3småtroll♥ Skrevet 20. november 2009 #1 Skrevet 20. november 2009 Var hos tannlegen i går og jaggu må hun ha regulering! Er ikke det veldig tidlig? Skal til reguleringstannlege 1.februar så da har hun hvertfall rekt å bli 7 år:) Har alt for store tenner og for liten kjeve og plass til tennene stakkars..
Kamomille Skrevet 20. november 2009 #2 Skrevet 20. november 2009 Hvis hun må trekke for å få plass til tennene, er det viktig at reguleringen kommer på plass tidlig. Ellers blir det jo evt et gap mellom jekslene. Ellers høres det jo litt tidlig ut ja:) Har hun mistet melketennene sli at de store tennene er kommet da?
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 20. november 2009 #3 Skrevet 20. november 2009 Jeg fikk ikke før jeg var 12-13, og det var på den alderen de andre fikk også. Kan ikke huske å ha sett noen så små med regulering før... Så jeg syns det var tidlig ja, men de vet vel hva de holder på med...
Rampongi Skrevet 20. november 2009 #4 Skrevet 20. november 2009 oj, det var tidlig ja. Jeg fikk når jeg var 12 tror jeg. Jeg mangla tenner jeg da. Skal de trekke noen og flytte på noen da eller? På en annen side er det jo fint å bli ferdig før puberteten også sikkert
Gjest Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Oi, det var tidlig! Da må hun vel trekke en haug med tenner først? En 7åring har vel ikke mistet alle melketennene og fått alle de nye`? Jeg var vel 12 da jeg fikk regulering, og hadde faktisk enda ikke mistet alle mine, så jeg måtte trekke 12 tenner først, noen nye tenner og, siden jeg hadde dobbelt opp av noen..
3småtroll♥ Skrevet 20. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2009 Ja er enig at det er bedre å starte tidlig, men 7 år har jeg ikke hørt om før... Hun har mistet 6 tenner og fått 7... Den ene tanna nede har kommet bak de andre. Der den egentlig skal være er ikke melketanna løs engang så tannlegen ville trekke den i går. DA fikk snuppa fnatt!!! Hun vet jo at hun da må ta sprøyte og hun har sprøytskrekk!! Tannlegen så heldigvis hvos redd hun ble og som hun sa- uansett om hun trekker den tanna så er det ikke plass for alt i verden til den nye... Jeg hadde selv regulering. Jeg mangelet noen tenner og hadde noen ekstra tenner (i ganen bla..) Så hun har arvet etter meg... Tannlegen snakket om at de må "vie" ut kjeven hennes slik at hun kanskje får plass til tennene da kjeven er for liten. Hun har heldigvis mellomrom mellom fortenna oppe så da har de jo noe å gå på der. Men hvis de må trekke tenner på henne må hun nok i narkose får å få satt sprøyte... Hun får virkelig hetta stakars... Har vært endel på sykehus og slik så har vel dårlig erfaring stakkars..
Gjest Skrevet 20. november 2009 #7 Skrevet 20. november 2009 Uff, stakkars jenta di.. :/ Håper alt går bra, og at hun får narkose så hun slipper å være så redd da..
bebis *aug09*juni12* Skrevet 20. november 2009 #8 Skrevet 20. november 2009 broren min var også tidlig hos reguleringstannlege, men fikk ikke regulering før han var en 11-12 år.. så er ikke sikkert hu skal få regulering enda. det er reguleringstannlegen som bestemmer ikke vanlig tannlege..
3småtroll♥ Skrevet 20. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 20. november 2009 Vet at det ikke er sikkert hun begynner enda, men slik det er nå så er det ikke plass for alt i verden til de nye tennene, så om hun ikke begyner med regulering med en gang så får hun gom som gjør at hun utvider kjeven (eller selve tannkjøttet liksom) Da kan det hende at hun kunne slippe regulering også, men jeg hadde gom av samme grunn 1 år og jeg måtte ha regulering i 3 år etterpå også.... Selv om det ikke er tannlegen som bestemmer det så er det nok rett når hun sier at det ikke er plasss! Hvis vi ikke gjør noe med det før alle tennene kommer opp vil jo de nye tennene komme heeeeelt feil...og det gjør vondt for snuppa når tennene presser på i alle retninger allerede nå
Turtelduen Skrevet 20. november 2009 #10 Skrevet 20. november 2009 Har hun liten overkjeve er det nok får å få den utvidet så det blir plass til tennene... En ekspansjonsplate bruker de da i ganen. Det er en plate som er avtagbar, og som det er en bitte liten skrue på som dere skal skru en gang om dagen. (individuelt hvor ofte) . Men det er for å utvide kjeven... De ser fort om det trengs, om overkjeven er mindre enn underkjeven, da ser du tennen i overkjeven går innenfor underkjeve tennene- kryssbitt. Om tannlegen ser at det er helt "tenner som er kastet inn" og helt feil med hvor stor kjeven er osv blir dem henvist til kjeveortoped for å få tilstanden vurdert. Slik at ungen ikke kommer for sent til kjeveortopeden. For det er faktisk uhyre viktig at de kommer tidsnok i enkelte tilfeller. Tviler sterkt på at hun skal ha regulering ("klosser og streng") allerede nå. Det pleier de å vente med til melketenner er felt. Eller er det krise trekker de resterende melketenner tidligere, ca 10-11 år..
Turtelduen Skrevet 20. november 2009 #11 Skrevet 20. november 2009 Skrus en gang i blandt mente jeg. ;-)
3småtroll♥ Skrevet 20. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 20. november 2009 Ja- får jo håpe det holder med en slik gom! Nå er det ikke bare overkjeven som er for liten, men nede også... Hun har helt fint bitt faktisk! Men vet ikke om de kan bruke slik gom nede også jeg? Blir jo bare spennende å se! Også er det jo bare bra at de passer på alt nå så slipper hun kasnkje litt billigere unna:) Hvertfall i de hverste ungdomsåra!
Turtelduen Skrevet 20. november 2009 #13 Skrevet 20. november 2009 Leste svaret til dem andre etter på HI Er det underkjeven som er for liten? Eller begge? Tror det er vanlig og gå med bøyle da, for å dra jekslene bakover. Men du fikk vel greit med info av tnl tenker jeg. Lykke til til snuppa da! Greit å få orden på det! Mange foreldre som nekter barna regulering (pga økonomi skjønner jeg, men ikke andre grunner) og syns det er fint dere prioriterer det! Kan hende hun kan samle alle tennene hun må trekke og få narkose. Vi har hatt mange som har hatt skrekken for å trekke og sprøyte og bor, men det er bare èn som vi har mått gitt opp. Og det var bare et hull, så hun måtte nok gå til hullet var så stort at tanna måtte trekkes. (hun var heller sta enn redd altså, også var det en melketann)
Turtelduen Skrevet 20. november 2009 #14 Skrevet 20. november 2009 De utvider nok ikke oppe om det er lite nede og. Det viktigste er jo at tennene biter på hverandre riktig. Så da er nok heller å trekke jeksler bak og trekke overflødig tenner etter hvert og lage plass og få det fint som perler på en snor. Det må har vært en ganske ekstremt tilfelle iom de haster så med å få det vurdert... Jeg var ganske ille selv da jeg var liten og trakk alle 4 ere. Dvs alle tenner bakenfor hjørnetennene. Og en tann som kom langt inni ganen pga melketann som ikke datt ut. Men nå har jeg faktisk god plass, tom til visdomstennene.
3småtroll♥ Skrevet 20. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 20. november 2009 Ja det er begge som er få små... Jo da, man må jo ta slikt på alvor selv om det koster- slik er det jo å ha barn;) Er jo kjempefint hvis de får rettet det opp tidlig! Datteren min er desverre ekstremt redd for sprøyter! Jeg har tre barn som er mye på sykehus pga cøliaki og astma bla, og er jo greit at barn blir redde, men hun er desverre helt panisk:( De siste gangene vi har tatt blodprøver har vi vært 3 voksne som har holdt henhe fast og enda så er det såvidt vi har klart det.... Huff! Det svartner helt for henne stakars.. så jeg vil jo heller få narkose eller noe annet beroligende enn å holde henne fast med makt hos tannlegen også, Er jo viktig å ikke få dårlig forhold til tannlege når de er små! Men det ordner seg nok:)
Turtelduen Skrevet 20. november 2009 #16 Skrevet 20. november 2009 Uff da, er jo ille... Ordner seg nok ville jeg tro. Er helt forferdelig om barna skulle få skrekken i en alder av 7 år ja... Tror det gjelder å stå litt på ønske også, forklare hvorfor. Opplevde ikke selv, men så på enkelte journaler at enkelte hadde vært i narkose så små... Lykke til!
Gemini7 Skrevet 20. november 2009 #17 Skrevet 20. november 2009 Hvordan gjør de det ift melketenner da? Jge var tidlig ute med å miste og få alle tenner så jeg fikk på reguleringen ganske tidlig, da jeg var 11. Har ikke hørt om noen tidligere. Håper det går fint
3småtroll♥ Skrevet 20. november 2009 Forfatter #18 Skrevet 20. november 2009 Godt spørsmål! Vet neimen ikke jeg.... Dersom hun får gom så er jo den ikke festet fast til tennene så det går jo. Kan jo hende hun må trekke noen tenner da, men får jo bare høre hva de sier;)
Lollinondodda Skrevet 21. november 2009 #20 Skrevet 21. november 2009 Sønnen min på 7 år har brukt gom nå i 3 uker,han er underbitt.. syns også det var tidlig..men ser allerede at det hjelper..skal brukes dag og natt,og jeg fikk med en "nøkkel",så jeg strammer den 1 gang i uka:)
Gemini7 Skrevet 21. november 2009 #21 Skrevet 21. november 2009 Turtelduen: jeg mener hva gjør de når reguleringen er limt på og melketennene begynner å løsne og skal falle ut? Det er jo de færreste 7-åringer som er ferdige med tannfellinga, mener jeg, selv om de har fått noen voksentenner på plass. Da jeg fikk på regulering var liksom hovedregelen at man måtte ha fått på plass alle voksentenner før man startet regulering. De kan jo f.eks i noen tilfeller få en litt annen stilling/plassering enn melketennene også. Men kan jo være det bare er snakk om gom.
Gemini7 Skrevet 21. november 2009 #22 Skrevet 21. november 2009 Jeg hadde ikke lest alle svarene før jeg spurte. skumleste nå, og skjønner at det ikke dreier seg om å lime på klosser enda men en slags utvidelse av kjeven?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå