Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Jeg har ammet gutten min i 3,5 mnd nå uten større problemer. Jeg har hatt melk i lange baner, men lite akkurat rundt leggetid, så har pumpet hver kveld (23tiden) for da har jeg hatt skikkelig spreng. Har hatt dette som "kveldsmat", altså rett før leggetid dagen etterpå. Det har fungert utmerket. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke har fått pumpet har jeg hatt sånn spreng når baby våkner at han ikke har villet ha mer enn en pupp, og så har jeg fått pumpet den andre til kveldsmat. I nødstilfeller har han fått mme som han har likt svært godt. Uka etter jeg tok svineinfluensavaksina var jeg skrekkelig trøtt på kvelden, og klarte ikke holde meg våken til jeg skulle pumpe, og tenkte ta det på morran i stedet i og med det var overflod av melk da. Men det var det ikke gitt! Nesten tomt, og han tømte begge puppene på et kvarter. Det er 2,5 uker siden jeg tok vaksina og jeg føler at det blir bare mindre og mindre melk. Andre som har opplevd dette? Det kan selvfølgelig være at jeg har måttet gi mer mme i og med jeg ikke har fått pumpa på kvelden, men tror egentig ikke det heller. Mini ligger på puppen stort sett hele dagen nå, og han blir ikke mett i det hele tatt.Virker ikke som konstant amming + pumping får opp noe produksjon. En dag pumpet jeg på harde livet og ga han mme fordi pappan skulle være hjemme alene med mini på kvelden, (og pappan syns det er mye enklere å varme mm enn å blande mme.) Da så jeg at det kom utrolig lite melk ut, samtidig som det var mer skummetmelkfarge på melka nå. For et par uker siden lå det et tjukt lag med fett på toppen når melka ble kald og skilte seg, nå er det så vidt det ligger noe fett oppå i det hele tat... Fortvilende, for i samme slengen har guttungen funnet ut at mme egenltig ikke er noe godt, så jeg har en konstant sutrete sulten unge som blir sinna på puppen hver gang jeg legger han til fordi det ikke kommer nok mat ut. Nå er han altså 3,5 mnd, og jeg hadde et håp om fullamming lengst mulig. Noen tips til hva man kan gjøre? Helsesøster sier bare amm mer. Og det har jeg gjort, men hjelper ikke...
kladde Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 Hvordan er vektøkningen til gutten? Det er jo ikke sikkert du har for lite melk. Kanskje han er inne i en økeperiode? Men det kan selvfølgelig hende at trøtthet, uvelhet og stress har redusert produksjonen din litt. Har opplevd det selv - og da er det beste rådet å gjøre alt du kan for å slappe av og samle litt overskudd. Prøv å la være å bekymre deg for det gjør bare situasjonen verre. La husarbeid og avtaler ligge og konsentrer deg om deg selv og ammingen. Skjem deg bort med god mat og drikke og kanskje en god film og et fotbad? Prøv å sove så mye du kan. Fortsett å amme hyppig (minst annenhver time), så øker nok produksjonen igjen ganske raskt. Du har jo hatt masse melk tidligere så det er ingen grunn til at du ikke skal kunne produsere nok melk. Jeg opplevde at jeg "mistet" melken etter en periode med veldig mye stress, og da tok det ca. en uke med "avslapningskur" før det normaliserte seg igjen. Pumping er ikke nødvendigvis en god indikator på hvor mye melk du har. Det er veldig psykisk opplever jeg - og det ikke alltid utdrivningsrefleksen fungerer som den skal - særlig når man er bekymret for at det er lite melk. Syntocinon nesespray inneholder hormoner og kan hjelpe med å sette i gang utdrivningen. Du kan få denne på resept hos legen. Kanskje det kan hjelpe? Mange anbefaler også ammete, havre og malt (vørterøl, maltekstrakt) for å øke melkeproduksjonen. Vet ikke om dette faktisk fungerer men det skader jo ikke å prøve.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 Han har økt veldig i vekt frem til nå de siste ukene. Da har det stagnert noe. Men han er tjukk og god, så han har å gå på. Jeg vet at pumping ikke nødvendigvis forteller noe om hvor mye, men jeg merker at gutten er sulten hele tida. Han ligger og slår hysterisk på puppen og blir skikkelig sinna. Det gjør han bare når han ikke får ut noe, før var det bare på slutten, nå er det fra jeg legger han til. Og økedøgn skal vel ikke vare i flere uker? Jeg skal prøve å slappe av og skjemme meg bort, men jeg kjenner jeg stresser med dette her, særlig siden han plutselig ikke vil ha flaske heller. Han har jo likt den bedre enn puppen frem til nå. Men får prøve med ammete, har de det på helsekost eller? Fikk forresten lurt i han et skikkelig måltid mme nå i formiddag, og nå har han sovet i 3 timer, og det har han ikke gjort siden melka mi begynte å forsvinne. Så det må vel være et tegn på at han endelig er mett, vel?
Cruella De Vil Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Hei, jeg tok svineinfluensavaksinen forrige uke, og har ikke merket noe på melkemengden i forhold til dette (og jeg fullpumper, så jeg vet faktisk at melkemengden er ca. den samme ). Men kan det kanskje være at gutten bare har en fase der han er "vanskelig" ved puppen? Vi har hatt slike faser siden gutten ble 3-4 måneder, slik at han noen dager bare er vrang og ikke vil spise. Hvert måltid kan da ta laaang tid med mye krangling, og han spiser mindre. Nå får gutten vår mm på flaske, men jeg tror disse periodene er generelle så de gjelder både for pupp og flaske. At du får pumpet mindre kan, som skrevet over, ha sammenheng med stress, jeg opplever i hvert fall at hvis jeg er stressa kommer det mindre melk under pumping (og av og til ingenting), selv om det er masse der. Ellers støtter jeg tipset over om å slappe av, få masse søvn, spise godt og drikke ammete (selv om det ikke alltid er like enkelt å slappe av når man er alene hjemme med en liten en på dagtid ). Du får kjøpt ammete på helsekost, jeg bruker Kloster ammete og synes den virker bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå