miominmio09 Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Vi prøver for tiden og lære vår 8mnd. gamle sønn og sovne i egen seng... Å herregud for ett j¤vla styr! Han hadde kolikk fra han var 2uker til 4mnd. så jeg har alltid sovet sammen med han, for da ble han roligere.. Nå går vi med planer om og legge han på eget rom og da, av praktiske årsaker må han kunne sove alene.. Men vår sønn har en vilje av stål! Jeg er helt sjokkert så sint han kan bli.... Han skriker og hyler så jeg er redd han skal svime av.. Jeg føler jo jeg gjør noe galt, men jeg vet jo det må gjøres.. Er det noen som kan dele sine histoiere med meg slik at jeg kan få litt bedre samvittighet??
magica og lille tryll ♡ Skrevet 22. november 2009 #2 Skrevet 22. november 2009 Vi gjorde det med lille tryll for 3 uker siden. Da var hun riktignok bare 4 mnd, så det gikk sikkert litt enklere enn for dere kanskje... Det jeg gjorde var å gi kveldspuppen i senga i mørket (sover fortsatt på samme rom), synge nattasang, legge henne i senga si også satt jeg ved senga å holdt på henne mens jeg sang so ro til hun sovna. Tok 1 time og 15 min. første kvelden. Da var det mye skriking og jeg måtte ta henne opp å trøste mange ganger. La henne i senga si når hu roa seg igjen. Andre kvelden tok det 40 min. med samme fremgangsmåte. Tredje kvelden tok 15 min. De neste kveldene kunne jeg synge nattasangen uten at hun så meg. Nå må jeg fortsatt sitte inne hos henne til hun sovner, evt gå hyppig inn og ut. Og vi har fortsatt kvelder hvor det tar eeevigheter med legging, men stort sett går det greit og hun sovner i løpet av 5-15 minutter. Målet vårt er å kunne legge henne i senga si og gå ut, og at hun finner søvnen selv i løpet av kort tid. Er ikke helt der enda, men det kommer seg ) Mine råd er: -Lage faste kveldsrutiner (men det har du sikkert gjort alt) -Ikke la han ligge å gråte alene, det skal være trygt å være i senga si, og koselig å legge seg -Virkelig bestemme seg på forhånd, begynn en helg dere har litt overskudd. Og vær staere enn gutten din. Lykke til! ) Håper det ordner seg
miominmio09 Skrevet 22. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2009 Hei.. takk for fint svar.. Jeg har snakket litt med helsesøster og hun sier at visst jeg tar han opp når han skriker vil han bare fortsette, fordi han da får lønn for arbeidet.. Vi har kost oss veldig fram til nå med og legge oss sammen på kvelden, så han synes nok ikke det er noe hyggelig el. koselig og legge seg alene.. Fordi vi har ventet så lenge med og legge han han alene får vi vel jobbe ekstra hardt nå. Har dessuten ikke noe inntrykk av at det skal bli bedre og bedre, jeg tror vi må belage oss på mye arbeid fremover.. Er ikke noe "fan" av og la han skrike men, jeg ser ikke vi har noe valg..
eplejente Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Hei miominmion09. Jeg vil bare dele litt av min erfaring og meninger. Jeg er nemlig heller ikke noe fan av å la babyer ligge å skrike. Jeg mener at det naturlige instinktet til oss foreldre er å ta de opp nettopp hvis de skriker. Å la babyen ligge og skrike er først og fremst vondt for både barn og mor, men kan faktisk også skape utrygghet. Babyer vet ikke hvordan de skal snakke, og når de gråter prøver de å fortelle oss at noe er galt. F.eks i ditt tilfelle kan det bety "men mamma, jeg vet ikke hvordan jeg skal sove for meg selv, hjelp meg" Er enig med magica og lille tryll her. Å løfte barnet opp når det gråter, trøste og si " det går fint, kjære. Du er bare trøtt, du skal bare sove" (eller noe i den duren). Når det har roet seg, legge barnet ned igjen og hvis det igjen gråter, så løfte opp igjen og roe helt til det har roet seg helt. MEN.. her gjelder noe av det helsesøsteren din mente. Hvis man holder barnet for lenge etter at det har roet seg, så vil barnet tro at hvis det gråter, så betyr det at mamma løfter opp og koser med meg. Så hvis jeg gråter nok vil tilslutt mamma eller pappa løfte meg opp og kose med meg...Her gjelder det å finne balansen. Personlig har jeg hatt veldig god nytte av opp- nedmetoden og bruker mange av teknikkene og retningslinjene fra boka "The Baby Whisperer", både når det gjelder søvn, mat og i det hele tatt det å forstå barnet ditt. Men viktigst av alt blir å følge morsinstinktet ditt, det er kun deg selv som vet hva som er best for ditt barn. Ingen kjenner barnet ditt bedre enn deg! Sønnen min er forresten 8 mnd. Lykke til!
magica og lille tryll ♡ Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Ikke lett dette her. Hvis du ikke ønsker å ta han opp så vil jeg uansett anbefale deg å være i rommet i begynnelsen til han sovner, slik at han ikke føler seg utrygg. Hva med å sitte i et hjørne slik at han kan se deg? (uten at du ser på han såklart) Evt sitte et sted der han ikke kan se deg, men synge sånn at han hører deg? Er ikke noen ekspert jeg altså, men mammahjertet mitt hadde ikke maktet at babyen min skulle skreket lenge alene... Men det er du som kjenner babyen din best, og du må gjøre det som føles rett for dere. Du kan jo uansett være forberedt på at dette tar litt tid. Som eplejente her nevner så har jeg også hørt mye positivt om opp/ned-metoden. Du kan jo lese mer om barn og søvn her: http://www.barnogsøvn.com/?page_id=62 http://www.sovlillebaby.com/ Igjen lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå