Gå til innhold

Jeg fant nettopp dette om tennene :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tannkjøttet blør litt lettere hos de fleste gravide. Dette har sammenheng med det økte blodvolumet og at det som kalles progesteron gjør kroppsvevet mykere. Trykket i de små blodkarene i tannkjøttet øker. Spyttproduksjonen blir også større hos mange, og dette er hormonelt betinget.

Det er viktig med god tannhygiene når man er gravid. Skal det tas røntgen under tannlegebesøket, er det viktig å si fra at man er gravid, så får man et blyforkle over magen. Røntgen i dag er imidlertid ikke så farlig som det var tidligere, fordi strålingen er mer rettet mot tennene og er mindre enn den var tidligere.

Har lest før at du ikke skulle ta røntgen når du var gravid, men det var altså feil :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, sist jeg var gravid så jeg helt sjuk ut etter jeg hadde pusset tennene. Silblødde i hele munnen... Håpløst :) Ikke vondt da, bare kjipt med den ekle smaken :)

Skrevet

Uffda. Har merket at jeg er blitt veldig tørr i munnen, når jeg våkner om morgenen så er alt snurpet sammen liksom he he. Har ikke begynt å blø enda da :)

Skrevet

Jeg blødde også mye i munnen forrige gang jeg gikk gravid. foreløpig er jeg også bare veldig tørr i munnen om morningen. ekkelt;)

Skrevet

Leste idag i bladet Gravid, og der stod det at du IKKE skulle ta røntgen når du var gravid. Men jeg skjønner ikke helt faren ved å ta røntgen i munnen når barnet er dekket til med et blyforkle!

Og er det ikke sånn at du må være eksponert for strålene over lang tid og mange ganger før du kan ta skade av det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...