bente83 Skrevet 20. november 2009 #1 Del Skrevet 20. november 2009 Hei! jeg er ny her inne. Er gift, 26 år og foreløpig ingen barn. Fikk påvist pcos for noen uker siden. Er så "heldig" at jeg fikk diagnosen før vi har blitt aktive prøvere, så har spart meg for en del tid og frustrasjon. Har hatt ujevne sykluser siden p pille slutt for ei god stund siden, så bestemte meg for å ta en kontroll i forhold til det. Jeg har nå fått resept på pergotime som jeg har planer om å starte opp med etter jul. Men føler jeg fikk lite informasjon fra gynekologen, og legen min hadde ikke så mye kjennskap til dette. Så tenkte jeg kunne spørre dere som sikkert har mer erfaring med dette: Hvor lenge er det vanlig å gå på pergo? og skal det alltid taes annehver måned? Har hørt om noen som har dobbel og trippel kur av dette. Når blir dette aktuelt? Hva blir neste skritt etter pergo dersom det ikke funker? legen min mente at vi da må tenke videre i forhold til IVF. Men fins det andre ting før dette? Sikkert en del av dette som er individuelt som jeg må ta med gynekologen min etterhvert, men blir glad for all respons dersom noen har noe kjennskap (spesielt med tanke på dersom pergoen ikke fungerer). Foreløpig er jeg optimistisk, men det er klart det går mange tanker gjennom hodet. Og blir helt gal av å google om det! mye rart som fins der ute... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141015830-veien-videre-etter-pergotime/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
flyvefisk Skrevet 20. november 2009 #2 Del Skrevet 20. november 2009 Hei. Jeg er like gammel som deg med samboer og hele pakka bortsett fra barn:( Jeg fikk påvist PCO i begynnelsen av september. Jeg fikk ingen menstruasjon i det hele tatt. Sluttet på pilla 1 august. Jeg tok denne beskjeden veldig tungt, å hadde en skikkelig tur rett nedi kjelleren. Men jeg kan trøste deg med at det blir bedre etterhvert. Selvfølgelig er tanken der hele tiden, når kan jeg bli gravid, og kommer jeg noen gang til å bli det. Føler litt på dette med at menstruasjonen min aldri kommer og har uren hud. Ellers ingen symptomer. Dette du driver å ser på på google er ikke til å anbefale. Kan ikke gynekologen din gi deg svar på spørsmålene dine så bytt gynekolog. Fastlegene vet nok lite om dette, men det viktigste når det gjelder fastleger er at di skal forstå deg. Har prøvd en Pergotimekur som går over 5 dager, 2 tabletter daglig. Skal snart på ny kur. Man tar da også tre blodprøver for å se om eggløsning å slike ting kommer. Det gjorde det ikke ved første forsøk hos meg, men håper på neste fungerer bedre. Det koster under 200kr for kuren så det er ikke dyrt heller. Du må være litt obs for bivirkningene kom ikke før di 5 dagene var over. Hadde hetetokter et par uker, litt svimmel, vondt nederst i magen hadde også et utbrudd der tempramentet mitt kom litt for godt frem kan du si. Det blir nok prøverør på meg etter jul hvis det ikke fungerer snart. Dette er jo min erfaring, det kan henne at for deg så er dette vellykket:) Ikke gi opp, og masse lykke til:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141015830-veien-videre-etter-pergotime/#findComment-141016660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cim Skrevet 20. november 2009 #3 Del Skrevet 20. november 2009 Hei, min historie er ganske lik som flyvefisk.. oppdaget pcos på omtrent samme tid, og hadde de samme bivirkningene av pergo. Forstår deg godt med alle tankene som surrer rundt i hodet. Har selv googlet og lest sider opp og sider ned. Ikke akkurat noen hyggelig lesing. Bra at du er positiv . Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141015830-veien-videre-etter-pergotime/#findComment-141017050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bente83 Skrevet 20. november 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 20. november 2009 Takk for svar og oppmuntring begge to! tror gynekologen har mye kunnskap om dette, men jeg var nok litt for forfjamset til å klare å spørre så mye når jeg var der. fikk liksom bare resepten i hånda, og beskjed om å ikke bekymre meg for mye da han mente at dette skulle gå bra. men spørsmålene kommer jo snikende etterhvert, og har liksom ikke orket å ringt for å spørre. så får lage en liste til neste gang jeg skal der er spent på bivirkningene på kuren ja... har skjønt at dette er veldig forskjellig fra person til person. så blir spennende å se hvordan kroppen min tankler det. jeg har mensen sånn cirka en gang i måneden, men med lange sykluser(35-40 dager) men har nok eggløsning innimellom, føles i alle fall sånn på smerter. så får håpe det kan virke positivt. selv om diagnosen var hard å motta, så var det også mye som falt på plass av andre ting; uren hud, noen kilo for mye rundt magen, mye plaget av hårvekst... så greit å finne grunnen til alt dette... er dere åpne med folk rundt dere om dette? i og med at vi ikke helt har startet prøvingen, så har vi ikke snakka med noen om dette. orker liksom ikke at folk skal gå rundt å "håpe" sammen med oss hver måned. Kanskje derfor jeg har behov for å dele litt tanker her inne har dere prøvd noe annet samtidig som dere tar pergo? blir jo helt tussete av å lese om alle kostholdtipsene, så de styrer jeg unna. Går til akupunktur for noe annet nå, så tenkte at det vel ikke kan skade å sette i et par ekstra nåler for pcos også...ellers anbefalte legen meg å ta folat og tran, men det gjelder vel for alle prøvere.. Ønsker dere begge lykke til! blir spennende å følge dere her inne... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141015830-veien-videre-etter-pergotime/#findComment-141017146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathreen Skrevet 22. november 2009 #5 Del Skrevet 22. november 2009 Er spent på å høre om akupunkturen, om dette kan ha effekt har tenkt å bestille det til uka...alt er verdt å prøve... hvem vet, bare man har håpet har man alt! og jeg håper sammen med dere. Jeg sa det til noen venner istarten, for jeg måtte blåse ut....og det straffa seg de kjasa om det hele tia....hadde fortalt ei av dem at jeg hadde byt å prøve for over et år siden....og når hun nå har fått baby imellomtida to dager etter avslutta ppille.... sa hun til meg når jeg sa det....visste det var no galt med deg Cathreen....det hjalp VEEELdig på. og meldiger fra jentene i vennekretsen på mobilen tenker på deg og div og postkort.... Sa det fordi de skulle forstå at det ikke er like lett for alle, men de brukte heller medlidenhet heletia (som jo er en fin egenskap) men det kan bli formye. Fant også ei venninde som ikke eier medlidenhet i heletatt, som heller ikke var koslig...med sin nyfødte sønn på fanget, - nå er det vel dere snart....tja er ikke så lett sa jeg...ja er det ikke ment for dere er det ikke ment så enkelt er det....man må bare akseptere... Finnes mellomting av for mye medlidenhet og ingenting , og her jenter det er hva vi har mammane våres til!! Støtte kjærlighet gir håp, og vet hva du trenger da du trenger det!! Akkurat en slik mamma vi selv ønsker å bli en dag. Tok en hvit en, Har siden sagt til dem at jeg blei "feildiagnostisert" og at vi venter litt alikevel..slapper bedre av etter dette....deler det kun med mamman min nå, hun føler jeg meg årenkli trygg på og samboer da seff... Så si det BARE til dem du virkelig ønsker og som du føler du kan lene deg på bare da du trenger det... ..og husk vi er da her for hverandre alle sammen....lykke masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141015830-veien-videre-etter-pergotime/#findComment-141026058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bente83 Skrevet 23. november 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 23. november 2009 Tusen takk for at du deler dine erfaringer, Cathreen! Ser for meg at det fort kan bli litt snakkis i gjengen om jeg forteller det til noen jeg og... vi har jo snakka om det tidligere, at det må være utrolig tøft hvis en av oss ikke kan få på egenhånd.. og nå sitter de 3 nærmeste venninnene mine med hver sin lille, som de fikk omtrent samtidig og med en gang de startet prøvinga... så blir nok fort litt vel mye sympati fra dem mødre er flotte å ha ja! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141015830-veien-videre-etter-pergotime/#findComment-141029960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå