Gå til innhold

Erfaringer med Døvt/hørselshemmet barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen med erfainger her inne.

Sønnen min er 4 mnd, og har helt tette øreganger, vi venter på time hos siksen, så de kan gjøre noe med det.

Men vi har fått beskjed om at vi kan regne med at han er klinisk døv for øyeblikket.

Spørsmålet mitt går på søvn.

For tiden blir han vugget i søvn i armene.

Jeg skulle gjerne sluppet dette, men jeg tenker at når han blir lagt i sengen og begynner å gråte, så kan han jo ikke høre oss...

Alle tips går på å få de til å bli fortrolige i sengen, for så å synge eller hyshe til de klarer å finne søvnen selv.

Andre barn faller jo gjerne til ro når de hører foreldrene...

Hva gjorde dere når barna var små?

Klarte de å finne søvnen selv?

Hvordan fikk dere til det?

Har dere noen tips?

Eller burde jeg vente til hørselen er der?

Huff ikke lett dette her...

Jeg kan jo også se for meg at da vil han iallefall få problemer med å sove, når det pluselig er masse forvirrende lyder og inntrykk...

Setter pris på alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har ikke hørselshemmet barn selv, men har tidligere jobbet i en barnehage med en døv gutt. Jeg pleide å stryke han på panna når han skulle sove, da sovnet han som regel ganske fort. Dere kan jo sitte ved siden av senga til gutten ders og stryke han på kinnet eller panna sånn at han vet at dere er der. Men hvis han fortsetter å gråte er det kanskje bedre å ta han opp.

Hvis han får hørselen tilbake ganske fort vil han sikkert venne seg til lyder etter kort tid ettersom han er så pass liten. Bare pass på å skåne han for mye bråk i begynnelsen.

Hvis det tar lang tid før dere får gjort noe med hørselen hans (spesielt hvis han blir over et år før det gjøres noe) anbefaler jeg dere å lære dere litt tegnspråk sånn at han får inn noen begreper og lærer seg at ting har navn.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...