Gå til innhold

Planlegg som om du blir sykemeldt..........????

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye skal en tåle fra sjef og kolegaer???

Jeg har en stilling som jeg er alene om å ha på kontoret. Ingen andre blander seg til vanlig opp i når jeg har møter, samlinger eller annet. Om hvordan programmet mitt er, når jeg er på jobb og så videre. Min timeplan legger jeg selv, og alle planer for hva som skal gjennomføres og hvordan har jeg i hodet - noe på papiret også selvfølgelig,men ingen andre vet hvor de finner hva eller hva de i det hele tatt skal lete etter.......

Da jeg var 5 uker på vei ble jeg sykemeldt i 6 uker, pluss at jeg tok en uke avspassering på grunn av trøtthet og utmattelse. Slet med det samme i forrige svangerskap. Nå er jeg tilbake på jobb og hadde møte med sjefen og noen andre på kontoret på tirsdag. Vi skulle diskutere løsninger for hvem som skal inn i stillingen min når jeg går ut og hvordan overtakelse skal skje. På dette møtet klarte noen av mine kolegaer og sjefen å si, i fullt alovor:

- du bør gå ut i permisjon ca 3 mnd før barnet kommer for å gjøre det enklere for oss (kom fra kolegaer og ble støttet av sjefen, men det var ikke snakk om å få betalt ekstra permisjon fra arbeidsgiver for dette, nei det må tas av ordinær permisjonstid)

- du må planlegge som om du blir sykemeldt fra 1.jan (for meg vil det si dobbelt arbeid frem til eventuell sykemelding, fordi planene mine endres underveis - og alle langtidsplaner er midlertidige)

Hva hadde dere gjort? Jeg opplever det som om jeg ikke er "ønsket" på jobb mens jeg er gravid, fordi jeg kan bli sykemeldt? I forrige svangerskap hadde jeg annen arbeidsgiver og opplevde da å bli backet opp på å stå i jobb så lenge jeg klarte. Stod da i jobb til permisjonsstart uten noen sykemelding!

Fortsetter under...

Så tragisk. De har ingenting med å bestemme at du skal bruke opp permisjonen din så lenge før barnet kommer. 3 uker før er vanlig og det er det de har å forholde seg til, fram til du evt blir sykemeldt hvis du får mange plager..Man må jo få lov til å jobbe selv om man er gravid. Provoserende. Kjenner meg litt igjen. Jeg fikk spørsmål når jeg såvidt hadde passert 1 tri om jeg snart skulle sykemelde meg...Helt frisk. Jaja, for en holdning.

Den gangen aksepterte jeg stilltiende at gravide er annenrangsansatte, men ikke nå mer. Jeg ville slått i bordet, kalt ham en gammeldags, arrogant tufs som er fullstendig uegnet til å lede noe som helst. Presses du ut kan du gå til likestillingsombudet og du bør være klar på at du vet om hvilke rettigheter og plikter som gjelder.

Du er en verdifull ansatt og du slutter ikke å være det bare fordi sjefen din er redd for graviditeter.

Lykke til. Håper de ikke ødelegger noe av gleden ved graviditeten for deg.

Takk for svar. Jeg har kontakta fagforeningen min og de skulle se på saken. Og de anbefalte meg å jobbe som vanlig, ikke tenke på at jeg kunne bli sykemeldt - for det kan jo en hvilke som helst arbeidstaker bli over natten.

Så jeg regner med å få god støtte fra fagforeningen om det skulle bli noe mer bråk i leiren........ og jeg er sta og finner meg ikke i hva som helst (og er bare verre på dette området når jeg er gravid)

Til andre som er i samme situasjon: Gå til fagforeningen, ikke hovedtillitsvalgt, men dirkete til regionkontor eller lignende. De er der for oss, vi betalter jammen kontigent av lønna vår for at de skal støtte oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...