Gå til innhold

Jeg begynner å bli uttørket jeg....

Gjest Bjørnen Collargol

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol*gravid

Sliter slik med å få i meg nok mat og veske.

Jeg blir jo så sinnsykt kvalm av alt :P tom av drikke.... Jeg prøver virkelig, men sliter veldig.

Jeg er superglad for at jeg er gravid, men denne kvalmen og oppkasten kunne jeg vært foruten altså!

Flere som sliter slik?

Fortsetter under...

Det er fullt lovlig å klage på savngerskapskvalme;) det er gruuuuuuuuusomt. Jeg hadde svangerskapskvalme i 7 mnd første gang og 5-6 mnd dene gangen. å gå rundt å være kvalm 24 timer i føgnet i mange mnd er ikke noe å spøke me, det går rett å slett utover livskvaliteten.

Er det skikkelig gale så bær du høre om du kan feks få afipran. jeg tok det i 2 uker, desverre måtte jeg slutte med det fordi jeg fikk bivirkninger som jeg ikke orket å leve med. Ellers kan jeg anbefale dg å drikke vann med sitron i. Det var en av de få tingene jeg fikk i meg. jeg tok alltid å skviste i meg ett kjekks og to en time før frokost også. spis ofte men lite, ellers kommer det berre opp igjen. ha salte kjekks i hus, salt lakris.

Jeg skjønner akkurat hva du mener! Har det på samme måte selv. Tror jeg må prøve dette rådet med sitronvann - jeg har dessverre hatt en lei tendens til å ty til brus innimellom. Jeg drikker vanligvis bare rent vann til alle måltider, men det klarer jeg ikke nå. Blir kvalm av det, så orker bare noen små slurker innimellom...sukk. Cola har hatt en eventyrlig effekt på kvalmen innimellom, så har vært 'nødt' til å ha et glass i ny og ne, men er jo livredd for koffeinen, som øker sjansene for spontanabort ganske dramatisk. Ikke er det bra for spirene (eller meg), heller. Men jeg satser nå på at dette skal være over innen 1-2 uker, når jeg er ferdig med første trimester. Hvis ikke vet jeg ikke hva jeg gjør... Tygger tyrkisk pepper innimellom, og. Blir nok lenge til jeg spiser det igjen når jeg er ferdig med dette her! Må helt ærlig si at jeg ikke vet om jeg hadde gått gjennom dette en gang til, så sånn sett er jeg glad jeg venter to stykker nå. Det får holde.

Har du prøvd å kjøpe eller lage deg smoothies? Hvis du klarer å få deg i det er det jo mye væske samt næring.

Spis ellers all slags frukt om du klarer.Det inneholder masse væske.

J r kvalm nesten hele tiden, går lit i bølgedaler...men spyr ikke heldigvis.

Spiste nettopp en Big Mack...nam...var i skikkelig junk-humør...spiser ellers aldri sånn mat...huff...kvalm nå ja....hhrrfff...angre angre

Huff, ja, kvalmen er noe herk! Jeg var nok rimelig uttørket tidligere i uken. Hadde også store problemer med å få i meg noe som helst. I tillegg kastet jeg opp og hadde diarè (har hatt løs mage fra uke 4), så jeg tapte jo litt ekstra væske der.

Det jeg har klart å få i meg litt av er eplejuice, saft og cola. Mye sukker, men jeg tenker at det nok ikke gjør noe når jeg nesten ikke får i meg mat. Prøver jo å ikke drikke bare cola pga koffeinet. Kokt vann med hakket ingefær klarer jeg litt av (varmt eller avkjølt). Vanlig vann klarer jeg ikke, da blir kvalmen mye verre... Jeg bruker hele dagen på å prøve å få i meg mat og drikke. Av en eller annen grunn syns jeg vårruller med sweet chilisaus er godt for tiden...

Jeg fikk resept på Afipran hos legen på torsdag og tok en i går med litt effekt. Vil helst ikke ta medisiner nå, så jeg unngår det så fremst jeg kan. Er litt mindre kvalm i dag enn tidligere i uken:-)

God bedring!!!!!

Annonse

Gjest Bjørnen Collargol*gravid

Uff ja, det er sannelig ikke enkelt å gå rundt med konstant kvalme og masse brekninger :P

I dag har jeg spist 2 loffskiver med ost og skinke, litt ritz-kjeks og en liten biff og noen pommes frites. Ikke akkurat det beste kostholdet heller nei :(

Forresten så har jeg spist 1 kiwi og 1 mandarin, hehe.

1 glass cola og en halv liter vann.

Er ikke rart at jeg begynner å bli uttørket og har hodepine kanskje :P

Tror jeg skal prøve med litt sitron i vannet jeg også ja, kanskje det kan hjelpe meg å få i meg litt mere væske!

drikk iskald. juice ,safter, koffeinfrie energidrikker med isbiter. at det blir skikkelig kldt hjelper syntes jeg. nå har jeg dilla på fersken iste med isbiter den blir sånn ekstra god og kald. forøvrig saftis funker om kvalmen tar for mye overhånd, da får du kansje en liten pause etterpå til å få deg mat og væske.

håper det hjalp litt :-)

Jeg tillater meg å komme med et lite tips. Da jeg var gravid med tvillingene var jeg veldig hele-dagen-kvalm. Kastet ikke opp, men var veeeldig kvalm.

Startet dagen med utvannet juice (appelsin/sitron/gulrot-blanding) og Kornmo kjeks. Det hjalp. Jeg drikker vanligvis litervis med vann, men det klarte jeg ikke å få i meg da. Satte dette frem på nattbordet da jeg la meg.

Det beste tipset mitt er å ta den juicen som smaker best (for meg handlet det om syre, ref. avsnittet over) og blande den med omtrent like mye vann. Det smakte godt, jeg fikk det i meg uten å bli veldig mye mer kvalm, og jeg fikk i meg mindre sukker enn ved å drikke ren juice. Jo kaldere, jo bedre.

Skulle jeg virkelig kose meg, så drakk jeg iskald cola light - men jeg begrenset meg til rundt en halvliter i uka. (Høres litt trist ut, egentlig...)

Ellers spiste jeg også ofte litt snacks i form av sure epler, ostebiter og grov kjeks (sammen). Hyppige og små måltider (ellers ble jeg bare enda verre). Syntes jeg spiste hele tiden, og hadde totalt sett dårligere kosthold enn ellers, men jeg la ikke på meg mer enn rundt 1-1,5kg i første trimester.

Det blir bedre etterhvert :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...