Gå til innhold

Begynne med mme i tillegg ved 8 mnder??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

fant plutselig ut at resten av barselgruppa har begynt med tillegg nå . Sønnen min er 8 mnder og får måltider med mm i døgnet. Aner ikke hvor mange ml det er , tror nok det varierer endel også.

Ellers drikker han vann. og får 4-5 måltider. Er det behov for mme da? Gjorde akkurat det samme sist, men begynte plutelig å lure på om jeg misforstår.Skal mm/mme fortsatt være primær matkilde nå?

takk for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har melk, så er det vel ikke vits i å bruke mme.

Fast føde skal jo introduseres, men det er ikke noe i veien for at melka kommer fra deg. - det er jo bare bra!

datteren vår hadde mm som hovednæring til hun var ca 11 mnd. (vi ga likevel jern pga prematur baby). Vet ikke hvor mye fast føde som må til for å unngå jerntilskudd, men det kan du spørre hs om (vil gjette at et par porsjoner med grøt om dagen vil gjøre susen)

Helt vilt at det har blitt ett "mme-press" i enkelte miljøer - jeg for min del var sjeleglad den dagen jeg kunne slippe å dra med meg flasker overalt (pumpemelk, men likevel) fordi babyen endelig var sterk nok til å spise alt av meg.

Lykke til og kos deg med ammingen!

Skrevet

I mine 'mat for spedbarn'-bøker, samt hos helsestasjonen, har jeg fått opplyst at barn over 4 mnd som ammes/får morsmelk, og evt trenger tilleggsføde, helst skal få fast føde i stedetfor mme.

Ingen grunn til å begynne med mme hvis du har melk!

Skrevet

Hva mener dere med melk som hovedernæring? Jeg har forstått det slik at de kan få mat til hvert måltid gradvis etter de er 6 måneder, men at en ammer før de får mat slik at de får mest mulig melk i seg. Vil det da si at det er melken som er hovedernæringen?

Har også hørt det rådet om at de skal få fast føde istedet for mme som tillegg etter 4 måneder.

Skrevet

Hei,

tror man mener med `melk som hovednæring` at det er der de primært får næringsstoffene sine fra og får mest av. Men min stoooore gutt med 4 måltider om dagen, må jo få mest i fra maten nå. Men saken var at de i barselgruppen mente at melken skulle være primærnæring, og da ble jeg usikker.

Takk for svar ! deilig å slippe å styre med flasker!

Skrevet

med melk som hovednæring mente jeg at det ikke var så mye annet enn det som forsvant inn i munnen på henne. Litt velling og litt frukt ville hun ha ved 6 mnd, men først ved nærmere 8 mnd fant vi en grøt hun ville spise. Så tok det laaaang tid før vi var oppe i en porsjon. Vi kjørte rett og slett smaksprøver til hun ville ha mer og det ga hun jo tydelig uttrykk for. (byttet over fra pupp først til mat først ved ca 9,5 mnd, men fremdeles var flere måltider bare pupp) - nå skal det nevnes at jeg hadde "fløte" i puppen så den lille pre-og dysmature var nesten gjennomsnittstørrelse ved 1 år

jeg tror alle må gjøre det i forhold til sin baby. vår hadde mye magetrøbbel, og da var det jo greit med en svært langsom tilvenning.

Skrevet

Tja, jeg tenker at man da mener at de først får melk, og så mat. Har man nok melk, eller et barn som ikke trenger så mye, er det jo ikke noe problem, da gir man dem så mye melk de vil ha, og så får de litt mat etterpå.

Men hvis man har et barn som trenger mer enn det man kan gi, som deg, så må man jo bare gi dem det man har mulighet til, og så gi dem så mye fast føde utenom som de trenger for å bli mett.

Her har jeg jo mer enn nok melk for henne, og hun er ikke så stor, så hun får alltid så mye melk som hun ønsker først, og så mat.

Men hun er veldig glad i mat da, så det hender ofte det er litt 50/50, hun spiser ikke alltid opp melken sin (pumper, så hun får den på flaske). Andre dager igjen drikker hun mye melk, men spiser bare litt mat. Så det varierer jo hva hun får mest av.

Hun går opp i vekt og er frisk og rask, så jeg regner med hun får det hun trenger- og det gjør nok din gutt også!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...