Gå til innhold

Ammer enda...gutten min er snart 17 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes nesten det er litt flaut:( Fikk noen kommentarer da han var litt over året, og etter det har jeg holdt det for meg selv (bortsett fra mannen selvfølgelig).

Men han koser seg fortsatt med puppen. Vi har trappet ned endel og det hender at han ikke får hver dag heller. Er egentlig stolt over at jeg har ammet han så lenge.

Flere som synes det er flaut å amme barn over 1 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet småen til han var ca 19 mnd. Jeg var vel ikke flau, men fordi det nesten er tabu å amme barnet utover året hjemme i Norge var det ikke noe jeg snakket om med mindre noen spurte, og jeg sluttet vel å amme ute da småen var rundt året, men det var av praktiske grunner også da.

Skrevet

jeg ammer enda min lille på 19 mnd'er. gjør det skjelden ute blandt folk, da jeg føler at det blir "rare" blikk da-siden han er så "stor".

Vil egtl slutte å amme han etterhvert nå(ferdig før jul hadde vært fint), da jeg begynner å bli litt "lei". Er kos å amme også da, men om noen mnd'er skal han jo i barnehagen også og da må vi slutte! Har desverre ammet han i søvn på dag og kveld også alltid, så nå "gruer" jeg meg til å slutte å amme, men føler jeg også må lære ham å sove selv om dagen/kvleden. Noen med tips til hvordan jeg best avvenner ham? Han ELSKER å få pupp og slutter nok ikke "frivillig."

Skrevet

overhode ikke flau, men holdt det innenfor husets fire vegger eller om vi var på besøk hos nære venner.

Snuppa fikk pupp som hovedmåltid 2 ganger om dagen da hun var 1 år og trappet ned amming til 2 av måltidene først da hun var 11 mnd.

jeg måtte dessverre slutte da hun var 19 mnd pga sykehusopphold.

hadde fortsatt til 2 år om det ikke hadde vært situasjonen.

ønsker du å amme og den lille vil ha, så er det bare å fortsette!

Skrevet

Ammet eldste til han var 17 måneder, vesla ammes fortsatt en del, blir to år om et par uker. Syns i grunnen ikke det er flaut nei, men er jo ganske lenge siden jeg har ammet offentlig. (Er jo vanligvis mest på morgenkvisten og kvelden hun vil ha). Men syns det er helt greit om hun gir seg av seg selv i løpet av vinteren :-) Ellers slutter jeg nok til våren.

På den annen side, når man leser de hatefulle holdningene en del inne dinbaby (og sikkert andre steder) har til amming etter 8-10 måneders alder begynner jeg av og til å lure på om det er jeg som er rar...

Skrevet

Ja, helt enig med anonym 23.11 00:01. Har møtt en del negative holdninger inne på dibaby ang. amming, som jeg rett og slett ikke fatter og begriper.

Har selv en gutt som akkurat ble 12 mnd, og ammer fortstt 3-5 ganger om dagen avhening om det er hverdag eller helg (pga. jobb/bhg). Får ammefri, som er stor motivasjon for å holde på en god stund til.

Merker at lillegutt er blitt bevisst hva som er innenfor genseren, og blir ekstra interressert i å dra i genseren om han er melketørst! Er jo litt søtt da:) Jeg skjermer oss når vi ammer, og synes det fungerer best for oss. Blir nok å holde på så lenge lille vil, ihvertfall til han er halvannet år:)

Men synes det er litt "flaut" å amme en så stor gutt (selv om han er knapt året). Grunnen til det er nok fordommene og holdningene i samfunnet generelt til langtidsammere. Ikke bare langtidsammere, men også til amming generelt. Jeg synes det stadig vekk pågår debatter om offentlig amming, og hvor frastøtende enkelte synes det er. Som førstegangsmor har jeg derfor aldri vært konfortabel med å amme offentlig!

Skrevet

Ikke flaut, men jeg kjenner litt på det nå som lillemann er to og et halvt. Det er ikke alltid like OK å dra fram puppen, men jeg gjør det om jeg ikke er i en setting jeg virkelig ikke føler meg komfortabel i. Og så forsøker jeg likevel å tøye mine egne grenser litt, for jeg vet at jo flere ganger folk ser amming av litt større barn, og jo flere som ammer større barn offentlig, jo fortere blir det akseptert. Og det er annerledes nå enn for noen år siden kjenner jeg - eller kanskje jeg bare er litt mer herda? Samme det, men det er mitt eget lille opprør ;)

Skrevet

Du er tøff du :)

Jeg syntes jeg selv var tøff som ammet hvor som helst til småen var rundt året, he he.

Skrevet

Ammer jenta vår som er 10 mnd ennå, hun er veldig glad i disse ammstundene og hun får pupp etter hvert måltid + noen ganger innimellom. Hun har ikke begynt å ta flaske eller kopp før de siste ukene så jeg har pent vært nødt til å dra fram puppen uansett hvor det har vært tidligere. På kafè, på besøk osv.

Nå føler jeg at hun er så "stor" at jeg ammer mest hjemme. Ute holder jeg meg til flaske eller kopp.

Og når jeg i tillegg får spørsmål "ammer du _ennå_?" så føler jeg at å ta frem puppen i all offentlighet er litt ukomfortabelt.

Jenta vår er også bevisst på hvor "maten" er så hun legger hodet mot puppen og roooper. hihihi :-)

Har tenkt å amme så lenge hun vil. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...