Gå til innhold

Hjelp! når jeg ikke vil bruke et ord som kondolerer; hva sier jeg da?

Anbefalte innlegg

Føler kondolerer blir for nært.

Sitter å skriver en hilsen å akkurat i det jeg skulle skrive "kondolerer så mye med moren din......"

Ramler det inn for meg at det er vell egentlig ikke det jeg gjør?

Det er ei venninne jeg egentlig har mistet kontakten med som har mistet moren sin. Jeg har aldri hilst på moren.

Kondolerer er vell et slags "jeg er like lei meg som deg" ord?

Kondolerer blir vell gjerne sagt mellom familiemedlemmer og andre som kjente den avdøde og kjenner på sorgen?

Jeg kjenner ikke på sorgen som de som mistet denne damen.

Eller, jeg tenker jo på dem og føler med dem på en måte.

Men kondolerer føler jeg kanskje blir litt sterkt. Hvordan i all verden ordlegger jeg meg da?

Vil ikke bruke store ord som jeg egentlig ikke mener heller. Da blir alt bare fake, noe som motageren sikkert kan føle!

Fortsetter under...

Hvem er det du skriver hilsen til, er det venninna eller moren? Hvem er det du "føler med"? Jeg tenker at du kan skrive til venninna at du tenker på henne, for det er jo det du gjør om du skriver en hilsen.

Veldig enkelt,men man må ikke skrive så mye i slike hilsner.

Til ei "gammel" venninne som har mistet moren sin.

Har prøvd å skrevet ned flere formuleringer nå, men føler at alle blir så feil.

Enten så blir de liksom litt falske eller så blir de for kalde :P

Kondolerer er for meg et innholdsløst fremmedord man lirer av seg når noen dør, og har ingen betydning utover det faktum at man uttrykker medfølelse med noen man kjenner når noen de kjenner dør.

Så sånn sett synes jeg det ikke er noe i veien for å skrive det utifra din forklaring ovenfor.

for meg blir "kondolerer" et litt svulstig ord som blir unaturlig for meg å bruke. Jeg benytter heller varianter som

"Det var leit/trist å høre om din mors dødsfall"

eller lignende varianter der jeg heller setter et ord på følelsen med litt distanse...

Annonse

Nei, jeg tror ikke familiemedlemmer sier det seg i mellom. Det er ikke et ord man bruker når man føler sorgen like sterkt. Det er et ord man bruker når man IKKE står avdøde så nært.

Kondolerer er (for meg) et ganske følelsesløst og høflig uttrykk. Det er det motsatte av "Gratulerer", bare enda mer "fjernt", nettopp fordi det ikke er de nærmeste som bruker det overfor hverandre. Men noen gjør det kanskje, hvis de har en formell tone i familien?

"Føler med deg" behøver heller ikke tas så bokstavelig. Man behøver ikke å føle akkurat det samme, selv om det er det man egentlig sier. Det er en høflighetsfrase, ofte i stedet for "kondolerer", som mange føler er for upersonlig.

Kondolerer er et ord som jeg håper faller ut med den eldre garde, i min erfaring er det mest eldre som bruker det og yngre som synes det er et kaldt ord. Da mamma døde (jeg var bare 12, men likevel) syntes jeg det var et fælt ord og jeg skjønte ikke hvorfor de ikke kunne finne på noe bedre selv. Mye bedre med "tenker på deg i en vanskelig tid" eller noe i den duren. Si akkurat det du tenker, ikke analyser mer enn du må, for det merkes gjerne. At du tenker på de og føler med de er en fin ting å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...