Gå til innhold

STOR jente!! samme som skravle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har ei lita jente på 5 mnd. Hun er mye større og lengre enn alle andre barn vi kjenner og har møtt. Blir derfor VELDIG bekymret. Hun er nå 10100 gram og 71 cm lang. Hun er i tillegg født med en ekstra lilletå. Er ellers frisk, fin og storfornøyd hele dagen. Noe som har lignende store barn, eller en ekstra tå. Trenger sårt å høre fra noen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du

Jenta mi er verken stor, lang eller har ekstra tær. Men en av barna i barselgruppa mi er nok nesten like stor som din. Ut fra min egen baby vil jeg tippe hun er minst 9 kilo og enda ikke 4 mnd. Jeg har sluttet å spørre hva hun veier og hvor lang hun er fordi mamman da sier at hun ikke har veid på flere uker. Jeg har jo syntes det har vært gøy å følge med på min, men skjønner at det ikke er like stas når man bekymrer seg for om hun vokser for fort. Husk at det er stort spenn innenfor det normale, og helsestasjonen er nok beste stedet for veiledning.

Skrevet

Min eldste gutt var litt lenger og litt lettere enn jenten din da han var 5 mnd, men veksten vil nok gjevne seg litt mer ut framover. Det er de første 4-6 mnd de vokser mest, så roer det seg veldig, spesielt på vekten. Mener å huske at min gutt var ca 9,5 kg, litt over når han var 5 mnd, men "bare" 12 kg når han ble 1 år likevel. Han var 86 cm når han var 1 år, en stor gutt :-)

Skrevet

Hei

Min jente var nesten like stor som din jente på hennes alder. Hun er nå 10 mnd, og nesten 12 kg. Sikkert rundt 80 cm lang.

Min vokste veldig mye i starten, men så stagnerte det litt rundt 6-7 mnds alder.

Det viktigste er jo at hun følger sin engen vekst kurve. hvis deet blir mye avvik, så vil du jo få beskjed av helsesøster..

Jeg begynte tidlig å gi vann til grøt, vann til middag osv. Ikke vits å gi melk til når de er så store...

Jeg har latt henne spise til hun ikke ville ha mere selv :) Dette er helt i tråd med råd jeg fikk fra hs. Hør med de hvis du er usikker :)

Men det er jo irriterende at andre legger seg oppi hvor stor ungen er.. får fortsatt høre "oi, bare 10 mnd ja.."

Skrevet

En nabo av meg har en gutt på 8 mnd som veier 14 kilo, en annen baby jeg kjenner veide litt over 12 kilo på 6 mnd kontrollen. De vokser i rykk og napp, min gutt var nok nærmere 9 kilo da han var 5 mnd og noen cm lengre enn jenta di. Han er nå 17 mnd 87 cm ca og 13 kilo, litt større enn gjennomsnittet, men helt innenfor normalen. Tror nok ikke du trenger å bekymre deg.

Skrevet

Min lillegutt var 5,5mnd gammel veide han 9975 g og var 73cm lang. Ikke så langt unna di jente med andre ord! :) Han er nå litt over 7 mnd og har bare gått opp til 10,5kg! Så det stagnerer for alle babyer, bare noen som stagnerer litt seinere enn andre. Min gutt er større enn alle babyene i barselgruppa, og skjønner at du er litt bekymra, d var jeg også.

Lillegutt eier ikke magemål og spiser og spiser og spiser hvis han får sjansen så jeg må begrense matinntaket hans. Han får alt d han skal ha, men kan ikke gi han til han ikke vil ha mere slik noen over her skrev.

Med en gang hun begynner å åle seg kommer vekta til å stoppe og jevne seg mer ut. :)

Skrevet

Hei!

Det med den ekstra lilletåa tror jeg er ganske vanlig (Marilyn Monroe hadde i hvert fall det ;-)) Husker vagt at mannen min fortalte jordmora under fødselen at vi hadde sett ti fingre og ti tær på ultralyd Hun svarte at det ikke var så uvanlig med en ekstra tå eller to, men at de da surret noe rundt den ekstra tåa sånn at den etter hvert "visnet og døde". Mulig jeg husker feil (var mest opptatt av meg selv og å få ungen ut og fulgte ikke helt med på det som skjedde rundt meg)

Jenta mi er også stor. Tror hun var ca 69 cm og ca 9.5 kg da hun var 5 mnd. Alle sier det jevner seg ut etter hvert, så satser på at det skjer her også. Så lenge de er friske og fornøyde får vi være glade for det. Hun ble fullammet frem til hun var 6 mnd så lege og helsesøster sa at det ikke var noe å bekymre seg for. Kos deg med jenta di, hun er sikkert helt nydelig :-)

Skrevet

Gutten min var 10869 gram og 73 cm på 5 mnd kontroll:-) Nå er han 10 mnd ca. 77 cm og 11500 gram. Det stagnerer nok hos dere også og ingenting å uroe seg for. Han hadde forresten et vedheng på lillefingeren da han ble født (en ekstra finger), den ble klippet vekk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...