Gå til innhold

Tran til de aller aller minste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er litt over 5uker nå, og skulle vel helst begynnt med tran for en uke siden. Men er litt usikker på hvor mye 2ml er? på en teskje f.eks. Hvordan gir dere den til barna? Og er den kald?(skal vel stå i kjøleskap etter den er åpnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går det i D-vitamin dråper.

Prøvde med tren først, da sto den i kjøleskapet.

Men en trangulp på bodyen og den er bare til å pakke vekk,

jeg fikk ihvertfall ikke lukten vekk igjen..

Gjest eelis+kian oliver
Skrevet

Tranen skal ikke være kald når den serveres, så du kan varme skjeen under varmt vann først :-) Anbefaler deg å begynne med å bare smøre noen dråper på innsiden av munnen til barnet, for å la henne bli vant til smaken. Det blir mye grimaser og spytting i begynnelsen, så det er greit å gjøre det når barnet er nakent, hehe.

Ellers lurer jeg også på hvor mye 2,5 ml egentlig er ;-)

Skrevet

Det var ikke dumt- å varme skjeen.

Kanskje det som gikk feil her..

Skrevet

Det er anbefalt å begynne med tran/d-dråper ved 4-6 ukers alder..

her får tarzan tran fra sprøyte, går veldig fint søler sjeldent.. et tips er å sprøyte det inn i siden ved kinnet for da svelger de somregel alt..

han får det også midt mellom to matinger sånn at han ikke skal gulpe det opp.. så sliter ikke vi mye med gulp heller da. blir kanskje litt mer lukt for de som gjør det..

Skrevet

Her serverer vi tran ved morgenstellet når gullet er uten klær. Så slipper vi tran på klærne. Om det kommer litt på håndkleet så er ikke det så farlig. Og så tar vi det før hun vaskes da :)

Vi også varmer opp skjeen i varmt vann. Passer på at skjeen ikke er for varm når hun får den da. Aner ikke hvor mye det er i ml. Men det viktigste er vel at hun får i seg tran i det hele tatt.

Skrevet

1 barnskje er 10 ml.

Da tror jeg en full t skje er 5 ml , så ca en halv t skje er 2,5 ml. Jeg gir min en full t skje, for det er ganske ofte litt som renner ut.Så jeg er sikker på at han for nok.

Skrevet

Som flere av de andre her varmer vi teskjeen i varmt vann før vi heller i den kalde tranen. Jeg legger undersiden av skjeen litt på leppa mi for å kjenne at den ikke er for varm før jeg gir.

Jeg heller bare rett i munnen, for småen syns ikke det er så ille :)

Vi gir tran til kveldsstellet, og pupp etterpå.

Skrevet

Lillemor hater tran. Jeg gir med sprøyte (da ser jeg også hvor mye det er i) men likevel så renner mye ut. Siden tranen skal stå kaldt så pleier vi å ha tran-tid på kjøkkenet. Jeg har på henne en gummesmekke som er lett å vaske av, men hender det kommer en liten flekk på bodyen likevel. Så her inne at noen hadde fått vekk med zalo, og det funket supert, både på ull og annet tøy. Lot det ligge litt i bløt før jeg vasket. Kan anbefales.

Skrevet

Jeg brukte sånne måleskjeer til baking for å finne ut hvor mye 2ml er. 5ml er en teskje men den er mye større en de flate skjeene jeg har i skuffen! Vi varmer og skjeen først og vi gir sitrontran, mye bedre syns gullet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...