lutefisk Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Jeg har en datter på 4 måneder som har vært grei å legge for natten frem til for ca. 3 uker siden. Plutselig var det stopp på de gode søvnrutinene, uten at vi skjønner hvorfor. Ingen endringer i hverdagen som har skylda. Hun sovner kanskje ca. 20 minutter, så våkner hun igjen, og deretter er det bare gråt i opptil 4 timer. Det begynner med sutring, og noen ganger går det over i vanvittig hysterisk gråt. I begynnelsen trøstet vi henne i senga, men siden det ikke hjalp har vi bare "gitt litt opp", og latt henne få stå opp når hun da våkner etter den korte "nattduppen". Hun er trøtt og grinete, men holder ut. Noen ganger har vi lagt oss samtidig og sovnet før henne! Jeg har prøvd litt forskjellig i forhold til døgnrytme og rutiner. Nå har jeg funnet en fast kveldsrutine som er veldig tydelig. Ingen tvil om at "nå er det natta, så nå skal du sove". Men i forhold til døgnrytme og søvn på dagen så virker det ikke som det er her problemet ligger. Skal bestille time hos osteopat. Har gått til manuellterapeut pga litt stivhet i nakken, men den er minimal, og behandlingen har ikke hatt noe å si for nattesøvnen. Er det noen som har erfart at nattesøvnen plutselig gikk til he.... uten noen tydelig årsak? Gruer meg til kvelden, og er rimelig sliten og lei. Mulig noe er uklart her, men da er det bare å spørre. Har som sagt prøvd å styre hvor mye og hvor lenge hun sover på dagtid, men det har ingen innvirkning på nattesøvnen. Hun sovner jo som regel på 1. leggeforsøk (med litt protester), men det er når hun våkner igjen etter noen minutter at alt bare blir surr. Den eneste gangen i løpet av døgnet hun sover godt og lenge er når jeg triller henne, men det kan jeg jo ikke gjøre helle natta :0)
mimmi9 Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 Har akkurat samme problem her også! Mi er snart 5 mnder og har tullet om kveldene den siste måneden! Blir lagt rundt åtte og sover tre kvarter -en times tid før hun er lysvåken igjen! Tar henne som regel opp da etter litt prøving med pupp og sang. Er heldigvis ikke noe særlig sutrerte på kvelden, stortsett blid og fornøyd når hun blir tatt opp! Tenker å begynne med grøt snart i håp om at hun er så mett at hun sover hele kvelden. Skal også begynne å stå opp med henne til fast tid på morgenen, nå har hun forskyvet døgnet litt og tar igjen med å sove lenge på morgenen. På dagtid sover hun som før, er våken ett par timer av gangen og sover så 1-2 timer. Håper dette er en periode som snart går over før det blir uvaner av det!
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 Kanskje hun er sulten og har behov for mer mat...? Vi starta i alle fall med litt tynn grøt når vår knert begynte å tulle på natta. Han hadde sovet over fra han var 2 mnd, og plutselig ble det bare rot. Når vi innførte grøt ble alt som normalt igjen. Starta da han var 4 mnd.
lutefisk Skrevet 24. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2009 Kanskje jeg skal begynne med grøt, ja. Har følt at det har vært litt tomt i puppene i det siste :/ Men det er jo så vanskelig å vite, for jeg har ikke sånn fint målevindu som det er på melkekartongene Hvilken grøt er god og skånsom for magen? I dag har jeg også fått henne tidlig opp av senga. Håper det snur døgnet litt tilbake om jeg bare biter tenna sammen og får oss opp tidlig de neste dagene....og de neste og de neste
magica og lille tryll ♡ Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Vi har det sånn vi også, men bare noen kvelder i uka. Trylla er 4 1/2 mnd. Etter som jeg har skjønt på andre her inne, så er det ikke helt unormalt at babyene kan begynne å "tulle" litt med sovinga i denne alderen. Jeg tror noe av årsaken kan være at de er mer våkne, nyskjerrige og får med seg mye mer av hva som skjer. Mi lille tulle er hvertfall ultra-nyskjerrig og er livredd for å gå glipp av noe, da kan det sikkert være vanskelig å finne roen for natten. Blir liksom for mye som foregår inni den lille knotten hennes. Ellers så kan det være endring av søvnbehov. Vi tuller nemlig litt med dagsovingen for tiden også. Hun har til nå trengt veldig mye søvn (typ våken bare en time av gangen og sove 2-3 timer osv), tror kanskje ikke hun trenger like mye dagsøvn lenger. Også selvfølgelig det med maten da. Er nok endel barn som trenger mere mat i denne perioden for å føle seg helt mett. Tror ikke det er problemet her hos oss, sidn hun ikke er interessert i puppen når hun tuller det til på kvelden. Men helt sikkert aktuelt for andre. Det er så frustrerende for i ene øyeblikket går alt super-smooth og jeg tenker "yess, nå har jeg skjønt hvordan jeg skal gjøre det!" men i neste øyeblikk er alt bare rot og tull. Føler meg helt ubrukelig til tider, men da er det greit å ha dib, for da skjønner man at man ikke er helt alene... hehe Lykke til med sovingen alle sammen )
Gjest Macy Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Tassen vår startet også å rote ved fire måneders alder. Jeg tror han rett og slett trengte mer mat, han blir jo større og større og jeg har kanskje ikke nok lenger? Startet med grøt ved fire måneder, og har fortsatt å øke på. Nå får han også en flaske på kvelden, etter grøt. Venter en liten halvtime-time, til jeg ser han er trøtt, og avslutter med puppen. Nettene er bedre nå, men han sliter også med tenner som nå har brutt fram. Fikk et tips her om at tennene ligger og lurer i ukes- og månedsvis, det kan være hun har startet å merke det også... Ikke lett, men start ihvertfall med å gi litt 4 mnd-grøt du.
meandmylittle Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Jeg har hatt akkurat det samme problemet. Her startet det når han var ca 3 mnd,han er 4 mnd nå.. Jeg fikk beskjed om at babyene hadde gjerne en periode når de er en 3-4 mnd hvor dette skjer. Utviklingssprang tror jeg det heter. Men når det er sagt, har vi hatt det problemet mer eller mindre siden lillegutt ble født. Han ville ikke sove i egen seng,ville rett og slett ikke roe seg og hyyylskrek! Hjalp ikke en gang at vi roet han ned og sånn holdt han det gående hele natta og sov kanskje sammenhengende 2 timer før det var påan igjen:-( Men så dro vi til en manuellterapaut fordi jeg mistenkte at han kunne ha KISS. Han trodde ikke det var det,men trykket på noen punkter i nakken hans og sa at innen to uker ville vi merke en bedring om det var KISS. Så en kveld,3 dager etter, gikk det plutselig fint å legge han,har også begynt å bruke nattlampe da,men kan nå legge han i senga si og der ligger han rolig og pludrer til han sovner av seg selv!! Inatt forekselmpel la vi han kl 21 00,og han våknet ikke før kl 05 00!!!! Helt utrolig!! Så etter å ha prøvd ALT som er for å få han til å sove,kom vi frem til at det han manuellterapauten gjorde, må ha hulpet. Så skader ikke å prøve om man ellers har prøvd alt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå