Gå til innhold

dårlige vaner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi syns det var så utrolig deilig at han ville ta sutten, han roa jo seg så greit med en gang. men han klarer ikke holde på sutten så jeg må bort å gi den til han hele tiden, han våkner om den blir borte. føler jeg gjør så mange tullete feil, som mer erfarne mødre aldri ville ha gjort.

han sover hos meg hver eneste natt, må ligge oppå brystet mitt for å sovne i det hele tatt, også må jeg forsøke å rulle han av meg uten at han våkner, kan bare glemme å legge han i egen seng. får kjeft av sambo for at jeg legger til han dårlige vaner. men han er jo ikke 3 uker en gang.

er det ikke litt tidlig å snakke om å skjemmes bort. hvor tidelig må jeg sette ned foten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Whatever works! Det er mitt motto ;-) Smokk er topp. Verden her ble ganske så mye enklere etter at Lillemann tok smokken (endelig!) da han var 2 1/2 mnd gammel. Det kan hende at du kan bytte ut smokken med en annen type, som kan være enklere for ham å holde? Lillemann er ikke en "hard core" smokker, og våkner ikke på natten om smokken blir borte, men når han skal sovne for natten må vi alltid opp en gang for å putte smokk. Helt greit for meg :-)

Du skjemmer ikke bort en baby på 3 uker. Noen babyer har større behov for nærhet enn andre. Jeg samsov ikke, selv om jeg ofte sovnet mens jeg ammet på natten, men vi hadde vogge! Med mindre det vugget, ristet (vogn på grus f.eks.) eller bysset (bæresjal), så kunne vi bare glemme å få ham til å sovne. Å legge ham fra oss om han sovnet på armen eller i bæresjalet var også helt utenkelig. Da våknet han tvert. Etterhvert vente jeg ham av med alle hjelpemidlene, men det var utenkelig å gjøre det før han var omtrent 4 mnd. Nå er han veldig grei å legge. Ingen bortskjemt unge eller dårlige vaner som er etablert av all byssingen og bæringen her i alle fall.

Ikke tenkt på hva "erfarne mødre" ville gjort. Noen har enklere babyer enn andre. Det er vel så mye det, som at de gjør "alt rett". Et enksempel er min søster, som fikk nr 4. En baby med svært stort nærhetsbehov. De samsov lenge, og de måtte gjennom noen tøffe netter med å venne henne til egen seng, men nå er alt krute godt :-)

Mitt eneste tips må være å tenke litt frem i tid ettersom junior blir et par-tre måneder gammel. Da pleier de å få et litt fastere søvnmønster. Dersom du har lyst til at han skal ligge i egen seng, så er det jo bare å prøve å legge ham der etter hvert, men jeg er ingen stor fan av skrikekurer og den slags. Her begynte jeg med å legge ham i halvsøvne (babyen altså ;-) etter puppen, og vugge vogga til han sovnet. Etter hvert sluttet jeg å vugge vogga, og så var det over i sprinkelseng da han var 5-6 mnd. Springkelsenger vugger som kjent veldig dårlig :-P

Kos deg med babyen! Du skjemmer ham ikke bort!

Skrevet

takk for svar og råd =)

er så masse jeg ikke var forberedt på

Skrevet

Enig med underveis, så små babyer kan ikke skjemmes bort. De trenger myyye nærhet (tenk han har ligget inni magen din i 9 mnd), og jeg syns du gjør rett i å gi han det. Vi har samsovet fram til snuppa ble 4 mnd. Det fungerte veldig bra for oss.

De tre første mnd sov hun bare dersom hun fikk sove inntil (helst oppå) meg eller pappan, våkna hver gang vi prøvde å legge henne fra oss. Vi lot henne gjøre det , selvom jeg også var redd for å skape dårlige vaner. Men nå kan hun enkelt og greit legges i senga/vogna og sovner greit av seg selv, dette har hun ordna selv uten at vi gjorde noe for det.

Jeg tror alle nybakte førstegangsmødre er usikre til tider på hva som er best å gjøre for barna sine. Det er i hvertfall jeg. Men jeg gjør mitt beste og jeg gjør det med masse kjærlighet og varme, så får vi håpe at det er nok. Husk at for babyen din så er du verdens viktigste person.

Lykke til videre! :o)

Skrevet

Lillegutt sov i senga med oss også de første ukene, var utenkelig å legge han i sprinkelsenga.

Men etterhvert fikk jeg så vondt i ryggen av å ligge trangt og anspent at jeg måtte ha iallefall noen timer i senga alene. Da satte jeg sprinkelsenga helt inntil min side av senga, og kunne holde en hånd på Lillegutt om natta. Det roet ham, og vi sov godt begge to. Tok han opp i min seng ved amming, og da kunne vi sovne sånn. La han over igjen hvis jeg våknet en stund senere. Du kan jo prøve dette?

Nå er han snart 7 mnd, og ligger i senga si hele natta fra han legger seg 19. Han våkner for mat mellom 04-05. Da blir han ofte liggende sammen med meg, for da står samboeren opp (05.15) så da flytter jeg meg over på hans side av senga.

Men som de over her sier; dette ordner seg etterhvert, og du kan IKKE skjemme han bort! Han er jo ikke gamle gutten, og har vært vant til å ha det trangt og varmt inni magen.

Lykke til :)

Skrevet

Hei:-)

Helt enig med hva de skriver her...gjør det som passer dere best der dere er nå...tenkte akkurat som deg den første mnd.Ville ikke få inn de dårlige vanene..nå er lillegutt 2 1/2 mnd, og noen dager sovner han men vi ammer, da legger jeg han i vogga si. Går ikke det lar jeg han tømme puppen ganske mye, lar han rape, også legger jeg han til så han sutter til han sovner(sutten spytter han bare ut og våkner igjen...)

Vi kunne sitte opp i to timer for å få han til å sovne ved puppen, så fort vi la han ned våkna han...det blir uaktuelt til slutt...finn det som passer for deg/dere, så får vi heller venne de av med det når de blir noen fler mnd....jeg angrer nesten på at jeg var så "hard" med at jeg skulle legge han i senga si de første ukene...små kroppene trenger varme, nærhet og trygghet fra mamman og pappan sin sier jeg..herregud de blir så fort store atte..;-)

Skrevet

blomsterpiken & lillegutt=)

jeg tok rådet ditt og det fungerte kjempe fint=) han sovna først oppå meg, men da bærte vi han opp i senga si, der lå jeg å strøk på han. før jeg viste ordet av det så var klokka 5 og han hadde mista sutten, da var det bare å putte den på plass så sov han til klokka 7 =) kjempe deilig å sove en natt uten å være redd for å knuse han i søvne. vi bygde opp med litt puter rundt han så ikke senga skulle virke så stor. men nå gleder jeg meg til å legge meg hvis vi klarer å gjøre det her igjen.

tusen takk for rådet ditt=)

Skrevet

Hei!

Så bra at det virket!! :)

Men spiser han ikke på natta!? Det er jo utrolig til å ikke være 3 uker enda! Her spiser vi fortsatt om natta...(7 mnd) Og putter smokk utallige ganger.. Men nå er han forkjøla stakkar, så sikkert derfor..

Men ikke bli fortvilet over om det ikke fungerer alle nettene. Dette går opp og ned, og noen netter har de mer behov for nærhet enn andre netter. Lillegutt sov sammen med meg i natt så jeg skulle slippe å stå opp å putte smokk flere ganger i timen hele natta...

Jeg hadde sprinkelsenga ved siden av min seng til Lillegutt var 3-4 mnd tenker jeg, og da flyttet jeg han lenger og lenger unna.

Skrevet

noen ganger vil han ha mat sånn mat sånn i 5 tia, noen ganger våkner han ikke før 7=) men er fryktlig dårlig til å legge mg selv, så det siste måltiden hans er sikkert sånn klokka 1. også veksler vi litt mellom pupp og flaske (har for lite melk).

har hatt han hos meg i natt, men da hadde han vært hos mormor alene for første gang, i noen timer. da kunne jeg bare glemme å legge han i fra meg, så regner med at det tar tid det her..

stakkar=/ god bedring til gutten din da

Skrevet

Det er litt tidlig å snakke om at du skjemmer han bort. Men rundt 6-7 uker så er det greit å lære han søvnrutiner som er bra for dere begge. Men enn så lenge så er det du gjør helt greit:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...