eple74 Skrevet 22. november 2009 #1 Del Skrevet 22. november 2009 noen som erfaring fra alt styret det er når man søker om medmorskap? vi har termin i mars, åpen donor. Fikk tilbake svar Skatt Nord personregisteret at alt er ok med papirer, MEN at medmorskapet likevel ikke kan fastsettes før ETTER fødsel fordi de nå plutselig skal ha flere papirer om den åpne donoren (bl.a donornummer) for å forsikre seg at barnet ved 18 årsalder kan finne frem til donoren. Men dette har vi allerede sendt inn papirer om. Hva gjør vi når vi nå skal fylle ut søknad om permisjon/foreldrepenger til NAV? mister en av oss rett til permisjon ved fødsel pga alt dette surret med regler og håpløse ordninger? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141023790-medmorskap-s%C3%B8knad-nav/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuffe Skrevet 23. november 2009 #2 Del Skrevet 23. november 2009 Hei, jeg har ingen erfaring med medmorskap, men noe av det du spør om sammenfaller med våre problemstillinger i forhold til stebarnsadopsjon. Retten til to ukers permisjon i forbindelse med fødsel kan tas ut av hvem som helst, dere er altså ikke avhengige av at medmorskap er fastsatt. Fødende mors partner kan ta ut permisjonen som "person som bistår mor" (lovens formulering). Hvorvidt den er lønnet eller ikke varierer med arbeidssted, min statsansatte kone fikk den lønnet. Foreldrepermisjonssøknaden ville jeg bare fylt ut med det mor skal ta ut til å begynne med, og gitt beskjed om at resten vil utbroderes straks medmorskap er fastsatt. Det eneste dere ikke kan endre etter hvert er hvorvidt det skal være 100 eller 80% lønnsutbetaling. Vi fikk forresten donornummeret lenge før knøttet ble født, men usikker på om alle klinikkene praktiserer dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141023790-medmorskap-s%C3%B8knad-nav/#findComment-141026544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bogg Skrevet 5. desember 2009 #3 Del Skrevet 5. desember 2009 Hei. Vi har erfaring fra Stork. Etter fødsel gir man beskjed om at barnet er født. Man får da tilsendt donornr. samt bekreftelse på at barnet, etter fylte 18 år, har rett til å få info om donor. Mener det er noe med dansk lov som gjør at de ikke kan gi ut denne infoen før barnet er født. Man må derfor regne med at det går noen uker, etter barnet er født, før begge er registrert som mor. Når det gjelder søknad til NAV fylte medmor ut feltet til far samt opplyste om at medmorskap ikke ble innvilget før etter fødsel. Dette har ikke vert noe problem for oss. Vi har imidlertid snakket med saksbehandler et par ganger siden dette er ganske nytt og ingen helt vet hva man skal gjøre. 14 dager permisjon ved fødsel har ikke NAV noe med mener jeg. Dette er arbeidmiljøloven tror jeg. Om disse 14 dagene er lønnet tror jeg er opp til arbeidsgiver. Arbeidsmiljøloven § 12-3. Omsorgspermisjon (1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. Det er ikke enkelt å få oversikten over alt men vi regner med at ting blir enkler e etterhvert:) Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141023790-medmorskap-s%C3%B8knad-nav/#findComment-141092768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå