Gå til innhold

hva skjer dersom man blir sykmeldt før man har rukket å jobbe de 4 ukene?

Anbefalte innlegg

Jeg har nemlig hatt permisjon uten lønn i ca 6 mnd nå. Begynt å jobbe igjen nå, men sliter veldig med svangerskapskvalme og oppkast. Jeg har en jobb hvor det ikke er "bare" å springe på do for å kaste opp heller.

Jeg har vært noen dager på jobben nå og sliter veldig og går og brekker meg og har heldigivis IKKE kastet opp på noen reisende ennå....

Men jeg vet rett og slett ikke om jeg klarer å jobbe så veldig mye nå om dagen, men siden jeg ikke har rukket å jobbe disse 4 ukene så sliter jeg jo litt... Jeg er også avhengig av inntekt nå dersom jeg skal rekke å tjene meg opp foreldrepenger.

Noen som kan opplyse meg?

Fortsetter under...

Så da kan jeg risikere at jeg ikke rekker å tjene opp foreldrepenger da? Siden det er bare et par uker å gå på for min del?

Men vet du om jeg evt kan få svangerskapspenger i stedet?

Takk for svar forresten!

Ja du kan risikere at du ikke klarer å tjene opp foreldrepenger... Svangerskapspenger er et tilbud til friske gravide som har en jobb som er til fare for fosteret, f.eks arbeid med kjemikalier, tunge maskiner osv. Du sier ingenting om hva du jobber med men uansett er du jo syk og skal da i utgangspunktet ha sykemelding og ikke svangerskapspenger.. Du kan jo alltids sjekke med nav men det ser mørkt ut.. Når har du termin? Husk at du skal tellle 10 mnd tilbake fra permisjonen begynner (3 uker før termin) og det er i den perioden du minst må ha jobbet 6 mnd.. Om det er veldig tette barn kan man faktisk bruke foreldrepengene man fikk for barn 1 som opptjeningsgrunnlag for foreldrepengene for barn 2....

Jeg har hatt permisjon uten lønn de siste 5 mnd så der er det ikke noe å hente. Jeg har hatt utvidet nedkonstpermisjon...

Jeg jobber som konduktør på toget, følgelig er det ikke bare bare å springe for å kaste opp. 1 do på hele toget og langt mellom en del stasjoner som gjør at det ikke "bare" er å holde igjen heller :P

Jeg har jo termin i begynnelsen av Juli (9) så jeg rekker det ganske så på håret..... Får bare prøve å holde ut :(

Har du prøvd afipran som fåes på resept? Dette brukte ihvertfall jeg når jeg var veldig kvalm som gravid, og hadde god effekt av det... Du kan jo høre med legen din hva han sier.. Lykke til - håper kvalmen gir seg snart og du klarer å stå i jobb lenge nok til å få foreldrepenger!!

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg klarte akkurat å presse meg igjennom 4 uker selv, med stor avslastning gikk det akkurat. Men jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke egenmelding og hjemme med sykt barn i denne perioden fordi det gikk på noe annet.. verdt å sjekke oppi hvis du er skikkelig dårlig, men har da bedre sjangs til å komme deg igjennom det!!!

• 3 uker senere...

Nei, det er ikke riktig. Det er samme regler ved syke barn som ved egen sykdom. Man må være i jobb i 4 uker for og kunne bruke egenmelding ved sykt barn.

Mulig at arbeidsgiver godtar dette, men om de krever pengene tilbake fra NAV vil de aldri få det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...