Gå til innhold

Puhh...! Ett skritt fram og to tilbake :oP Søvn IGJEN!!

Anbefalte innlegg

Nå har vi (les jeg) brukt lang tid på å få omvendt tryll fra samsover til selvsover ;o) Og det går som regel bra, hun sovner som regel lydig etter 5-20 minutter med synging og hysjing. (Med unntak av noen kvelder som er et rent He%$&/te og hun gråter/roper/klager i 1-3 timer)

På dagen derimot har vi forsøkt å avvenne med vugging i vogna, så har i ca tre uker nå bare trilla fram og tilbake, i motsetning til over dørstokken som før. Men de siste tre dagene har det blitt vanskelig med innsovning på dagen igjen, og vi har måttet ty til dørstokken igjen. Utrolig frustrerende altså. I tillegg er jeg sørpe forkjøla og tett i hodet, så syns det er utrolig deilig når hun sover, og har liten tålmodighet med tull og tøys, så jeg har nok vært litt lett å lure :oP

Lurer på om jeg bare skal gå cold turkey og venne henne til å sove senga si på dagen også, uten trilling eller vugging av noe slag. Kjøre samme framgangsmåte som når vi (les jeg igjen hehehe) avvente fra samsovingen. Må bare hente motivasjon igjen...

Hva ville dere gjort?

Fortsetter under...

Jeg ville gått for senga, men VENT til en dag du er i form og uthvilt. Du får mye igjen for det senere. Her sover knerten i senga på dagen (når vi ikke er ute og triller da) og i de fleste tilfeller sovner han nesten med en gang (men har vært litt umulius siste uka så får jo noen trøblete dager innimellom likevel).

Hun har jo bevist at hun kan finne søvnen sjøl på kvelden. Her begynte vi og med kvelden først og det var ikke like trøblete å få til dagsoving i senga da. Men det er jo ikke nødvendigvis likt for alle.

Ja, si det...

Jeg har aldri hatt mine barn til å sove i senga på dagtid. Jeg har fryktet at de ble døgnforvirret. Men noen får det jo til å fungere, så da blir de vel kanskje ikke det da.

Tror du hun kommer til å sovne lettere i senga på dagtid enn i vogna? Da må du gjøre det som føles best for dere nå. Dere trenger jo søvn og hvile begge to. Alt går jo i perioder, så det er jo kanskje en liten periode med vongnnekt hun har?

Jeg tror jeg ville forsøkt med vogna litt til. Men det er som sagt fordi jeg ikke har mine barn i senga på dagtid.

jeg putter lillegutt i senga vår på den første (evt den andre) hvilen. Da har jeg det også gjerne litt lysere enn om natta, + at jeg ligger ved siden av han til han sovner (sovner som regel på 1-2 min). Når jeg legger han for kvelden legger jeg han rett i sengen, og slukker lyset. han har jo skjønt at det er natt ut i fra ny bleie, mat osv.. På dagtid sover han sjelden rett etter et måltid.

men så skal det jo sies at mini bare sover i vel en halvtime om gangen på dagtid da (med unntak av de to siste dagene, da han faktisk har klart å ligge i sengen i 2 timer!! har våknet flere ganger, men funnet roen av seg selv igjen - altså, da har han bare sutret litt når han våknet, og kunne vel innerst inne tenkt seg å ha sovet litt lenger)

kanskje ikke så mange tips, men sånn funker det i alle fall her..

Jeg ville holdt på de rutinene med vogn om dagen, seng om natten...holdt ut noen dager til å se om det ikke kommer seg igjen.

Har også en liten formening om forskjellen på dag og nattesøvn. ;o)

Tror også at vi allerede nå setter litt rammer for de små. Begynner vi å føye oss etter litt tull i kulissene er det gjerne fort for at vi fortsetter med det. (hørt om begrepet curlingforeldre?) Ofte lurt å tenke på om det er et lagd eller ekte behov du skal dekke?? Er det et ekte behov at hun skal kjøres over dørstokken, at dere (hehe..du) skal danne nye rutiner osv? Eller kan dette være en mulighet til å si/tenke at nei, jeg er din mamma og vet at dette er bra for deg. Sånn fungerer dette..

Vær trygg (i sinn og praksis) på at du vet hva som er best for ditt barn. De små merker usikkerhet og blir da usikkre de også. Å bli møtt av et usikkert småbekymret mamma-fjes er noe heelt annet enn et smilende trygt mamma-fjes..

Ja dette var altså pedagogen i meg som snakket.. hihi =)

Som sagt gjør det som er best for dere, man går langt for å få søvn og ro innimellom..lykke til og hold oss oppdatert =)

Annonse

Tusen takk for mange innspill jenter!! :o) Dere er gode å ha!

Dere som legger babyene i vogna om dagen, legges de ute da? Jeg tar foreløpig vogna inn i stua, men det blir så utrolig grisete inne, så hadde gleda meg til å slippe det, var derfor jeg tenkte å gå over til å kanskje legge i senga. Har dessuten ikke noe trygt sted å sette henne ute (bor i 2.etasje uten veranda).

Hva med å skille mellom dag og natt med å ha lys på om dagen og lyset av om natten? Eller er ikke det nok?

Hmm ikke lett dette..

Ang skille dag/natt så fikk ikke knerten sove i senga si om dagen før han var inne i en god døgnrytme og hadde lang sammenhengene søvn første del av natta.

Men nå som han har rytmen inne har jeg tenkt at det går greit med senga på dagen, og det har gjort det så langt.

Dette kan nok være forskjellig fra barn til barn dog og jeg har ikke noe fasitsvar på det. Ikke annet enn at så langt (bank i bordet) så har det fungert godt her.

Det var forøvrig mamma som første gang putta han i seng for dagsoving når hun passet han. Hun la alltid oss i senga for å sove på dagen, og vi sov visst for det meste godt om natta.

Min lille snuppe sover i ei seng/vugge som står i stua på dagtid. Sover ca 1-2 timer 4 ganger om dagen. Er sjelden hun sover i vognen, kun hvis jeg skal gå tur. Er vant til lyder fra tven og storebror på 2,5 år som har fri fra barnehage annenhver dag. Dette har hun gjort siden hun var nyfødt. Har også vært grei å legge for natten oppe på rommet, bortsett fra at hun nå den siste mnden har tullet litt.

Hvis hun ikke er var for lyder kan du jo prøve å ha soveromsdøren litt på gløtt og lys på rommet når hun sover på dagtid?

Hvordan går et magica???

Jeg går på tur på formiddagen hver(!!) dag, da sover hun godt i vognen sin. Skulle vi komme hjem før hun våkner tar jeg henne inn i gangen eller så sover hun på altanen.

Senere på dagen sover hun i vuggen, eller min seng (siste nye =) ).

Hei igjen :o)

Joda nå skal du høre... Denne uka har hun sovet ca 2 timer tilsammen hele dagen (+12 timer om natten som før) mot ca 5-6 timer som hun pleide før. Og det spiller ingen rolle om vi triller tur, for hun våkner mens vi triller. Hvis jeg faller tilbake på vugging/trilling over dørterskelen så sover hun litt bedre, så da har jeg kapitulert litt må jeg innrømme.

Regner med det er en fase som alt annet (håpehåpe). Har kommet fram til at det kan skyldes enten tenner (har to hvite kuler i nederste gummen), eller det at hun ikke har bæsja på 6 dager, eller at hun er så nyskjerrig at hun rett og slett ikke har tid til å sove hehe... Eller en kombinasjon av disse.

Går seg vel til ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...