Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #1 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg er ekstremt fortvilet. Min mann har lenge hatt et litt overdrevet behov for å drikke alkohol. Jeg merket det ikke før etter at vårt første barn var kommet til verden, og han greide ikke å kutte ned på alkoholforbruket. Nå har han vært gjennom en krise etter at moren hans døde og han mistet jobben. Han drikker hele tiden. Han drikker seg ikke så ofte full, men han har et jevnt alkoholforbruk som er altfor høyt. Og i tillegg til det jeg ser, mistenker jeg at han drikker litt ekstra. Han er aldri hjemme, så dette er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Han har gått ut og sagt at det er jeg som er problemet, og at jeg bare vil kontrollere ham. Men det er jo fordi jeg er bekymret for både ham og ungene... Jeg har ikke noe behov for å kontrollere ham på noen måte. Noen tips til hva jeg skal gjøre uten å virke for kontrollerende? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #2 Del Skrevet 19. november 2009 Så lenge han ikke innser selv at han har et problem og selv vil ha hjelp så er det fint lite du kan gjøre, dessverre... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-141009526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #3 Del Skrevet 19. november 2009 Det er jo bare tull at han sier at det er du som er problemet, og det er en av forsvarsmekaninsmene han bruker for at han kan fortsette drikkingen. Det at han ikke ser full ut, samtidig som han drikker hele tiden- er meget bekymringsfullt. Det er tegn på toleranseutvikling, dvs. at hjernen hans venner seg til alkohol og trenger stadig mer alkohol for å få samme virkning. Det er vanskelig å slutte på egenhånd. Du bør ta en prat med han når han er edru, og si at slik kan det ikke fortsette og kreve at han tar tak i problemet. Hos sin lege så kan han få henvisning til en ruspoliklinikk som kan hjelpe han. Evt. så kan han trenge et opphold på en rusklinikk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-141009585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #4 Del Skrevet 20. november 2009 Man ser aldri en alkoholiker full, de trener seg hele tiden på å gå og snakke normalt. De ser ikke selv at de har et problem. Jo tidligere du tar det opp med ham, jo bedre. Ofte når en alkoholiker ser at drikkingen er et problem, bruker h*n lang tid på å prøve å lære seg å drikke med måte. Dette går sjeldent. Er man alkoholiker vil alltid 1 flaske være for mye, og 100 flasker for lite.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-141012540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #5 Del Skrevet 20. november 2009 Du kan ikke få ham til å slutte - han må gjøre det selv, og da må han aller først innrømme at han har et problem. I mellomtiden holder du ham oppe, ved å passe hus og hjem og fasaden(IKKE i negativ forstand!) slik at han kan fortsette i mønsteret sitt, og alt ser tilsynelatende normalt ut. Jeg gikk fra min mann som var alkoholiker, og det gikk rett utrforbakke etterpå. Mange trodde det var pga av skilsmissen at han begynte å drikke, mens jeg så at alkoholforbruket hans tok helt av etter at jeg sluttet å holde igjen. Vi hadde heldigvis ikke barn, men det var utrolig tungt at ekteskapet vårt gikk i oppløsning likevel. Alkoholmisbruk kan ødelegge en familie totalt, så mitt råd etter å ha erfart hvordan det er å leve med en alkoholiker er at du bør vurdere å gå fra ham. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-141012580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #6 Del Skrevet 29. april 2018 Hvordan går det? Sliter med det samme... Han ønsker ikke hjelp! Anonymkode: e526e...aed Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-148743504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #7 Del Skrevet 29. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan går det? Sliter med det samme... Han ønsker ikke hjelp! Anonymkode: e526e...aed Det er få rusmisbrukere som kommer seg ut av rusmisbruket alene. Unntak finnes, men det har du ikke råd til å satse på - spesielt ikke hvis dere har barn. Ønsker han ikke hjelp må du akseptere det - og så må du fortelle ham hva konsekvensene av hans valg (å ikke gjøre noe med misbruket, ikke skaffe seg hjelp) også får. Jeg synes du skal fortelle ham at enten skaffer han seg hjelp til å slutte å drikke og dere går i parterapi sammen på familievernkontoret - eller så ringer du familievernkontoret og bestiller meklingstime slik at dere kan forberede skillsmisse. Du kan ikke hjelpe en som ikke ønsker hjelp og heller ikke ønsker å hjelpe seg selv. Du må stille krav til ham - russlutt og parterapi, ellers mister han familien sin. Som mor er det din plikt å stille disse kravene, og ikke minst også ta følgene av det om han nekter å slutte å drikke ved at du beskytter barna dine slik at de slipper å vokse opp i et hjem med rusmisbruk og hvor mor godtar fars rusmisbruk. Å fortsette å la barna bo i et hjem med en som ruser seg og ikke vil gjøre noe med problemene sine, det er omsorgssvikt fra din side. Nekter han hjelp og nekter han å slutte å drikke, da må du flytte fra ham. Anonymkode: d82ae...c5c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-148743523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fandens Oldemor Skrevet 29. april 2018 #8 Del Skrevet 29. april 2018 Du får ikke en alkoholiker til å slutte å drikke. Det hender de kan få seg selv til å slutte, men det er så sjelden at det ikke er verd å kaste bort ditt og eventuelle barns liv på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-148743547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #9 Del Skrevet 29. april 2018 Jeg måtte forlate drømmemannen min, mitt livs kjærlighet faktisk, fordi jeg oppdaget et alkoholforbruk som han ikke ville innrømme. Det er det vondeste jeg har gjort, og i ettertid har han delvis tatt tak i det... men ikke nok til at jeg tør i gå tilbake til han. Løgnene, pengebruken og usikkerheten rundt alkoholmisbruket var skremmende. Du MÅ få han på tanken om avrusing. Anonymkode: 935bf...177 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-148743560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. april 2018 #10 Del Skrevet 30. april 2018 Han tenker han har kontroll. Drikker bare når ungene sover eller er av sted mener han. Jeg tror han drikker mer enn han forteller. Han har vært innlagt i flere uker for behandling. Sprakk kort tid etter, og vil ikke legges inn igjen. Han tenker han har full kontroll. Jeg har sagt jeg tenker han får flytte ut, og jeg føler meg forferdelig slem, jeg bidrar jo til at han drikker mer. Svikter han når han trenger meg mest.. Anonymkode: e526e...aed Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-148744215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. april 2018 #11 Del Skrevet 30. april 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han tenker han har kontroll. Drikker bare når ungene sover eller er av sted mener han. Jeg tror han drikker mer enn han forteller. Han har vært innlagt i flere uker for behandling. Sprakk kort tid etter, og vil ikke legges inn igjen. Han tenker han har full kontroll. Jeg har sagt jeg tenker han får flytte ut, og jeg føler meg forferdelig slem, jeg bidrar jo til at han drikker mer. Svikter han når han trenger meg mest.. Anonymkode: e526e...aed Nei, her tar du feil! DU bidrar IKKE til at han drikker mer!!! DU er IKKE slem!!! DU svikter ham IKKE!!! Din mann velger selv å ikke ta imot mer hjelp. Da ønsker han ikke slutte å drikke. Ikke en gang det å miste familien er grunn nok for ham til å slutte å drikke. Han benekter problemene sine, han benekter at problemene går utover familien. Når han nekter å ta imot hjelp, da ville du sviktet ham langt mer hvis du hadde fortsatt å gjøre det mulig for ham å drikke. Har du lest om medavhengighet? Hvis ikke, gjør det, for jeg tror du vil få noen aha-opplevelser. Det å leve med en partner som dekker over, som tar alt ansvar, også det som er hans ansvar, som gjør forsakelser der han sløser bort penger, som kommer med unnskyldninger overfor andre når han ikke er i form, som tilrettelegger familiens aktiviteter rundt når på døgnet han fungerer etter å ha drukket dagen før... det er dette som er å svikte ham. Det er gjort i aller beste mening, fordi man håper alkoholikeren en dag skal forstå, en dag skal endre seg, man ser at den andre har det vondt og ønsker å hjelpe. Men ved å muliggjøre at alkoholikeren kan fortsette å drikke uten at det får følger for ham, da svikter du ham langt mer enn om du velger å gå fra ham for å beskytte ungene fra hans misbruk og instabilitet. Når han nå må flytte ut, da får han føle på kroppen at det å velge alkoholen foran familien får følger. Kan det få ham til å drikke mer? Ja, helt klart, for alkoholen er jo hans måte å unngå å ta tak i problemene sine. Det er hans mønster. Men det er fremdeles bare han som kan endre seg. Han må selv ønske å gjøre noe med problemet. Velger han å drikke seg ihjel så er dessverre det også et valg han tar, for han vet det finnes alternativ. Men ingen kan kreve at han tar imot hjelp. Når dere kommer på familievernkontoret - ta opp at hans alkoholproblem er årsaken til bruddet, og ta også opp det at du er sterkt bekymret for at han skal ha samvær når han drikker så mye som han gjør, selv om han drikker etter at barna har lagt seg, så er han da så påvirket at han ikke bør han ansvar for barna. Tar du det opp der så blir det journalført og han må også stå for de valgene han gjør. Fortell ham, også på fvk, at du håper han igjen vil gjøre noe med sitt alkoholmisbruk, fordi han er en for god mann til å kaste bort både familien og livet sitt på rusmisbruk - men fortell ham også at han må selv innse at han trenger hjelp for å bli avholds, og han selv må ta initiativ til å skaffe seg hjelp. Og inntil han har gjort det er det ditt ansvar som mor å beskytte barna fra det negative alkoholen medfører også for dem. Det kan virke vanskelig, men du støtter ham langt mer nå med å sette hardt mot hardt, enn om du fortsetter å være den som muliggjør hans drikking. Hold fokus på det du må, og ikke ta ham tilbake uten at han har vist at han har fått kontroll på sitt alkoholforbruk/blir avholds over tid. Anonymkode: d82ae...c5c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-148744241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. april 2018 #12 Del Skrevet 30. april 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, her tar du feil! DU bidrar IKKE til at han drikker mer!!! DU er IKKE slem!!! DU svikter ham IKKE!!! Din mann velger selv å ikke ta imot mer hjelp. Da ønsker han ikke slutte å drikke. Ikke en gang det å miste familien er grunn nok for ham til å slutte å drikke. Han benekter problemene sine, han benekter at problemene går utover familien. Når han nekter å ta imot hjelp, da ville du sviktet ham langt mer hvis du hadde fortsatt å gjøre det mulig for ham å drikke. Har du lest om medavhengighet? Hvis ikke, gjør det, for jeg tror du vil få noen aha-opplevelser. Det å leve med en partner som dekker over, som tar alt ansvar, også det som er hans ansvar, som gjør forsakelser der han sløser bort penger, som kommer med unnskyldninger overfor andre når han ikke er i form, som tilrettelegger familiens aktiviteter rundt når på døgnet han fungerer etter å ha drukket dagen før... det er dette som er å svikte ham. Det er gjort i aller beste mening, fordi man håper alkoholikeren en dag skal forstå, en dag skal endre seg, man ser at den andre har det vondt og ønsker å hjelpe. Men ved å muliggjøre at alkoholikeren kan fortsette å drikke uten at det får følger for ham, da svikter du ham langt mer enn om du velger å gå fra ham for å beskytte ungene fra hans misbruk og instabilitet. Når han nå må flytte ut, da får han føle på kroppen at det å velge alkoholen foran familien får følger. Kan det få ham til å drikke mer? Ja, helt klart, for alkoholen er jo hans måte å unngå å ta tak i problemene sine. Det er hans mønster. Men det er fremdeles bare han som kan endre seg. Han må selv ønske å gjøre noe med problemet. Velger han å drikke seg ihjel så er dessverre det også et valg han tar, for han vet det finnes alternativ. Men ingen kan kreve at han tar imot hjelp. Når dere kommer på familievernkontoret - ta opp at hans alkoholproblem er årsaken til bruddet, og ta også opp det at du er sterkt bekymret for at han skal ha samvær når han drikker så mye som han gjør, selv om han drikker etter at barna har lagt seg, så er han da så påvirket at han ikke bør han ansvar for barna. Tar du det opp der så blir det journalført og han må også stå for de valgene han gjør. Fortell ham, også på fvk, at du håper han igjen vil gjøre noe med sitt alkoholmisbruk, fordi han er en for god mann til å kaste bort både familien og livet sitt på rusmisbruk - men fortell ham også at han må selv innse at han trenger hjelp for å bli avholds, og han selv må ta initiativ til å skaffe seg hjelp. Og inntil han har gjort det er det ditt ansvar som mor å beskytte barna fra det negative alkoholen medfører også for dem. Det kan virke vanskelig, men du støtter ham langt mer nå med å sette hardt mot hardt, enn om du fortsetter å være den som muliggjør hans drikking. Hold fokus på det du må, og ikke ta ham tilbake uten at han har vist at han har fått kontroll på sitt alkoholforbruk/blir avholds over tid. Anonymkode: d82ae...c5c Ja, det er et mønster. Han mener nå han har forstått alvoret, og vil ikke miste oss. Jeg føler bare han har sagt det så mange ganger at jeg har mistet litt troa på det..... Uff... er nok medavhengig ja! Anonymkode: e526e...aed Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-148744396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. april 2018 #13 Del Skrevet 30. april 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er et mønster. Han mener nå han har forstått alvoret, og vil ikke miste oss. Jeg føler bare han har sagt det så mange ganger at jeg har mistet litt troa på det..... Uff... er nok medavhengig ja! Anonymkode: e526e...aed Hvis han mener han har forstått alvoret, da må han også vise det... legge seg inn om det er det han trenger for å bli avholds og også følge opp behandling hos psykolog for å jobbe med årsaken til at han drikker og som hjelp når han møter drikkesuget igjen. I tillegg til dette må han være med i parterapi. Hvis han ikke vil gjøre dette, da har han ikke forstått alvoret og er ikke villig til å gjøre det som skal til for å beholde familien. Da er det 99,99 % sikkert bare noe han sier... som han har sagt mange ganger før. Nå må du stille krav, og absolutt ikke vike fra de kravene. Har han forstått alvoret - javel, da får han bevise det og følge opp alle krav. Vil han ikke, da velger han selv bort familien - og det skal du fortelle ham. Han kan beholde dere om han nå for alvor tar tak i ting med innleggelse, lengre psykologoppfølging for seg selv og parterapi for dere begge. Anonymkode: d82ae...c5c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141009517-hvordan-f%C3%A5-en-alkoholiker-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-drikke/#findComment-148744429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå