ventende mor og far er i endring. Kanskje han får øynene opp for hvor viktig det er å støtte deg. Men snakk med jordmor om dette først alene. Lykke til! Skal tenke på deg....
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Tusen takk for svar Skal holde deg oppdatert på kordan dette går:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå