Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei min samboer er selvstendig og er ikke forsikret. Er det noen som vet om han må ta 10 uker pappaperm eller om det kan i tilfelle overført til meg, sånn jeg har forstått reglene så får han ikke noe bet under pappapermen og da kan de jo ikke kreve at han skal ta ut 10 uker uten lønn.. noen som har noe svar????

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Hei du.

De kan ikke kreve at mannen din tar ut permisjon,men da faller retten til de ti ukene bort for dere begge.

Dersom han jobber i eget AS, har han rett på lønn i permisjonstiden, og firmaet får refundert lønnen fra NAV dersomfirmaet betaler ut lønn, eller NAV betaler direkte til mannen din.

Dersom han driver et enkeltpersonsforetak så må han, urettferdig nok, ha forsikring, og den må være tegnet 9 mnd før fødsel.

Mannen min tilhører sistnevnte gruppe, han har forsikring, men den dekker ikke så mye, får ca 700-800 kr pr dag, og betaler ca 8000 kr for det i året.

Prisen kommer an på om man velger 100 eller 60% dekning fra dag 1 eller dag 17.

Det vi har valgt å gjøre i min manns permisjoner er å ta ut hans uker i alle feriene....da kan han ta full ferie med litt lønn.

Ulempen er da at det korter ned den totale permisjonstiden vi har hjemme med lille gullet...

Dette står på nav sine sider:

For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Foreldrepengene utgjør 100 prosent av denne inntekten.

For frilansere beregnes foreldrepenger på samme måte som for selvstendig næringsdrivende. Stønaden utgjør 100 prosent av inntektsgrunnlaget.

Det er en stund siden de måtte tegne egen forsikring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...