Billefrøken Skrevet 20. november 2009 #1 Skrevet 20. november 2009 Vi skal legge nytt gulv og vi klarer ikke å bestemme oss for hvilken retning parketten skal ligge. Vi har et litt knotete hus slik at det ser bra ut med parketten begge veier, samtidig som det er områder som ikke ser bra ut og omvendt. Vi har stue og kjøkken som går nesten i ett, dvs at jeg synes selv det hadde sett best ut med parketten gå fra det ene rommet og inn i det andre. Slik at man fikk følelsen av helheten. Men samtidig så blir det feil med gangen vår som kommer inn på kjøkkenet. Vi har en lang smal gang og der hadde det sett penest ut med parketten i lengderetningen fordi golvet blir så opphugget tvers over (slik det også er nå...). Har også hørt at parketten skal ligge i retning som lyset kommer inn, og det passer nok best med slik jeg vil ha parketten i den lange gangen. Men da er jeg redd stuen blir veldig liten (både stue og kjøkken er på ca 16 kvm hver), fordi da blir parketten "kuttet" og vil ikke gå i ett med kjøkkenet.... Noen som har noen tips eller råd? Mottas med takk
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. november 2009 #2 Skrevet 20. november 2009 Legg sånn at hovedmengden av lys kommer inn i samme retning som parketten, da bærer lyset bedre inn.. Skjønte du? Lengderetning samme som retningen på lyset..
jente08 + spire i magen<3 Skrevet 20. november 2009 #3 Skrevet 20. november 2009 Ja du skal bestandig begynne på den veggen der det er mest åpent, altså mest vinduer og gå innover i rommet!
Billefrøken Skrevet 20. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2009 Og så var det dette med lys... I stuen har vi 2 vinduer i et hjørne. Altså 1 vindu på hver vegg som møtes i et hjørne. Hovedsola kommer inn gjennom det ene vinduet i hjørnet. Lenger ut på dagen kommer sola gjennom det andre vinduet på stua + vinduet og terrassedøra på kjøkkenet. Men den sola er mer på ettermiddagen. Slik huset er nå (vi har kjøpt det) så ligger plankene i stua i en retning og plankene på kjøkkenet i en annen, så det er ikke mye hjelp i det heller. Hva tror du/dere om lyset og retning på golvet etter det jeg har skrevet nå?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Dersom ikke noe annet spiller noen rolle ville jeg lagt samme retning som kjøkkenet. pga helhetsføleøsen.
*toppris* Skrevet 21. november 2009 #6 Skrevet 21. november 2009 når du kommer inn i rommet, og skal gå "gjennom" rommet da er det finest om man går "med" gulvet, altså langs gulvet.. hvis du skjønner hva jeg mener;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå