mammatilverdensskjønnestegutt Skrevet 21. november 2009 #1 Skrevet 21. november 2009 Nasjonal anbefaling har jo tidligere vært mellom uke 20 og 22. Jeg er i uke 19+3 og er i fin form, føler det ville vært rart å bli sykemeldt om ikke så lenge... (vente tiden må jo bli ekstra lang da) Har en aktiv gutt på 1,5 år utenom da, så ettermiddagene løper jo alltid avgårde:) Kan jeg forvente at jeg plutselig skal bli mye mer sliten eller noe? Hva er deres erfaringer? Hvordan var formen når dere var i uke 20 og når ble dere sykemeldt? Når følte dere at det begynte å bli tungt? Og hvordan blir det tungt? :-) Mange spm her nå..
Tussa med tvillinger Skrevet 21. november 2009 #2 Skrevet 21. november 2009 Jeg er 24 uker på vei nå og har vært 50% sykemeldt siden uke 22. Nå er jeg helt klar for full sykemelding og skal be om det på mandag. Legen min har sagt at det er helt opp til meg, og det er jo på en måte litt dumt for jeg syns det er veldig vanskelig å vurdere selv, men nå kjenner jeg at jeg trenger å hvile og ruge i fred og ro. I uke 19 følte jeg meg superpigg, men magen har est ut og bekkenet har begynt å krangle og jeg er rett og slett bare mye mer sliten enn jeg var da. Så ja, jeg tror du kan regne med å bli mye mer sliten ganske fort nå.
bianchi Skrevet 22. november 2009 #3 Skrevet 22. november 2009 Jeg ble 100% sykemeldt fra uke 19 ca...hadde vært delvis sykemeldt før dette pga kvalme... Det er en grunn til at man sykemeldes mellom uke 20-24 (husker ikke helt hva anbefalingen er nå). Men man går jo med to barn i magen og skal ta det litt med ro (selvfølgelig bra å være i aktivitet også) men det er positivt å legge seg ned/strekke seg ut med gjevne melllomrom slik at blodsirkulasjonen til morkaken/morkakene blir bedre...det viser seg etter at tvillinggravide ble sykemeldt tidligere enn før, har for tidlig fødsler gått ned. Selv om man ikke føler seg sliten, er det en god grunn til å legge seg litt ned på sofaen innimellom...man vil jo holde bebyene lengst mulig der inne;) jeg er i uke 27 nå, og føler jeg har mer energi enn tidligere, men blir fort sliten i ryggen hvis jeg går mye...går noen turer med hunden i løpet av dagen, også har det jo blitt litt gåing på kjøpesenter ol nå for å få julegavene ferdig:) men strekker meg ut på sofaen innimellom... Føler ikke det er "tungt" ennå...annet enn at det er tyngere å bøye seg etter ting på bakken og ta på sko ol, he he...også blir man jo mer andpusten da... Men nyter å være gravid, elsker å kjenne babyene sparke i magen:)
Kine&nurket;-) Skrevet 22. november 2009 #4 Skrevet 22. november 2009 Jeg er i uke 36, o ghar ikke blitt sykemeldt i det hele tatt. Permisjonen min starter når denne uken som kommer er ferdig, fra og med 27.nov:-). Syns spm. ditt blir litt feil ve å spørre om når, for er ikke en selvfølge under graviditet og absolutt ikke en nødvendighet for de fleste. Ville gått på veggen om jeg skulle gått å ventet hjemme lenger enn de 3 obligatoriske permisjonsukene før termin:-/.
Kine&nurket;-) Skrevet 22. november 2009 #5 Skrevet 22. november 2009 Kan legge til at jeg selvfølgelig blir mye fortere sliten nå..og fortere trøtt. Merket dette allerede fra uke 28 ca. Men jeg har trent jevnlig for å få overskudd, og dette har nok hjulpet meg og gitt meg ekstra overskudd. Har også fått litt tilretteleggelse på job, men nå har jeg kontorjobb, så det er jo endel letttere å ikke være sykmeldt enn typiske butikkjobber hvor en må stå store deler av dagen- DET er nok ikke så bra for en gravid kvinne utover sv.skapet.
Kine&nurket;-) Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 OI- dere venter jo tvillinger!!Herregud, det blir jo en hel annen sak. Unnskyld så mye...Da er det jo selvfølgelig MYE mer vanlig med sykemelding og også mer akseptert...huff og huff...Leste bare innlegget ditt raskt uten å se på at dette var skrevet under Tvillinger og fleringer-debatten!!!Kan jeg skylde på tidlig ammetåke tro???Er jo i uke 36...Igjen, beklager så mye. Vet at dem som venter tvillinger har det mye værre og nærmest blir pålagt sykemelding. Glem alt jeg har skrevet over....Huff!
mammatilverdensskjønnestegutt Skrevet 22. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. november 2009 Hehe, jeg skulle akkurat til å skrive til deg: så fantastisk at du er i så god form:) Jeg var i god form sist når jeg ventet en og trente og koste meg i graviditeten. Ser ikke på graviditeten som en sykdom som alle skal sykemeldes for. Men denne gangen føler jeg alt blir nytt igjen og vet at alle snakker om at det vil bli tungt og at det er viktig med hvile.. Vet lite om hva jeg har i vente føler jeg og får ta en dag av gangen:) Jeg tror alle med tvillinger blir pålagt sykemelding fra uke 28. MEN så håper jg ikke vi har det så myyye verre da:) Det er sikkert individuelt her som med alt annet. Takk for mange svar!
koseputa Skrevet 23. november 2009 #8 Skrevet 23. november 2009 Jeg ble sykemeldt i uke 20 etter sterke anbefalinger fra jordmor på sykehuset.For meg var det en vanskelig avgjørelse å ta, særlig siden jeg nettopp hadde begynt å jobbe igjen etter forrige svangerskapspermisjon.Men jordmoren presiserte at nå måtte jeg tenke på tvillingene og egen helse, og at dette er et risikosvangerskap. Jeg var kvalm fra uke 7-11 ca, så var jeg i super form fra uke 14-19 ca, fra uke 20 ble jeg plaget med åreknuter i underliv, lår og ben, noe som gjorde det vondt og ubehagelig å sitte og stå Bortsett fra det har jeg hatt lite plager, litt bekken og ryggvondt i perioder, og litt ekstra behov for hvile. Nå har jeg en liten gutt på 15 mnd. som krever sitt, har vært endel våkenetter og trassige perioder, og det kjennes jo veldig på kroppen nå. Er 32 uker på vei, og nå kjenner jeg at energien begynner å tappes:) Tror det er litt variasjoner fra sykehus til sykehus når det gjelder sykemelding, men mener at de fleste anbefaler det fra uke 20-24. Lykke til!!!
Siss*40 Skrevet 29. november 2009 #9 Skrevet 29. november 2009 Heisann, er nå i uke 26, og fikk på fredag beskjed om at NÅ var det på tide å ta det rolig, bruke tiden til å hvile mye, stelle fint med meg selv, og på den måten forebygge for tidlig fødsel. Har de siste 4 ukene gått i aktiv sykmelding i min ene jobb (lærer), jobbet ca 6 - 8 t / uke der, mens jeg ikke har vært sykmeldt i min andre jobb, bare jobbet litt mindre enn normalt, og har der hatt ca 30 t pr uke. Er nå 100 % sykmeldt i den ene jobben, og 50% i den andre. Skal bare jobbe korte vakter, og slepper tungt arbeid. Så blir det vel 100% sykmelding overalt fra januar av... eller før hvis noe skulle tilsi det.
Lady lovely locks Skrevet 29. november 2009 #10 Skrevet 29. november 2009 Jeg kom til føselslege i uke 22. Da fikk jeg beskjed: du er sykemeldt frem til termin. Hun spurte ikke om formen min eller noe. Jeg var egentlig fornøyd med det for jeg var veldig sliten. Hadde alt vært helt og halvt sykemeldt flere ganger. Men jeg jobber jo på småbarnsavd i bhg. Det kan nok ha litt og si hva du jobber med også. Vente tiden ble veldig lang. Jeg ble veldig stor og klarte verken å kjøre bil eller gå i bakker på slutten av svangerskapet, noe som er veldig kjedelig når man bor midt i en bakke. Snakk med fødselslegen. De vet hva de driver med. Ikke ta noen sjanser. Tvillingsvangerskap blir jo automatisk regnet som en komplikasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå