snille_snille Skrevet 21. november 2009 #1 Skrevet 21. november 2009 Noen som har efraring med en baby som hadde feil døgnrytme, men som har fått rytmen på rett kjør? Gutten min er 5 uker, så det er kanskje litt tidlig å forvente at han skal ha rett døgnrytme, men lurer på når vi evt bør prøve å "hjelpe" han med å finne natten (og hva vi da bør gjøre), eller om dette vil komme av seg selv etter hvert. Jeg har litt problemer med å se når han egentlig begynner natten, men det kan nesten virke som det er i 6 -7 tiden om morningen. Etter amming da er han alltid trøtt. Om natten er han stort sett våken flere timer i slengen. Han er litt våken om dagen også jeg prøver å bruke lang tid på stelling og leke litt med han, men etter ca 1 time etter han våkna er han så stup trøtt at han må sove.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 21. november 2009 #2 Skrevet 21. november 2009 Sånn var Vesla vår også og jeg tror det er veldig vanlig. Jordmødrene på sykehuset sa at morgenen er babyens natt pga at melkeproduksjonen vår er høyest om natta så da er de oppe for å spise så det er en biologisk ting. Nå er hun 10 uker gammel og i 1,5 uke har hun sovet mer om natta, men kan fortsatt være våken til seint (kl3) noen netter. Jeg tror det vil forandre seg etter hvert og han er nok litt liten til å skjønne forskjell på natt og dag helt ennå. Ta tida til hjelp og om han ikke snur innen han er 3 måneder ca så kan dere begynne å prøve å få inn litt rutiner. Nå har snuppa her heldigvis snudd litt av seg selv, men når hun er 4-5 måneder har vi tenkt å begynne med skikkelige rutiner. Alle babyer er forskjellige og søvnmønstrene forandrer seg hele tida.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 21. november 2009 #3 Skrevet 21. november 2009 Er vanlig at så små barn ikke har "normal" døgnrytme som oss andre. Det er først rundt 3-4 mnd at de begynner å produsere søvnhormonet som gjør at de sover mer på natta og er mer våkne på dagen. Husk at de har vært vant til å være inne i den trygge magen der det var mørkt hele tiden. Det tar tid å omstille seg til lys og mørke. Det vil helt sikkert snu av seg selv etterhvert. Jeg vet at vi har vært heldige med Lillegutt, han har sovet om natta hele tiden, avbrutt av mat, men merket når han var ca 2 1/2 mnd at han ville ta natta tidligere og tidligere på kvelden. (hadde lagt seg samtidig med oss før det). Fra han var ca 3 1/2 mnd har han sovnet kl 19. Så det er håp altså, selv om jeg kan skjønne at det er slitsomt å være oppe så lenge på natta. Pass på å sove på dagtid du også, så blir du ikke i mangel på søvn. DET blir slitsomt i lengden. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå