Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej!!

Min kära bebis ska komma om en vecka och börjar bli lite orolig för vad man ska och inte ska göra.

Va gör man med en sån liten, har köpt vippestol mm. kan man använda detta direkt? Och när han/hon sover ska man ha bebisen i sängen hela tiden eller är det bra att byta med vagnen, vippestol ect. Undrar också när man börjar med att skapa rutiner för bebisen som sova och stell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye nytt med første babyen ja :-)

Jeg personlig synes ikke man bør bruke vippestol mer enn til grøtmåltider og evt et trygt sted akkurat når man går på toalettet, lager middag ol dersom man har det gulvkaldt i huset. Selv om man kan legge vippestolene helt flatt, er de veldig passiviserende og babyen får ikke utviklet musklaturen og trent opp motorikken av å ligge i disse. Ellers er det veldig greit å kunne bytte på seng og vogn...og å holde dem! Er så koselig å ha nyfødte babyer sovende på brystkassen :-) Og godt for dem også, masse, masse nærhet er kjempeviktig for små babyer.

Når det gjelder rutiner så ville ejg ikke gjort mer enn å bytte til pysj ved kveldsstellet og ha det mørkt på soverommet for å markere natt. Tider for å sove, spise osv kommer av seg selv, gjerne når babyen er 3-4 mnd gammel. Før dette synes jeg du bør la babyen få mat når den vil, sove når den er trøtt (gjerne prøve å få til en natt med lenger soveperioder ved å ha det mørkt på rommet) og ta den opp når den gråter, evt samsove med den selv om du kke hadde tenkt til å samsove. Tror du vil oppleve at ting går seg veldig til av seg selv etterhvert. Det er meningen det skal være litt kaos de første månedene :-)

Skrevet

Antakelig trenger du mye mindre utstyr enn du tror :-) Hadde ikke vippestol helt fra starten, og brukte den vel heller ikke før han var et par måneder og han begynte å få beho for å se seg litt rundt (og jeg behov for ikke å holde ham hele tiden). Babyene har sin egen rytme, som varierer, den første tiden, og her gikk det seg til da han var omtrent 2 mnd. Da begynte han å sovne for kvelden rundt 1900, og slik har det vært siden.

Jeg la ham i vuggen (supert med vugge!) ved siden av sengen og tok ham opp for å amme om natten. Ofte sovnet jeg selv også da, men jeg sover så dårlig når han ligger der, så jeg ville ha ham i egen seng. Noen babyer har større nærhetsbehov enn andre, så da blir man mer eller mindre tvunget til å samsove for å få litt søvn selv. Slikt tar man bare som det kommer :-)

Hvor babyen skal sove ellers kommer også veldig an på babyen. Noen liker seg best i vogna, noen liker seg best oppå mamma og pappa. Her sov Lillemann mest i bæresjal. Var ikke snakk om å sovne på "flatmark" (dvs at han ikke sovnet av seg selv med mindre det vugget, bysset, ristet).

Kos deg med babyen, og ikke bry deg om alle de tusen rådene du får. Får babyen nok nærhet, mat, søvn og tørre bleier, så har du kommet et godt stykke på vei :-)

Skrevet

Tusen tack för svar!! Håller med om att det är allt för många råd om vad man ska och inte ska göra. Som sagt alla är olika så man får se vad som passar. Detta ska nog gå bra :)

Skrevet

Det er vanskelig å gi råd som passer akkurat for deg, men jeg vil nevne et par ting. Angående vippestol, så kommer det an på om du har en stiv eller en bevegelig stol (BabyBjørn f.eks) Førstnevnte fant vi helt ubrukelig, så den beste investeringen vi gjorde (foruten Simo kombivogn..) var å kjøpe BabyBjørn vippestol. (Her får babyen trent koordinasjon etter hvert med å lage fart selv.) Vi plasserte han der ganske tidlig. Kun korte perioder om gangen, når vi spiste middag f.eks. Da vippet vi han litt med foten vår, og kunne spise i ro og mak. Nå er han 9 mnd, og denne stolen elsker han enda. Jeg skjønner ikke hvordan andre klarer seg uten.

Når det gjelder soving, sov han sammen med oss (i egen voksen dyne) de første mnd. Dette ble sånn fordi han puppet noe vanvittig.. Sugde og sugde, og nektet å ta smokk. Han fikk det slik han ville, og er i dag en trygg og blid baby som sover godt i egen seng. Ikke vær for redd for å skjemme bort babyen! Ikke hør på kjerringråd! Følg hjertet ditt, men selvfølgelig også fornuften. Etterhvert må man bli litt strengere på en måte..:-)

Pass på å legg babyen etter det har gått noen timer siden sist han sov. Selv om den ikke viser tretthetstegn (det gjorde ikke gutten vår..), så kan den sovne for det. Gutten min måtte sove i vogn på dagen (noe annet var helt umulig), så vi var ute på tur hele tiden de første mnd. Veldig slitsomt, men det måtte til for at han skulle få nok søvn. Resultatet var at jeg fikk gjort veldig lite andre ting, og da kommer mitt siste tips: Sørg for at mannen din stiller opp 100%! (hvis du ikke er alenemor da). Mannen min laga alt av mat, handla, husarbeid + at han var stelte og stimulerte gutten vår. Han viste full forståelse for min situasjon. Den første tida kan være veldig krevende (særlig når du har en baby som nesten ikke sover på natta..). Etter tre mnd pleier babyene å finne rytmen mer, men det er ingen ting i veien for å prøve å få inn dette før. Da blir livet enklere:-)

Lykke til! Det blir kanskje slitsomt, men fy så utrolig moro. En fantastisk opplevelse å bli mor:-)

Gjest eelis+kian oliver
Skrevet

Jeg gikk inn i mammarollen med seng, vogn og stellebord til babyen. Stort mer enn det trenger man ikke, er min erfaring. Jeg var også sånn passe svett da jeg kom hjem og oppdaget at jeg ikke hadde vippestol, ikke hadde leketeppe, osv osv. Etter et par timer oppdaget jeg at jeg ikke trengte noe av det jeg trodde jeg MÅTTE ha. Det jeg trengte til babyen var klær og bleier. Jeg tar inn bagen til barnevogna når den ikke er i bruk, også sover han i den på dagtid, hvis han ikke sover oppå meg (og det vil han helst gjøre hele tiden). På kvelden legger jeg han i egen seng, men han får komme opp i senga mi en eller annen gang i løpet av natta.

Uansett finner du ut av dette! Butikkene stenger jo ikke etter at babyen din har kommet, så hvis du oppdager at du trenger noe, er det bare å dra til byen/på butikken, eller sende mannen avgårde! Det går så fint atte! :-)

Ellers vil jeg legge til at dette med å legge ungen i egen seng osv må du ta i hans/hennes eget tempo. Jeg prøvde å legge gutten min i egen seng på kvelden i fem uker før det gikk. Han måtte rett og slett bli klar for det selv. Du må tørre å prøve og feile litt, og husk å stole på instinktene dine. Ikke hør på folk som mener ditt og datt om alt mulig - du vet best selv! :-)

Skrevet

Ja, det er mange råd ute og går, og mange motstridende råd, så man får bare plukke ut de rådene man synes er fornuftige og som passer for deg.

Du får din baby og den kommer til å være annerledes enn andres babyer, så selv om noe funket for dem, så er det ikke sikkert det funker for dere.

Det meste kommer av seg selv, og du lærer på veien. Jeg har lært MASSE bare på de snart 7 ukene jeg har vært mor. For min del har det vært mye mer stress og slitsomt å ha en baby enn jeg hadde forestilt meg på forhånd, så det beste er å ha et åpent sinn og ingen spesielle planer om hvordan det skal bli. Men du kan oppleve det annerledes enn meg. Kanskje får du en baby som for det meste bare sover, og at alt går på skinner den første tiden??

Det gjør ingenting å samsove med babyen om dere ønsker det og babyen liker det. Men etter det jeg har lest bør man ikke samsove med baby om en av foreldrene er ruset eller lukter røyk. Babyen bør også ha egen dyne sies det, men vår baby har sovet under vår dyne.

Jeg har også lest og hørt at babyen begynner selv å følge et slags mønster rundt 3 mnd alder, og da er tiden inne for å begynne med rutiner, så i begynnelsen er det babyen som bør være sjefen i huset ;)

Vi pleier også å skille mellom natt og dag. På dagen sover babyen i vugga på stua (nå er hun ikke spesielt glad i sove på dagtid da) mens det er lyst og at det er lyder og stemmer rundt henne. På natten sover hun sammen med oss, eller i egen seng på soverommet, mens lyset er slått av. Hun får også nattdrakt på seg om kvelden. Vi bader henne ca.2 ganger i uken.

Angående vippestol så er jeg glad vi kjøpte det. Har nesten hatt bruk for den siden dag 1! Vi har kjøpt Babybjørn. Den er litt dyr i forhold til andre vippestoler, men den er god, fordi den former seg etter babyens kropp, likevel skal de ikke sitte så mye i den til å begynne med. Det står at den kan brukes fra babyen veier 3500 gr. I starten var jenta vår alt for lita, men nå bruker vi den daglig, men kun når jeg må lage mat eller dusje. Hun har aldri vært spesielt glad i å ligge på gulvet eller i vugge, men å sitte i vippestol liker hun bedre. Hun var vært veldig nyskjerrig nesten siden hun ble født virker det som, for hun sitter der og ser seg rundt på det som skjer virker det som.

Det jeg angrer aller mest på at jeg ikke hadde investert i på forhånd er bæresele, fordi jenta vår er veldig avhengig av å ligge mye inntil brystet mitt. Pga av dette hadde jeg nesten ikke hendene fri de første ukene, og det var frustrerende. Bor på en avsideliggende plass, så ikke bare å løpe på butikken. Nå er den bestilt på nett, så får vi se når den kommer:)

Nei, det er ikke lett å vite på forhånd hva man skal og ikke skal gjøre, men i de aller fleste tilfeller går det jo bra uansett :)

Du får ha lykke til !! :) Det går kjempebra! :) Gir du babyen massevis av kjærlighet, så kommer du langt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...