Gå til innhold

Sydenreise og sykemeldt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du burde si fra til legen din pga forsikringer etc dersom noe skulle skje deg. Legen din kan gi deg et skriv/skrive på sykemeldingen din hvor det står at du skal oppholde deg deler av sykemeldingsperioden i utlandet, men at det ikke innebærer noen fare for deg, samt at det ikke innvirker på evnt behandlingsopplegg. NAV kan kicke hvis noe uforutsett skjer og de ikke har fått beskjed..så for sikkerhets skyld: få legen din til å "godkjenne" sydenturen.

Ang hvor lenge man kan fly, så varierer dette fra flyselskap til flyselskap, de fleste godtar flyvninger inntil 7-8 mnd. Men også her er det viktig å ha legeerklæring dersom du er kommet såpass langt og man ikke kan se hvor langt man er på vei med det blotte øyet..

Lykke til!

Hvis du er sykemeldt har du ikke lov til å reise til syden nei, du må fylle ut om du har planlagt ferie i perioden du søker sykemelding for og har du skrevet nei der er det svindel å dra.. du kan derimot fylle ut ja og oppgi tidsperioden for ferien, men da mener jeg at de trekker penger for disse dagene, om du har overveiende årsaker til å dra, kan legen skrive en attest som du kan legge ved og da evt få sykepenger som normalt..( eks helseturer..) jeg hadde tatt en tlf til nav jeg og snakket med legen så du ikke bæsjer på leggen og mister rettighetene dine...

Hallo igjen, her er info fra nav:

Sykepenger ved utenlandsopphold

I utgangspunktet har du ikke rett til sykepenger mens du oppholder deg utenfor Norge.

Først må du sjekke om du beholder medlemskap i folketrygden.

I visse situasjoner kan du ha rett til å få sykepenger ved utenlandsopphold. Dette gjelder dersom du er medlem i trygden etter særlige regler for personer utenfor Norge, eller du er innlagt i helseinstitusjon for norsk regning eller dekket etter trygdeavtale.

Du kan også søke NAV om å få reise utenlands i sykepengeperioden. NAV vil vanligvis kreve at lege bekrefter at at utenlandsoppholdet ikke vil forverre helsetilstanden, forlenge arbeidsuførheten eller hindre kontroll og oppfølging.

I enkelte tilfeller kan det også gjøres unntak etter reglene i EØS-avtalen.

Annonse

Som andre har svart, nei det kan du ikke.

En gang jeg skulle på ferie for noen år siden og ble sykemeldt for et lengre tidsrom fikk jeg legen til å sykemelde meg frem til avreisedag, tok ut en ukes ferie fra arbeidsgiver og ble så sykemeldt da jeg kom hjem igjen.

Du kan trygt fly i uke 25.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...