Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Husker det var en slik undersøkelse. Mange (over 60% av de spurte) trodde faktisk at isbjørner gikk fri i Nord-Norge. Hvor var de under skoleårene? Er det ikke skammelig at så mange ikke vet noe om sitt eget land? At det skal skorte så mye på geografikunnskapen ene og alene fordi kongen, storting og regjering er på østlandet? Er det noen som tror at de som bor nordpå er noe mindre verd enn oss som bor i sør? At det da er greit å ikke vite noe om landet i sin helhet, fordi det kun er "bønder" og "samer" (etter hva mange tror) der borte?
Gjest Skrevet 22. november 2009 #2 Skrevet 22. november 2009 Etter 10år i Oslo så har jeg aldri møtt en eneste menneske som faktisk tror at vi har isbjørn, bor i telt, ikke har tv osv. Tror at slike undersøkelser er full av folk som svarer på bøll fordi det er morsomt:)
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #3 Skrevet 22. november 2009 Nå tror jeg du husker litt feil. Var nok heller utlendinger som trodde dette om Norge! Altså folk fra USA o.l. Den undersøkelsen du sikter til har jeg aldri hørt om! Tror nok du har drømt. Hallo??? Og de fleste samer bor faktisk i Oslo... så vet du det!!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #4 Skrevet 22. november 2009 Og det finnes ikke isbjørner i fastlandsnorge, med ev. unntak av et eller annet zoo... men kan ikke huske at det er noen der heller. Hvor er du fra HI? Finnmark?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #5 Skrevet 22. november 2009 http://m.db.no/nyheter/2008/04/19/533013.html Norstat gjorde en undersøkelse for Hurtigruten der 14 prosent av folk i Oslo tror det bor isbjørn i Nord-Norge
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 Jeg tror du finner like mye uvitenhet i nord og i sør. Det er lov å orientere seg litt i og om sitt eget land, også andre landsdeler enn den man bor i selv. - Og da vil jeg minne om at dette gjelder såvel folk i nord som i sør. Jeg irriterer meg over innlegg som hovedinnlegget fordi det reduserer nord-norge til samer og lavvu, og reduserer alt sør for Trondheim til Oslo, kongen og fine fruer med mink-pels. Det er så mange deler av Norge jeg gjerne vil se, kystriksveien på Helgelandskysten (heter noe slikt ihvertfall) er øverst på lista. At folk er forskjellige alt ettersom hvor du befinner deg er ikke unormalt, hvorfor gjøre dette til noe negativt?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #7 Skrevet 22. november 2009 Eh...Man har kanskje fått inntrykk av at moralen ikke er helt på topp i Finnmark, etter fokuset på bygder som Skippagurra. Er vel også tradisjon for veldig mange unge alenemødre der oppe.
Dunder Skrevet 22. november 2009 #8 Skrevet 22. november 2009 Har du noen gang møtt noen østlendiger som tror dette? Det har aldri jeg, og jeg har bodd på østlandet i 32 år. Deriomt har jeg møtt masse folk fra bygda som tror at alle som bor i Oslo bor midt i en trafikkmaskin, og at vi aldri har sett levende dyr eller skog før. Forøvrig sier du 60%, mens en lenger ned hevnder det var snakk om 14 %, så det er littvanskleig å ta noe av dette seriøst. Jeg tror nok heller det er ønsketenkning. Folk ute i distriktene elsker å grave frem dritt om Oslofolk. Men da jeg bodde i England elsket folk å snakke dritt om londonenserne, så dette er vel rett og slett et ganske vanlig fenomen.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #9 Skrevet 22. november 2009 trodde dette var kun dumme turister som trodde dette... kan ikke være oppgående mennesker fra norge som tror dette.... finnes kunn isbjørner på svalbard.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #10 Skrevet 22. november 2009 Har aldri møtt en østlending som tror noe av det du sier stemmer. Nå har jeg bodd på østlandet i over 30 år. Derimot har jeg møtt flere amerikanere som tror det er sånn.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #11 Skrevet 22. november 2009 Det er en myte at det bor flest samer i Oslo. Jeg er same selv som bor i Oslo. Har faktisk møtt noen som tror samer eksotiske eventyrfigurer med hale. Men det er ikke mange, tror de fleste er ganske så opplyst. Har møtt mange utlendinger som ikke vet at finnmark er i Norge, og mener samer er utlendinger på lik linje med dem. Men har igjen møtt mange andre som er oppriktig interessert i å vite og lære om befolkningen i nord og faktisk kjenner til plass. Men nok om det, er vel en grunn at de ikke vet så mye om Norge. De kommer fra annet land og har mest sannsynlig nok å tilpasse seg det norske samfunnet i sør og lære mest om Norge generelt. Men vet mange nordpå ofte skjærer, alle nedenfor Trondheim, over en kam. Det er ett felles ansvar å bryte ned fordommer og opplyse riktig informasjon til folk som mener alle nord for Trondheim er slik og slik og omvendt. Jeg forsåvidt blir irritert over all den gnellinga om at folk sørpå ikke kan kjøre bil. Det finnes folk overalt som ikke kan kjøre bil, saken er at hvis du ikke kan kjøre bil på ring 3 forårsaker den ene bilen kaos for flere hundre biler.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #12 Skrevet 22. november 2009 Som østling på noen og 30, har jeg til gode å snakke med andre østlendinger som faktisk tror på noe av dette. Jeg har derimot etter to lengre opphold i Nord-Norge (som er et veldig vidt og uspesifikt begrep), snakket med lokale som innbiller seg at østlendinger tror disse skrønene er sanne. En slags rural legend.... Selv om ikke alle er for desentralisering og oversubsidiering, betyr det ikke at de er ignorante og respektløse...
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #13 Skrevet 22. november 2009 Jeg er finnmarking og har bodd en del år i Oslo. Jeg skal love dere at jeg har blitt spurt om mye rart. Og ja, jeg har møtt mennesker som har trodd det finnes isbjørner i Finnmark. Men jeg lar de bare leve i troa, jeg..
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #14 Skrevet 22. november 2009 Hæ? Finnes det ikke isbjørner i Finnmark? Seriøst? Kun på Svalbard? Jeg har høy utdannelse, men visste faktisk ikke dette.. Og ja, er fra Oslo.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #15 Skrevet 22. november 2009 Har alltid trodd at det bor sånne inuitter i Finnmark, som fanger sel og hval. Neida, hehe ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå