Gå til innhold

Andre babyer med samtidig bryst- og flaskevegring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde ikke det var mulig, men nå har det skjedd igjen! Vår nestminste ble brystvegrer etter 2-3 mnd, og så oppdaget vi at han ikke tok flaske. Hadde et grusomt styr med å mate han med sprøyte i mange mnd.

Vår minste snart 6 mnd har bare sovnet med puppen, og ble 100% brystvegrer ca 4 mnd gammel. Gradvis har han blitt mer og mer flaskevegrer. Nå drikker han konsekvent bare flaske i søvne. Slik kan det ikke fortsette - enten må han takle suttekopp eller så må han få nesesonde. Er opprådd nå - what to do? Får spør barnelegen på 6 mnd kontroll.

Jeg blir "sprø" av disse rare babyene som ikke vil drikke! (Hva galt gjør jeg???) Heldigvis tåler den siste babyen å spise grøt, men han kan ikke leve på grøt alene - tørker fort ut da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket barna for kiss/kid? Låsninger kan gjøre at de ikke klarer å suge pga smerter. Legen vet ingenting om det, du må til manuell terapaut eller kiropraktor.

Skrevet

det første jeg tenker er at babyen din kan ha vondt et sted. tenner? halsen?

jeg leste et sted her inne at en hadde fått anbefalt å gi paracet ca. en halv time før måltidet, for å avklare om det kunne være smerter som er årsaken til bryst/flaskevegring. det er jo ikke noe særlig å gi paracet i hytt og pine, men hvis du har prøvd alt så..

lykke til!

Skrevet

Takker for tips begge to!

Han ble sjekket av fysioterapeut 3 mnd gammel (løftet hodet litt dårlig i mageleie). jeg sa han hadde sugeproblemer og konsekvent dreide hodet sterkt til venstre når han suger flaske våken. Hun sa at hun fant ingenting galt med ungen.

Paracet er bare prøvd om natten, vi kan jo prøve dagtid også.

Han drikker som "en gud" i søvne. Eksempelvis blånekter han flaske om morgenen mellom 06:30-08:30. Men etter at han har sovet 20 min til ca 09:00 tar jeg han forsiktig ut av senga, så drikker han 200 ml rett ned før jeg putter han i seng igjen (sovende hele tiden).

Han var grei ved flaska de første måneder, det hele begynte etter ca 2,5 mnd, så jeg tror det må ha en annen årsak enn smerte, men er ikke heelt sikker...mulig han fikk altfor mye flaske og pupp en stund og ble lei???

Skrevet

Fysioterapauter er ikke alltid så gode på nakkelåsninger de heller. Det kan absolutt slå inn noen måneder etter de er født, og de kan drikke bedre i halvsøvne. Jeg anbefaler å sjekke det!

Bor du i olso området kan du gå til barneklinikken.com, koster 50 kroner for konsultasjon og behandling! Vi har gått til marc de decker med begge våre, og flere av vennene mine har vært hos han.

Skrevet

Min første mann begynte å bli vrang ved puppen i 3-4 mnd alderen. Jeg kalte det bare nysgjerrighetssyndromet. Han bare tulla, ville ikke ha, kastet seg bakover og ble sint hvis jeg prøvde å presse han. Men i halvkoma, ja, da drakk han som en mann. Han tok heller ikke flaske. Jeg måtte derfor kun amme han i halvkoma, i det han sovnet eller akkurat i det han våknet igjen. Ventet jeg to min, kunne jeg bare glemme det. Kommer du over denne nysgerrighetsfasen, så kommer smaken på puppen tilbake derimot, selv i våken tilstand. Jeg endte med å amme første mann i 2 år og 2 mnd, men gud så slitsomt det var når det ikke funka! Han hadde matvegring i tillegg. Spiste ikke en brødskivebit før han var 2 måneder, og har aldri fått en skje grøt. ;Men han var normalvektig pluss hele tiden, og er en supersunn matglad 7 åring i dag. Mini er ni uker, og venter bar epå at han skal bli for nysgjerrig til å ville ha puppen. Har øvd med flaske i flere uker nå :)

Skrevet

Minien min sliter litt også. Han vil gjerne ha pupp hvis der er mye melk, men det er det ikke lenger. Og mme er ikke no godt lenger. Han likte det før, og så var mor så dum å bytte merke i håp om at noe annet ivlle lukte mindre ille når han gulpet. Og da var det gjort gitt. Det nye merket fallt ikke i smak, og nå vil han ikke ha det gamle heller... Jippi. Han er 3,5 mnd, så det er en stund til mat også. Han drikker vann, men får jo ikke næring der. Så nå sliter vi med å få i han litt mme, pluss satser på at han klarer å få ut noen ml fra puppen når han ligger der også. Er spent på veiing på helsestasjonen til uka... :S

Skrevet

Beskrivelsen din Milly passer på alle mine tre gutter som gradvis ble interessert i alt rundt seg i +/- tremåneders alder. De to eldste guttene avvente seg sjøl om dagen, men holdt ut med puppen om natten til de var 8 mnd.

Jenta gav jeg opp ammingen etter 10 døgn uten søvn (hang i puppen og suttet dag og natt), så var det bare flaske, og hun har siden vært lettstelt og enkel. Fikk pumpemelk til 5 mnd. Guttene pumpemelk til 8-10 mnd.

Så er det minsten som nå er så tricky. Jeg kan akseptere at han bare flirer med puppen og er for trøtt om natta til diing, men da forventer jeg jo at han vi ha flaska. Men den dytter han fra seg, leker med, eller tygger og leker med sutten.

Jeg vurderer å kutte ut pumpingen, for jeg orker snart ikke flere avvisninger av lillegutt når jeg byr pupp. Pumpingen er trappet kraftig ned. Så lurer jeg på hvor stor gutten må bli for å like flaska igjen? Husker du noe om hvor lenge din førstemann tulla før det ble bedre igjen? Gutten min har blitt verre og verre siste tre måneder. Ser svart på dette...sukk...veide han i dag og ser utflating siste 10 dager. Dønn stabil på vekta.

Skrevet

Åhh Mima09, ja da sliter dere også stakkar;(

Mulig du klarer å pumpe deg litt opp? En gang pumping på natten gir mye mer melk, men er slitsomt.

Det verste er at vi ser hva som skjer, men ikke skjønner hva vi skal gjøre med det. Lillegutt her tar nå bare 0,5 l melk i døgnet i søvne, og det er altfor lite når han er 8,3 kg. Et par små grøtmåltider og litt fruktpure erstatter ikke den melka han tidligere tok i volum tydeligvis.

Nei, nå skal jeg varme ei nattflaske og håpe han drikker. Hittil i dag har han kun drukket 3 dl fordelt på 5 ganger prøvemating.

Jeg er også bekymret for at han har stagnert (vet han har stagnert), og kanskje er på veg ned i vekt. Får svaret på torsdag. Så slitsomt dette er, og så masse bekymringer..

Skrevet

Det varte nok til godt og vel 7 måneders alder. Jeg fikk aldri i han mat med mindre han var stup trøtt som nevnt, og da måtte jeg aller helst sitte i et bekmørkt rom. Var helt støkk med han, kunne jo ikke dra noe sted, for da fikk han ikke spist...Kunne aldri være borte mer enn tre fire timer. husker en gang han ikke spiste hele dagen til klokken var 21, da dro jeg til barnelege på volvat, men de bare trakk på skuldrene og sa jaja, men han ser jo frisk og rask ut.. han gikk litt ujevnt opp i vekt han og, huske han bare gikk opp 70 gram på en måned en gang, for da hadde vi vært mye ute og reist. men så la han godt på seg igjen. Husker hvertfall fra han var 8 måneder,at det var helt gått over. kanskje hadde det sammenheng med at det nå ble mindre og mindre pupp om natten. fra 10 mnd fikk han aldri pupp mer om natten, og da mååå de jo bli sultne!! særlig når de ikke vil ha mat heller,,

fullammet så og si i to år.

Skrevet

Hmm..du sier to ting, viktige ting:

1. Ved å henvende seg til helsevesenet med babyer som vi lirker og lurer i føde slik at de holder seg friske, så møter vi bare skuldertrekk og "barnet ditt ser frisk og raskt ut, rund og god i kinna". Det har jeg opplevd hos fastlege, helsesøster og på sykehus med nestyngste. Vil sikkert bare oppleve det samme med yngste. (de ser jo ikke hvordan vi sliter med å lirke i drikke i sovende babyer).

2. Kanskje er det slik at jeg kunne sultet babyen til å bli interessert i pupp eller flaske igjen?

Jeg har bare ikke våget det, fordi jeg er så redd han bare drikker en gang på dagen, og så hyler hele natta av sult. Han kan meget vel legge seg på tom mage ser det nemlig ut til...merkelig nok! Krever ikke mat etter 10 timers nattesøvn og to påfølgende våkentimer en gang, altså 12 timer uten mat og fremdeles helt uinteressert..hm.

Så flink og tålmodig du var, og etterhvert fikk til fullamming så lenge!

Takker for øvrik for svarene;)

Skrevet

Det verste er imidlertid at jeg gruer meg til at han er våken, for de vanskelige matesituasjonene med vegring gir så dårlig samspill mellom mor og barn. Vi blir frustrerte og lei oss begge to. Jeg føler meg utilstrekkelig, avvist og misslykket som mor, og babyen føler sikkert et visst tvangspreget drikkepress. Den onde sirkelen er i gang!

Nei, jeg må nå sove for å samle krefter til morgendagen, god natt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...