Andreas kom 17.Mai 2006 Skrevet 19. november 2009 #1 Skrevet 19. november 2009 Dette har vært ett langt og tungt halvår. Fikk positive blodprøver på cøliaki i sommer, biopsi i september bekreftet dette. Går veldig bra med glutenfri diett, kommet godt inn i det nå etter 2 mnd. Barnehagen er veldig flink å gi han det han tåler. Men bare 1 uke etter vi startet glutenfritt ble han forkjøla, ny runde med sykdom. Fikk stygg hoste som varte 3 uker før jeg tok han til legen, Bronkitt sa han. 4 uker senere har hosten blitt verre, ny time hos lege, nå Verre bronkitt og masse pipelyder i lungene. Røntgen av lunger, så gjennomlysning som ga klart svar. Gutten min har astma! Nå må vi bare vente frem til Tirsdag, da skal vi på lege kontoret og begynne medisinering. Jeg skal få opplæring. Noen her med erfaring på å gi barn på 3 - 4 år astma medisin?? Er det flere typer medisin? Er det noen type stønad man kan få? Tar det lang tid fra medisinering starter til barnet blir bedre? Vi får allerede grunnstønad pga Cøliakien hans. Ble litt langt dette, men håper noen orker å svare meg litt
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 Har en gutt som er 4år,blir 5 i april,og har gått på astma medisin siden han var 1år. Det fins flere typer astma medisin ja. Jeg bruker å dele dem inn i 3 katagorier, du har anfallsmedisin, feks. ventolin,atrovent.. disse gis ved tetthet oganfall..evt gis 15min før anstregelse,feks trening og slikt. Så har du rene kortiosn preperater, feks. flutide,denne er liksom den vanligste føler jeg.. storebror her begynte på den,og vi økte å økte og fikk tyggetablette som heter sigulair i tilegg.. Så har du kombi, altså kortison og langtidsvirkende anfallsmedisin, feks. seretide,denne går nå storebror på fast og har god effekt av den. Bruker også anfallsmedisin ved beod,feks før lange turer,hvis vi vet han blir å herje mye,feks aktivitetsdag og slikt.. da får han ventolin. Nå har storebror 3 forskjellige astma typer også da. Å gi en på 3-4år medisin, da gis det i en babyhaler,altså en kolbe med en maske på,du putter sprayen inn,trykker av x antall ganger dere skal,og han har maska over munn og nese og skal puste inn ca 10 ganger,vips ferdig,men... masse ros,synging for å "glemme" det han gjør,kan være bra,men som regel går det greit. Kan få hjelpestønad,får nok ikke grunnstønad pga astma,men hjelpestønad kan du ha krav på, fins i hmm..var det 3 eller 4 forskjellige satser,vi har sats 2,vurderert til sats 3,men har også alvorlig eksem oppi alt dette også da. Kommer ann på hvilken medisin han får og hvor lang tid dere merker bedring, alt fra 1-4uker,for å si det grovt. Be legen om å skrive behandlingsskjema,det har alle med astma krav på,der skal det stå steg for steg når du skal øke,trappe ned,gi anfallsmedisin,og evt hvor mye i døgnet,og hvor ofte og når du evt må kontake lege. Her kan feks. storebror få anfallsmedisin opptil hver 3t,i 1 døgn,gir ikke anfallet seg da,må vi til legen å få ren kortison tabletter, eller at effekten på anfallsmedisin varer i mindre enn 2timer. Ble langt dette også,får bare håpe du orket å lese =) Lykke til,rop ut om du vil vite noe mer,litt dreven i dette faget nå lillebror hadde astma fra han var 6mnd til 1år,da vokste han det av seg.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #3 Skrevet 12. desember 2009 hei! vil anbefale å prøve melkefri kost også. det har vist seg å fungere bra på astmatiker ifølge alternativ medisin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå