Gå til innhold

Kan man jobbe i ferien sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ferie fra jobben min, men ble bed om å vaksinere i pandemien... Jeg sa ja og har vaksinert i 2 uker nå. Men... så sier noen i dag at det ikke er lov til å jobb i ferien! Er det virkelig ikke det? Bestemmer ikke je hva jeg vil gjøre i min ferie? Vil jeg få betalt for de ukene jeg har jobbet?? Noen som vet?

Skrevet

Om jeg ikke tar feil så blir dette slik som når man jobber når man egentlig er sykemeldt - man er ikke forsikret som vanlig når man er "utenfor jobb" pga sykemelding eller ferie og om noe skulle skje når du er på jobb vil du ikke kunne få erstatning. Et vesentlig punkt her er jo om du jobber hos din egen arbeidsgiver eller noen andre, er det hos din egen arbeidsgiver må jo ferien utsettes og jobber du hos noen andre er du jo forsikret gjennom deres forsikting.... Lønn skal du jo ha uansett... Slik har jeg forstått det men jeg kan jo ta feil.. Andre som vet?

Skrevet

Jeg jobber for min egen arbeidsgiver men et annet sted i kommunen.... Nå aner jeg ikke hva som er rett...

Skrevet

Du har på den måten fått ferien din inndratt. Du kan søke å få overført ferien til neste år, ettersom det kanskje ikke er så praktisk mulig å få gjennomført den i år.

Bør ikke være noe problem.

Skrevet

Det er ikke lov og jobbe i ferien nei, men det kan jo gjøres inviduelle avtaler som innebærer at du da tar ferien din senere. Selvsagt skal du ha betalt for jobben du har utført.

Du får kontakte tillitsvalgt eller høre med arbeidsplassen din når du evnt kan avvikle ferien din!

Skrevet

Men vil jeg få betalt det jeg har jobbet ekstra?? Jobbet mange kvelder til nesten 22.... slitsomt! Lurer på hvorfor min egen arbeidsgiver ikke informerte meg om at det ikke er lov? Er det en lov som sier det?

Skrevet

Som sagt. Ferien din er "inndratt" fordi du har blitt beordret til å jobbe (selv om det kanskje ikke ble sagt helt på den måten, så ble du det)

Du skal ha ordinær betaling ifht timer og overtid ihht arbeidsavtale, tariffavtale eller arbeidsmiljøloven.

Ferien skal du få erstattet til en senere anledning om dere ikke blir enige om at du skal få dette utbetalt. Er litt usikker på reglene der nå, for de har forandret seg siden sist jeg jobbet med dette.

Skrevet

ifht det å "jobbe i ferien", så er det slik at arbeidsgiver har en plikt til å sørge for at du faktisk får ferie. I dette tilfelle blir det jo vanskelig pga den spesielle situasjonen, men ferieloven sier jo faktisk at man har krav/plikt til å ta ferie på et vis.

Skrevet

Det er ikke slik at du har jobb i det private og nå jobber for kommunen i vaksinen? Samme arbeidsgiver her?

Skrevet

Mannen min tar aldri ut hele ferien sin i løpet av et år!

Det er delvis basert på frivillighet tror jeg. Når han er hjemme er han bare rastløs og tenker på jobben. Er vell strengt tatt mer der en hjemme.

Så han tar kun ut ferie når vi drar bort. (Kjedelig for meg, men å tvinge han hjemme er ikke noe jeg orker heller)

Han får utbetalt hele potten av feriepenger, og får vanlig lønn når han er på jobb.

Kanskje litt annerledes siden han ikke har avtalt å ta ferie men blir å jobbe likevell?

Det eneste "problemet" det har gitt han er at han må passe overtidstimene sine. Det er jo en maksgrense for det, så må en søke om å få tildelt litt fler før det er full stopp.

Skrevet

Jeg jobber på helsestasjonen, men vaksinerer i kommunen... Dvs samme arbeidsgiver, men annen avdeling...

Skrevet

Da er iallefall dette som de andre sier nok helt rett ja! Snakk med arbgiver.

Skrevet

Og hvis jeg f.eks jobber et sted og jobber i ferien min et annet sted? Er det lov??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...