Gå til innhold

Reise til Gran Canaria... eller ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Nå trenger jeg litt tips. Vi har planlagt en reise til Gran Canaria i uke 29-31 av svangerskapet, min samboer, vår sønn som da vil være 2 år og jeg. I tillegg skal et vennepar av oss være med, de skal være våre forlovere - vi har planlagt og gifte oss der nede. Vi har sjekket ut det som bør sjekkes ift reiseforsikring, skal bo på et fin-fint hotell med lege og alle de beste fasiliteter og gleder oss masse!

Så snakket jeg med min jordmor i dag (er i uke 13+4), og hun sa at hun anbefaler oss å bli hjemme. Forklaringen var lang flyreise og bakteriefloraen der nede. Jeg tenker at jeg vil reise likevel, men ble selvsagt mer usikker...

Noen som har vært på GC i graviditeten/kan gi meg noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet sikkert jordmor mye bedre enn meg, men jeg ville garantert dratt, dersom var i fin form likevel :) Det er jo mange gravide som reiser til GC, og GC er ikke akkurat det verste stedet å dra når man tenker på bakterier osv. Hvis du er nøye med vannet du drikker, ikke bruke isbiter, at du spiser på ordentlige restauranter el lager maten selv, salaten er vasket osv tror jeg ikke det er noen fare.

Jeg var forøvrig i karibien i uke 16 sist og det var ikke noe problem syns jeg. Det er dobbelt så lang flyreise som til GC. Men dog, noe forskjell på kroppen i uke 16 enn i uke 30 selvfølgelig... :)

Skrevet

jeg hadde ikke hørt på JM da... bare og være ekstra forsiktig med hva du spiser ol det da....

Skrevet

Synes det er rart at jorndmor fraråder deg det..dette er jo noe du må kjenne på selv. Hvis du har ett problemfritt svangerskap ville jeg reist.

Forrige gang jeg var gravid reiste jeg 14 dager til gran canaria(arguineguin) når jeg var 25 uker og det gikk greit. Det man imidlertid burde tenke er på at det er en lang og slitsom reise, særlig med en 2-åring på flyet. (snakker av erfaring hehe) og det er vanskelig med tanke på hva kan spise der nede. Jeg spiste mye pizza og pasta, ikke noe kjøtt, også får man jo kjøpt mye norsk mat der nede, feks brunost og knekkebrød, syltetøy etc. Jordmor tok toxomoplose(?) test av meg både før og etter turen for sikkerhetskyld. Det er en stor belastning for kroppen og reise så langt men så lenge man er frisk og rask er det ikke noe i veien for å reise spør du meg:)))

God tur:)

Skrevet

Hei :-)

Jeg skal snart til GC selv, og er da i 9.-10. uke. Den eneste grunnen jeg skulle hatt til å la være å dra, var i tilfelle svineinfl. (er ikke vaksinert), men det er det jo vel så mye av her, så jeg drar likevel. Vi var i Spania forrige gang jeg var ca like langt, og det var ingen som frarådet meg å dra da heller.

Synes det er kjemperart at JM din fraråder deg det. Hvis du tar visse forholdsregler, skal jo ikke det være noe farlig! Og GC er jo et veldig "sivilisert" sted, det er vel det sydenlandet flest nordmenn ferierer, så jeg tror det finnes "utryggere" steder å dra. Når det gjelder den lange flyreisen, bör du ha stötteströmper, bevege deg mye i flyet, drikke mye vann både för og under reisen for å motvirke blodpropp.

Nei, har dere lyst, så drar dere :-) Höres fantastisk ut med bryllup og det hele!

Skrevet

Vi drar til GC når jeg er 6-7 mnd på vei (med mindre det viser seg at vi venter tvillinger da) , hadde ikke engang tenkt å spørre noen om det er greit, har vært der tusen ganger før, også tidligere gravid. Brler kompresjonsstrømper på flyet, går litt tur etc. Sitter mere en dag foran PC på jobben :-) Selvfølgelig, dersom jeg når tiden nærmere seg kjenner at jeg ikke er i form, dropper jeg det.

Skrevet

Eg var 14 dagar på GC i veke 28-29. Eg holdt meg (som alltid) til flaske vatn, holdt meg unna isbiter, salat og is. Bakteriefloraen der er ikkje så mykje anleis enn her. Det er ein rimeleg trygg plass å reise til.

På flyet er det viktig å drikke masse vatn og bevege seg ofte.

Kos deg på turen!

Skrevet

Det mener jeg og at du sikkert kan gjøre med god samvittighet. Vi var på 12t flytur og reise som tok ca 30 timer med en på 11/2 da jeg var 5-6mnd på vei. Tror ikke det er verre en hjemme. Vi var også på et sted hvor det er varmt og annen bakteriflora en hjemme. Legen som jeg gikk til svangerskapskontroll ønsket i alle fall god tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...