Gå til innhold

Lei av unyanserte debatter om svineinfluensavaksina.... men er jeg unyansert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hett tema om dagen, men akkurat diskutert vaksina med ei annen som overhodet ikke har satt seg inn i den positive delen ift vaksinering. Jeg mener at man i en diskusjon må ha kunnskap om fordeler og ulemper, og kunne veie disse opp mot hverandre. Disse bør med fordel være forskningsbaserte fakta, og ikke synsinger. Denne damma har kun lest seg opp på alt som kan gå galt om man vaksinerer seg og at norge er korrupt og tjener store penger på vaksineringen... Og nå må jeg ha en utblåsning fordi hu var så snever at jeg tilslutt måtte si at dette ikke var noe vits i å diskutere med hverandre!!!!!!!!!!!! -og alikevel klarte hun ikke å gi slipp.

Jeg er FOR vaksineringen, men vil da at folk skal ta et valg på bakgrunn av egen interresse og fakta, men noen "fakta" er ikke fakta! F.eks. at staten tjener penger er tull, bare tenk på alle sykepenger de må utbetale fordi folk kanskje bare er forkjølet, men derved også et tegn på s.i. Alle statsansatte som jobber i helsevesen -ihvertfall sykehusansatte, får vaksina gratis. Og det koster! Hun sa også at siden de i afrika ikke fikk samme vaksinetilbud som oss, så burde vi være solidariske nok til å si nei vi også og ikke "godte" oss som "rikinger"... -skal vi la være å spise og ta vitaminer også da eller?

Hun mente det var kynisk at jeg tar vaksina på bakgrunn av at jeg tenker på meg og mine + min omgangskrets med bittesmå uvaksinerte barn i tillegg til å være yrkesaktiv i helsesektor med syke i risikosonen. Jeg ønsker ikke en dag å f.eks. måtte tenke tanken på at det kanskje var jeg som førte smitten over på min venninnes nyfødte sønn for eksempel. -er det virkelig kynisk? Jeg syns det handler om min samvittighet og ansvar for meg og mine...

Jeg er inneforstått m at jeg sikkert ikke ville dødd av s.i. om jeg ikke hadde tatt vaksina, men jeg syns alikevel det er en billig, enkel forsikring når jeg hører om andre som har vært så dårlige at de ikke har orket å ta seg av sine egne barn og "hanglet" i ukesvis etterpå...

Å, det var deilig å få blåst ut litt!

Takk for meg og god natt. Er vel ingen som egentlig gidder å lese alt dette heler, hehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gidder! For jeg er like oppgitt som deg, over alle fakta som ikke er fakta. Og over hvor snever folk kan være altså...Det finnes fortsatt folk som ikke ser forskjellen på dette viruset og sesonginfluensa. Hvor mye informasjon må de egentlig ha før det trekker inn?? Vaksinen er TRYGG!! Hvor mange profesjonelle forskere må til for å få dem til å skjønne det?? Akk, nei jeg er så enig med deg...

Skrevet

Jeg har valgt å ikke ta vaksinen..ikke p.g.a. at jeg tror den er utrygg eller full i gift o.s.v. Det bryr meg ikke.

Ser bare ikke vitsen i at friske folk skal vaksinere seg mot en sykdom som egentlig ikke er så farlig. (Statistisk sett. Er ikke i noen risikogrupper) Og når vaksinen kanskje ikke virker, engang? (er jo påvist at den ikke har 100% effektivitet)

Men blir jeg gravid, så skal jeg så klart tenke meg om igjen. Men da vil nok vi vite mere og. Hadde jeg vært gravid, hadde jeg nok tatt samme valget nå. Av den enkle grunn at jeg trenger mer... Jeg skal vite!! Ikke tro. Må ha det svart på hvitt! Det er ikke god nok info for meg på nettet nå.

Har følt meg presset av venner og bekjente lenge. Har t.o.m blitt skjelt ut av ei venninne!!!! Fordi jeg ikke har lyst å ta vaksinen. "Du kan jo smitte andre! Små barn! Gamle folk! Syke folk!! Å herregud så egoistisk du er!!"

Joda..greit nok. Jeg blir evt. smittebærer. Menneee...en er ikke garantert smittefri bare for en tar denne vaksina vettu!! Ble bare mere sikker i mitt valg. Er verken oppi baby'er eller syke folk. De som er i risikogruppene som jeg treffer, har jo vaksinert seg!! (Ja, jeg spør folk. Og masa til min pappa med astma og er hjerteoperert at han måtte vaksinere seg!)

Vil ikke kalle meg unyansert basert på mitt valg eller mine utsagn. Selv om jeg ikke vil ta vaksinen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...