MiMa09 Skrevet 20. november 2009 #1 Skrevet 20. november 2009 Da jeg var barn suttet jeg på tommelen i en halv evighet. Husker venninna mi truet meg til å slutte da jeg begynte på skolen. Hun ville ikke være venn med meg lenger hvis jeg ikke slutta sa hun. Rått og brutalt, men det hjalp. Jeg fikk aldri smokk av mamma, hun likte ikke smokkbarn. Jeg har tenkt at gutten min heller skal få smokk enn å sutte på totten eller fingrene eller hva det måtte være, for jeg tenker at å kvitte seg med smokken må være noe enklere. Og gutten min har elsket smokken sin fra dag 1. Men nå er han 3 mnd og vil ikke ha den lenger. Den går rett ut til fordel for hånda. Og han sutter ikke på en finger, neida, hele hånda inni. VIlle dere jobbet for å få inn ijgen smokken, eller latt han holde på som han selv vil? Et annet problem her er jo at han får ikek sovnet inn med hånda langt nedi halsen, da er det smokken som funker... hvis han hadde villet ha den da :-S Jeg har tenkt tenner på gang, for han gnager på hånda (og faren var skrekkelig tidlig ute med sine tenner). Er det et håp om å få inn igjen smokken etterhvert tror dere?
Gjest Skrevet 20. november 2009 #2 Skrevet 20. november 2009 Alle guttene våres har bare brukt smokk, men de har jo tygget på hendene også, dette gjør vel alle barn? :-) Vesla på sin side tar både smokken og bruker totten om hverandre, hun er den eneste av våres barn som sutter på totten, men skal hun roe seg helt pleier hun å måtte ha smokk, totten er mer kos. Hun er også 3 mnd forresten. Kanskje gutten din er klar for en litt større smokk selv om han bare er 3 mnd? Altså de som er 4 mnd +? Kan være verd et forsøk i hvertfall :-)
MiMa09 Skrevet 20. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2009 hadde det bare vært innimellom så, han har jo hånda inni munnen hele tida. Men takk for tips om større smokk, skal prøve det :-D
Lemonia Skrevet 20. november 2009 #4 Skrevet 20. november 2009 Vi har latt gutten vår styre dette selv, og ikke vært redd for evt tommelbruk. Det er ikke slik at alle som bruker tommelen har problemer med å slutte eller bruker den i årevis (selv brukte jeg bare smokk, men jeg var hele 4 år før jeg var villig til å slutte). Gutten vår sluttet selv med smokk rundt 3 mnd, da ville han rett og slett ikke ha. Ikke så lenge etterpå fant han tommelen og begynte å suge på den når han skulle sovne om kvelden. Vi gjorde ingenting for å innarbeide smokken eller forhindre at han suget på tommelen. Rundt 10 mnd ble det mindre og mindre tommelbruk og innen han var 11 mnd hadde han helt sluttet med tommelen av seg selv. Du kan jo som nevnt over prøve en annen type smokk, men rent personlig ville jeg bare latt ham gjøre som han vil.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Jenta mi er bare 6.5 uker og ikke spesielt glad i smokken. Hun nekter å ta den, og vi har prøvd mange forskjellige. Kanskje hun tar den en vakker dag, men inntil videre leter hun etter fingrene sine og når hun får tak på tommelen suger hun som bare det. Ser både fordeler og ulemper: Fordel med dagens smokker tror jeg, er at de er bedre for tannstillingen og at man fysisk kan ta den bort ved avenning. Fordel med fingrene: De har alltid noe i nærheten å suge på, man slipper muligens masse styr med å dytte inn smokken om natta om barnet begynner å gråte. Og man slipper å lete rundt etter smokken når minsten trenger den. Jeg sugde på to fingre når jeg var lita, litt usikker på når jeg slutta, men det var ihvertfall før skolealder. Tror jeg slutta av meg selv, etter litt hinting fra barnehagetanter om at jeg ikke fikk ta på lekene hvis jeg hadde hatt fingrene i munnen. Det satt et støkk imeg og jeg tror faktisk det var det som gjorde at jeg slutta. Husker det som det var igår, hehe Også hadde jeg regulering da jeg ble eldre, men om det er fingrene sin feil vet jeg ikke Mens for andre er det verre. Men barn får da mer "skamvett" med alderen, så det vil nok gå over Jeg tenker at jeg gidder ikke å kjempe alt jeg kan for at jenta vår skal ta smokken. Hvis hun istedet foretrekker fingrene eller tommelen, så får det være greit. Ikke det verste problemet
MiMa09 Skrevet 21. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. november 2009 Har kjøpt ny type smokk nå, gikk litt bedre, men fingrene er fortsatt best. Men han får ikke sove da, for han smatter så høyt. Jeg kan jo gjøre som dere sier, la han bestemme selv. Særlig den om natta med smokken som faller ut er et godt poeng :-D
Mamma´n til lillemor Skrevet 21. november 2009 #7 Skrevet 21. november 2009 Lillemor tok smokken da hun var to uker og bruker den i senga, vogna og stort sett i bilen. Men ellers vil hun nå ikke ha den og sutter heller på klær og fingre. Vi lar henne bestemme dette selv, vil ikke at det skal bli negative assosiasjoner forbundet med smokken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå