Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg foretrekker navn som jeg selv kaller for Orntlige-norske-navn:)

Liker korte to stavelses navn med "fin lyd"

Jeg er motstander av de mest hippe, nylagde navnene.

Mine barn fikk begge navn som ikke var på topp 20. Men jeg syntes det var stas når de siden ble det...ironisk.

Annonse

Er mest opptatt av jentenavn, og liker mange av topp-liste-navna. Ville ikke brukt et topp-10 navn selvom jeg liker dem. Har alltid likt best litt sukkersøte, prinsessete navn, som samtidig er litt kule. Har i det siste også fått sansen for korte navn som Ella, Tuva, Ylva og Vilma.

Jeg liker navn som gjerne har lange tradisjoner i Norge, under det kommer også norrøne navn. Liker at guttenavnene er litt hardere enn jentenavnene. Ikke så nøye om navnene opprinnelig er greske, latinske eller lignende.

Men det jeg ikke liker er navn som blir skrevet på tullete måter- med stumme bokstaver og unødvendig bruk av c, z, x og ph... Det enkleste er ofte det beste, syns jeg!! :o)

Eg har to stilar: sjeldne, gamle norrøne namn eller sjeldne, gamle internasjonale namn... XD

Har ei favorittlist for kvar stil:

Augusta, Emerentze, Ovidia, Samson, Frimann og Edvin på den eine,

Eir, Minna, Liva, Ravn, Alvar og Bror på den andre...

eg helder meg nok mest i den populære gruppa...Har ikkje studert gruppene før eg har kalla ungane mine navna dei har...F.eks heiter minstemann Emil.trudde ikkje da var så populært men var på 4.plass på ei liste.

Likar og gamle staute navn som Elisabeth,Ingrid,Ivar,Harald,Ingeborg,Sigrid,Vegard,Håvard,Maria.....

Annonse

Når en leser denne tråden ser det nesten ut som om de fleste legger hovedvekt på de samme tingene... Morsomt å se hva dere tenker, om hvordan dere velger.

Har lest en pass, at det navnet som på denne siden ble omtalt som det mest populære navnet ett år. Ikke var av de mest brukte, ifølge SSB sine lister; samme året.

Men dette er vel uansett en pekepinn på i hvilken retning vi tenker...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...