Gå til innhold

Hvilke vitaminer tar dere??

Anbefalte innlegg

Har selv etter 1 trimester tatt lifeline for ammende, men tenker nå om det er nødvendig siden jeg etter mye spying er begynt å spise og spis ganse sunt.. Er redd for å ta for mye a-vitamin som er både i multivitamin og tran.

Tenker jeg skulle ta tran ut svangerskapet, enn dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141022944-hvilke-vitaminer-tar-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar trankapsler og folat til glasset er tomt. Jeg har tatt multivitaminer rimelig lenge også, men sluttet for noen uker siden da jeg fikk høre at A- og D-vitaminer skilles ut av kroppen mye saktere enn andre vitaminer, og både Omegakapslene og multivitaminene inneholder disse. Tenkte prøve få tak i multivitamin uten A og D da.... Men tran/omega3 er vel det "viktigste" å få i seg, for det har noe med hjernen og å lette utvikling der å gjøre... eller noe sånt.

Annonse

Jeg tok folat de 3 første mnd, men etter det har jeg ikke tatt noe tilskudd.. jordmor bare ristet på hodet og sa at så lenge jeg spiste sunt og variert fikk jeg i meg det jeg trengte, legen mente også at det ikke er nødvendig med noe ekstra. Jeg er også selv sikker på at jeg får dekket det meste da jeg lager all mat fra bunn,spiser variert og jeg får i meg korn, frukt, grønt, fisk melk, etc..

Jeg er nok mer i andre enden...og tar

multivitamin,

omega-3 kapsler,

b-stress (b-vitaminer m folat),

selen,

e-vit (virker noe blodfortynnende),

Amino-jern (pga lav blodprosent v blodprøve)

Magnesium (pga kramper, menssmerter i mage og rygg)

I disse dager tar jeg også ekstra tilskudd av d-vitaminer.

Til dere som har sluttet med multivitamin og omega-3 tilskudd fordi de inneholder d-vitaminer, så er det "galskap"...

Her i nord med den lille solen vi har, så er de fleste i underskudd på nettopp d-vitaminer om vinteren. Og man skal spise MYE fisk for å dekke behovet. Det lille du får i omega-3 og multivitamin er ingenting å være redd for! med mindre du har fått påvist for høye nivåer i kroppen - noe som er VELDIG lite sansynlig.

Forskere finner ut mer og mer om hvor viktig d-vitamin er for oss, ikke minst for imunforsvaret og å holde oss friske.

Og i svangerskapet produserer vi faktisk et helt nytt menneske, så kroppen vår trenger iallefal ikke mindre vitaminer enn ellers.

Jeg tror at kostholdet er det beste stedet å få næringen fra, men mange har lite variert kosthold + eks hvis man drikker melk kan det også hindre tarmene i å ta opp næringsstoffer i maten (fordi den legger seg som en hinne over tarmtottene).

Jeg tar multivitamin uten A og D (for du som lurte over her så er disse, som alle andre kosttilskudd, å finne på apoteket. I tillegg drikker jeg tran. Sluttet med folat etter 3 måneder.

At man får i seg for lite vitamin D gjennom tran som b77h påstår over her, stemmer IKKE ifølge nettdoktor.no:

"En barneskje tran gir oss den vitamin D vi trenger daglig, og tilfører dessuten vitamin A og E, samt essensielle fettsyrer som er med på å styrke immunforsvaret."

Ang. vitamin D og graviditet står det blant annet følgende:

"Hvis du ikke spiser fet fisk bør du ta tran. Vær imidlertid oppmerksom på doseringen, 1 barneskje daglig, da for mye av vitaminene D og A kan være skadelig for fosteret"

Så pøs ikke på med D-vitaminen jenter, holder med ei skje tran :)

Annonse

Folat og multivitaminer (uten A og D) gir deg det du trenger av næringsstoffer hvis du ikke spiser sunt og variert nok til å få i deg nok gjennom kostholdet. Ikke ta kosttilskudd med vit A og D, så kjøp de som er uten :)

Slenger med dette om vit A fra lommelegen.no:

"Vitamin A. Vitamin A i passe mengder er fint, og dekkes gjennom vanlig kosthold. I tillegg anbefales gravide å ta tran, som er rik på A-vitamin. Du bør imidlertid ikke ta multivitamin-tilskudd hvis du også tar tran, da får du i deg for mye A-vitamin. Heller ikke levermåltid anbefales til gravide fordi det er så A-vitaminrikt."

til Annci<3 og dere andre: jeg skrev IKKE at man ikke fikk nok vit D via omega 3 - men jeg skrev at det ikke var lurt å kutte ut omega-3 og multivitamin i et svangerskap - nettopp fordi vi trenger den dosen!

At lommelegen sier d-vitamindosen dekkes, som du nevner, er fordi de forholder seg til norske myndigheters rettningslinjer (som de jo skal). Men nyere forskning viser at vi trenger høyere doser enn den som norske myndigheter setter som minimum.

Og til dere som kutter ut omega-3 fordi dere er redd for for mye vit-d; det er en grunn til at omega-3/tran er det eneste (utenom folat) som gravide BØR ta ifølge myndighetene.

Tok Lifeline Gravid første trimester. Nå tar jeg tran og sana sol, så regner med det holder? Hva mener andre? Prøver jo og være flink med og spise frukt og grønnsaker men burde sikert spist mer av det.. Stemmer det, er ikke noe som heter burde burde;-)

Hvordan er det med melkeprodukter? Er det viktig og få i seg?

Jeg tar nycoplus gravid og omega-3 kapsler. Tok tran i starten, men da kvalmen virkelig satte inn måtte jeg over på kapsler. Går nok over på multivitaminer istedenfor nycoplus gravid når det er tomt, fordi vi vel egentlig ikke trenger ekstra folat etter 3 mnd. Men skal absolutt fortsette med vitamintilskudd. Akkurat nå med masse kvalme og ikke det mest varierte kostholdet trengs det i alle fall.

Jeg tar ingenting!

Men prøver å spise bra med grønnsaker og litt frukt hver dag, pluss fet fisk daglig (makrell i tomat på skivene eller fisk til middag). De dagene jeg ikke får i meg fisk tar jeg tran, men det er ikke veldig ofte.

Det blir jo flere og flere studier på at det ikke er gunstig å ta vitamintilskudd, og så lenge en spiser bra med frukt, grønt og fisk får en i seg nok næring - selv om en er gravid og har økt behov. Snakket med både jordmor og lege om dette, som var enig og anbefalte meg å ikke ta kosttilskudd så lenge jeg spiser sunt og variert.

I 1.trimester var jeg mye plaget med oppkast så da tok jeg multivitaminer, kalk, folat og tran - full pakke! Synes det er deilig å slippe alle kapslene nå, smaker mye bedre med en skive med masse godt pålegg! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...