tromsøjenta Skrevet 19. november 2009 #1 Skrevet 19. november 2009 Jeg har i dag vært på akutt ultralyd fordi jeg hadde så sinnsykt vondt nederst i magen i morgest. Skikkelig intense smerter.Ble livredd! Måtte få mannen til å hente meg for jeg klarte knapt å gå. Ved tidligere UL har de sett tvillinger, der den ene har vært en del mindre enn den andre. Både selve embryoet og fostersekken. Ved forrige UL var det kun den "store" som hadde plommesekk. Legen fant i dag et menneskelignende foster som vinket til oss og så fint ut. I tillegg var det et embryo som hadde gitt opp kampen. Var jo veldig forberedt på at det kunne skje og syntes det var greit å få ei avklaring. Selv om det hadde vært greit å få to når vi har slitt i så mange år, ser jeg fram til et tryggere svangerskap med mindre fare for komplikasjoner og ei litt mindre hektisk spebarnstid;-) Legen sa at hun ikke trodde magesmertene skyldtes graviditeten, men ringte meg senere for å høre hvordan det gikk. Hun hadde kommet på at de kunne skyldes en snurra eggstokk og ville ha meg på ny UL i ettermiddag hvis jeg fortsatt hadde vondt. Men smertene var da gått over, så hva det enn har vært, så har det ordnet seg av seg selv (håper jeg...). Ny UL om ca ei uke hos ivf-lege. Det er også planlagt en UL på føde poliklinikken om to uker (i uke 12), men jeg vet ikke om den består siden ting har endret seg. Nå håper vi bare at lille Foster har det bra og klorer seg fast borti 7 mnd til:-) Jeg har også vært på 1. svangerskapskontroll hos fastlegen i dag. Dvs jeg måtte til en vikar fordi fastlegen min er sykemeldt (sannsynligvis langtids). Vikaren virket ganske uerfaren og ikke som den "skarpeste kniven i skuffa"... Men ho har da kommet seg gjennom et medisinstudium og det klarer man vel ikke uten en viss mental kapasitet? Hehe;-) Siden jeg får god oppfølging ellers, skal det nok gå helt greit å gå til henne. Ellers så har denne uka vært mer kvalm enn tidligere. Sliter med å få i meg mat og drikke. Er snart mager:-/ Har gådd ned 4 kg... Fikk i dag resept på kvalmestillende. Men av en eller anna grunn blir jeg mindre kvalm av sånne her dager som gir meg adrenalinkick... Jeg vil da heller være kvalm enn å ha sånne opplevelser! Er sykemeldt videre. Også pga at det ikke går an å være på jobb uten å bli utsatt for svineinfluensasmitte for tiden. Jeg kan jo da ikke ta vaksina helt enda. Klem fra
Børnbøøøøørn 2 barnsmamma :) Skrevet 19. november 2009 #2 Skrevet 19. november 2009 For en dag tromsøjenta ! Håpe du har det bedre nu. Hva jobber du med siden du er utsatt for svineifluensa smitte ?
tromsøjenta Skrevet 19. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2009 Hei Børnbøøøøøørn (usikker om jeg fikk rett antall ø-er;-)) Ja, det ble en dramatisk start på dagen! Jeg har ikke vondt nå lenger, heldigvis! Jeg er sykepleier på Barneavdelinga. Alle barn fra 2mnd til 15 år i vårt område som trenger å komme på sykehus, kommer til oss. I følge avdelingssykepleier er det hele tiden pasienter som enten bare er innom eller som legges inn med bekreftet eller med mistanke om svineinfluensa. Vi er også akuttmottak for barna med medisinske problemstillinger (f.eks. luftveisinfeksjoner...). Jobber du i helsevesenet?
Børnbøøøøørn 2 barnsmamma :) Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 ja det gjør jeg, men i ett lukket miljø ( kokk) så jeg er ikke særlig utsatt på jobb, slik som du. Resten av min husstand har tatt vaksinen, jeg skal ta den straks jeg kan. Kjempebra at du ikke har vondt lenger .)
Astra71 - tvillingmor Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Hei tromsøjenta! Jeg har tenkt på ULen din og krysset fingrene for deg, så det er godt å høre at alt står bra til meg deg og den lille! Dette vil nok gå veldig bra :-) Takk for rapport, det er godt å kunne følge med på utviklingen hos dere andre!
GORDONSETTER Skrevet 20. november 2009 #6 Skrevet 20. november 2009 Oi for en dag! Heldigvis er det en liten rakker som klorer seg fast hos deg og det er sååå bra! Denne ventingen til 12 uke er bare helt pyton og leser at fler her inne er jo redd for alle slags komplikasjoner, inkludert meg. Det vil gå bra og nyt dagene med kvalme, det er færlt å si det men det gjør jeg. De dagene jeg er kvalm, tenker jeg ååå så bra for det er fortsatt baby i magen. Prøver bare å snu alt til det positive:) Lykke til videre:)
stinemin med tvillinger Skrevet 20. november 2009 #7 Skrevet 20. november 2009 Hei, uff håper smertene forsvinner for alltid:) Kan jeg spørre deg om dette..:, jeg var på ul på onsdag , da var min største 10.3 og den minste 7,9- Han kunne ikke se liv på den minste, men den største er ok. Siden den minste hadde vokst endel siden uka før var, på ul uke 6 også så var ikke gyn helt sikker enda om det var en eller to. men hvor store var dine ? Jeg har tvillinger fra før og tenker at en holder jo for meg, men begge er jo velkommen,,,tror nok den ene min også faller fra..
tromsøjenta Skrevet 21. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 21. november 2009 Heia stinemin:-) På min 1. UL var jeg 7+3. Da var tvilling 1 11,3 mm og tvilling 2 8,5 mm. Den minste hadde også mye mindre fostersekk. Legen så fin hjerteaksjon hos begge. På 2. UL var jeg 8+4. Da var tv 1 20 mm og tv 2 14 mm. Liten fostersekk hos tv 2. Fortsatt fin hjerteaksjon hos begge. Tv 2 hadde ikke plommesekk, men det hadde tv 1. Siste og 3. UL var jeg 10+3. Glemte å spørre om str til tv 1 i all forfjamselsen... Men legen sa den så fin ut og vi så at den bevegde seg:-) Tv 2 var da 16 mm og uten hjerteaksjon, så den har jo ikke vokst mye etter UL nr 2. Legen mente at tilbakedannelsen var begynt... Siste UL var også med et annet apparat. 3D denne gangen. Jeg håper tv 2 tilbakedannes av seg selv uten at jeg får noen blødninger. Legen viste oss hvordan den lå i forhold til tv 1 og livmorhalsen, så den kan godt komme ut uten at den "forstyrrer" tv 1. Lykke til med dine to! La meg/oss gjerne få vite hvordan det går:-)
tromsøjenta Skrevet 21. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 21. november 2009 Tusen takk alle sammen! Jeg har ikke hatt mer av de intense magesmertene og er veldig glad for det. Jeg er glad for kvalmen, selv om den er slitsom, men håper den gir seg snart:-) Er jo uke 10+5 i dag. Jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å slappe helt av selv når jeg bikker uke 12... Vet jo at det er størst sjanse for å miste før det, men ting kan skje etter det også. Ei venninne mistet i uke 13, men fosteret hadde nok vært dødt en stund. Jeg har jo såpass hyppige ultralyder at det nok blir oppdaget rimelig raskt om det skulle skje. Mange tanker fram og tilbake... Nå nyter jeg bare at jeg faktisk er gravid og har en litt mindre kvalm dag:-) Har til og med vært ute av huset! God lørdagskveld, alle flotte, tapre damer!
stinemin med tvillinger Skrevet 21. november 2009 #10 Skrevet 21. november 2009 Uff ja man blir jo helt skrullete av dette, jeg håper for all del at ikke min tv 2 drar med seg tv 1 , uff man skal bekymre seg for alt,,, Da jeg spurte klinikken sa de at ofte gikk det bare tilbake av seg selv,,,
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 21. november 2009 #11 Skrevet 21. november 2009 Uff, det hørtes ikke godt ut! Skjønner at det er godt med en avklaring selv om dere helt sikkert ville ønsket at tv2 hadde klamret seg fast. Jeg skal på UL på mandag og lurer på om jeg skal be om resept på noe kvalmestillende da. Hva har du fått og har det funket bra på deg?
tromsøjenta Skrevet 22. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 22. november 2009 Ja, det hadde jo vært praktisk å få to nå når jeg tenker langsiktig. Kortsiktig er det greit at det blir èn:-) Så fremt jeg ikke får flere komplikasjoner, skal jeg nok klare å være mindre engstelig når jeg har en i magen enn hvis jeg hadde hatt to. Jeg fikk resept på Afipran. Det er et velutprøvd kvalmestillende legemiddel. Også brukt av gravide i mange år uten at de har funnet noen negative effekter, bort sett fra muligens noe hvis man bruker det i 3. trimester. Jeg er generelt veldig restriktiv med å putte i meg selv medisiner (deler "gladelig" ut til pasientene mine det de trenger), både nå og når jeg ikke er gravid, men jeg tenker som så at det er jo ikke bra hvis jeg fortsetter å gå ned i vekt og blir enda mer uttørket heller. Derfor tok jeg en Afipran på fredag. Den hadde god effekt selv om den ikke tok bort kvalmen helt. Det ble i alle fall lettere å få i meg litt mat og drikke. Lørdag og i dag har jeg vært mindre kvalm enn tidligere i uken, uten Afipran. Jeg ble litt trøtt av Afipranen, men alle blir ikke det. For min del gjorde det ikke noe. Greit å kunne sove seg gjennom litt av ubehaget:-) Jeg er ellers ikke mer trøtt nå når jeg er gravid enn ellers. Så jeg tror jo at Afipran kan være verdt å prøve i alle fall. Ellers tror jeg det varierer fra person til person hva som er lettest å få ned. Man må prøve seg litt fram, selv om det i seg selv er kvalmende... Det som har vært aller lettest å drikke for meg har vært lavsyre eplejuice, lettest å spise har vært vårruller og pizza i små porsjoner. Klem fra
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 25. november 2009 #13 Skrevet 25. november 2009 Stoooooooor trøste-klem til deg tromsøjenta, selv om jeg forstår at du tar det greit. Har du hatt noen blødninger i forbindelse med at den ene falt fra? Klem
tromsøjenta Skrevet 25. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 25. november 2009 Så fint å høre fra deg snøfilla! Så oppdaterings-innlegget ditt også:-) Legen ville ha meg på kontroll-UL en uke etter smerte-episoden, så jeg har vært til det i dag. Alt så fint ut med den "store":-) Den er nå 4,4 cm (CRL). Den som ga opp er i tilbakedanning og hadde gått mer tilbake/i oppløsning siden sist sa legen. Jeg hadde ei lita (!) blødning i uke 8. Var på UL to dager etter det og da var tv 2 fortsatt i live. Har ikke blødd mer etter det. På UL i forrige uke (uke 10) så det ikke ut som tv 2 hadde vokst så veldig mye etter UL i uke 8. Så vidt jeg vet hadde ikke blødninga noe med tv 2 å gjøre. Ser ut for at kroppen ordner opp helt av seg selv:-)
stinemin med tvillinger Skrevet 25. november 2009 #15 Skrevet 25. november 2009 Godt at kroppen din ordner opp selv, fantastisk, I dag var mine 20 og 17 mm. forrige ul for en uke siden var de 10.3 og 7.9.. Hadde din lege noen mistanke til at den lille din ville falle fra da du var på din uke 8 ul? hos meg så alt veldig bra ut så langt, kjenner jeg har litt panikk siden jeg har tvillinger fra før, men satte jo inn 2 egg for å sikre oss dette 5 forsøket, og da satt begge. ja ja sånn kan det gå. jeg er jo glad til, men hadde vært tryggere om jeg fikk en siden svangerskapet er rimelig slitsomt med 2..
tromsøjenta Skrevet 26. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 26. november 2009 Både ved UL i uke 7 og 8 sa legen at den lille kunne falle fra, men den kunne like gjerne fortsette å utvikle seg. På UL i uke 8 så legen at den lille ikke hadde plommesekk, men la ikke noe særlig vekt på det i informasjonen til meg. På UL i uke 10 (da vi så at den var død), hørtes det ut på den legen som det ikke var annet å vente siden den ikke hadde hatt plommesekk... Det var forskjellige leger på de tre første ul. Din lille har jo vokst ca like mye som den store og det virker jo lovende:-)
stinemin med tvillinger Skrevet 26. november 2009 #17 Skrevet 26. november 2009 trist at din ene ikke utviklet seg videre da, men trøst deg med at du får en lettere , og en roligere start,. Selvskulle jeg ønske å oppleve å bare kose med en av gangen, men tydeligvis skal jeg være tvillingmamma x2. Spennende å følge hverandre. Takk for svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå