Emil & Røra Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Ser på anonymforum at en rådes til å ta datteren med til legevakten på grunn av fall fra sprinkelseng. I noen av innleggene argumenteres det med høyden på senga. Jeg ville aldri ha tenkt det. Mine barn har falt fra senger, stoler og andre ting de har klart å komme seg opp på. De har grått og hylt, men jeg har ikke tenkt hodeskade av den grunn (når de ikke har svimt av, roer seg raskt og ikke viser symptomer som hodepine, kvalme, svimmelhet, søvnighet etc). For å presisere: det er ikke fall i seg selv som gjør meg bekymret. Barnet mitt kan falle stygt, men hvis det hyler, for så å roe seg og være "lekbar igjen" tenker jeg ikke mer på det. Er høyden på et fall nok til å dra på legevakt for sjekk? Hvilke situasjoner har dere dratt på legevakten for? Hvor høye fall? Hvilke symptomer? Hva sa de på legevakten?
~sjiraff~ Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 En venninne fikk beskjed om fra legevakta at om barnet faller i en høyde på ca 1 meter (sltså står på en meter) og lander på hodet skal man alltid til legen for en sjekk. Her har nok minsten fallt i den høyden minst to ganger uten at jeg har vært hos legen av den grunn. Sjekker ungen også lenge han er helt normal, nomale pupiller, ikke søvning e.l. så anser jeg det som ufarlig. Dessuten er det usikkert her om han faktisk landet på hodet da..
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 jeg tror de regner det som et høyt fall når de faller fra noe som er høyere enn seg selv... mener jeg leste det et sted en gang.... som en stol, eller bord, eller toppen av sengen... kommer ann på fallet, men hvis hodet får seg et skikkelig dunk ville jeg dratt til lege.... de tar det veldig på alvor der....
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Man kan ikke definere det kun på bakgrunn av høyde. Jeg tror vi kun har vært på legevakten 1 gang pga fall. Da datt mellomste ned trappen fra 2. til 1. etg. Hun ble borte et øyeblikk og derfor dro jeg på legevakten. Der ble vi henvist til sykehuset og jeg fikk ikke kjøre henne alene. Hun ble der lagt inn til observasjon. Noe de er redd for er bl.a indre blødninger og ergo ikke alltid kun hodeskader.
Gjest Tale30 Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Det var nok jeg som argumenterte med høyden på sprinkelsenga. Jeg har selv opplevd at barnet mitt falt i gulvet da hun var bare 2 mnd gammel. Hanken på vognbagen glapp, og hun trillet nok mer ut enn falt. Jeg kontaktet lege, og han så på henne. Han sa da at de alltid råder foreldre til å komme inn for en sjekk dersom barnet slår hodet kraftig. Jeg vil si at om man faller fra en sprinkelseng, og klager over vondt i bakhodet i lang stund etterpå så kan det tyde på at slaget var kraftig. Jeg syns selv dette er vanskelig, og nå er jenta mi i den alderen at hun reiser seg opp og faller rett bak med hodet først dersom hun mister taket i det hun holder seg i. Jeg har ikke sjekket henne de gangene det har skjedd, men hadde hun falt med hodet i gulvet fra sengen sin, hadde jeg helt klart tatt turen til lege.
Emil & Røra Skrevet 23. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2009 Det er vanskelig å bedømme ja.... Jeg er turntrener og har sett store barn falt på de merkeligste måter med stor fart og høyde. Ingen av dem har skadet deg alvorlig. Jeg har derfor vansklig med å tenke traume når en liten myk kropp faler en meter ned (selvfølgelig hakket mer alvorlig hvis hodet er det første som treffer gulvet). Jeg fikk også kjeft her på DIB en gang fordi vi ikke dro til legevakt med babyen når far og barn hadde falt i trappa. Jeg vudrerte babyen til å ha det fint, men flere argumenterte med selve fallet. Noen som jobber på legevakt her med synspunkter?
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 Jeg har også lært at fall fra en høyde høyere enn barnets lengde skal man alltid være veldig obs på. Hørte et sted at man alltid skulle kontakte lege, men det gjør ikke vi da.. Men vi observerer og vekker jevnlig. Har en del leger og sykepleiere i familien som har så mange skremmende hodeskade-historier å komme med.. Altså slike tilfeller der barnet har slått hodet og plutselig dødd... Jeg er ikke av den hysteriske typen, men ved slag mot hodet er jeg obs. Og spesielt når det er små barn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå