Gå til innhold

Kokt baby i bæresjal...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har oppdaget at guttungen (8 uker) mer enn gjerne tar en lang lur om formiddagen i det elastiske bæresjalet vårt.. eneste problemet er at vi blir reelativt varme og svette begge to.. Gjør det noe? Kan jeg overopphete han i sjalet? Jeg driver å stter opp ytterdøra og lufter mens jeg gjør husarbeid og surrer litt mens han sover på meg, men kan jo ikke la det bli _for_ kaldt inne heller da.. Har lagt en klut mellom hodet hans og brystkassa mi, og syntes det hjalp litt, men vi er nå ganske svette likevel.. Er det noen løsning? Folk bærer jo på sommeren tenker jeg, så problemstillingen er vel godt kjent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kledde vesla i ullkær inne i sjalet i fjor vinter, også la jeg en tynn klut mellom oss. Hadde ikke på meg så mye selv, og bare tynn ull på henne. Ofte var hun svett i håret når hun kom ut, men ulla holdt henne tørr i allefall, også ble hun ikke kald om jeg måtte legge henne i vugga el. Hun har ikke tatt noen skade av varmen hun iallefall, men du kan jo prøve å bøye deg fram for å slippe til litt luft mellom dere en gang i blandt, eventuellt legge et oppklippt helseteppe mellom dere for bedre lufting? Også får du kjenne litt på ham, pass på at han ikke blir for svett og klam. Også ville jegg passet meg litt for kald trekk til den lille, da vil han nok bare produsere mer varme for å holde temperaturen, de har jo ikke et godt regulert varmeapparat disse små! At det er kjørlig i rommet gjør vel ikke så mye, men trekken kan være skummel!

Skrevet

Jeg følte meg ikke komfortabel med at babyen ble så svett, så vi kunne ikke bruke sjal til vår minste gutt, har ikke en gang giddet å prøve med vesla siden hun er like varm som broren. Til og med kun i bleie ble han gjennomsvett, og jeg også, ble for ubehagelig rett og slett.

Anbefaler deg å prøve en mindre varm bæreanretning i stede, som MeiTai, Manduco, vevd sjal el.

Skrevet

Lillemann ble ganske svett ja, men mest pga meg. Han ble født i mars, og vi sluttet å bære i pinsen omtrent. Da ble det altfor varmt. Da var han omtrent 3 mnd, om jeg husker rett. Frem til da gikk det greit. Var ofte eneste mulighet for å få ham til å sove, så da ble det slik.

Det er nok ingen annen løsning, for de ligger jo rett på kroppen vår.

Tror nok ikke han blir overopphetet, så slik sett er det ingen fare.

Skrevet

Hvilket bæresjal har du? Det er forskjell på hvor varme de er... vet at moby wrap er kjent for å være spesielt varm, mens enkelte i silke + annet materiale er "kjøligere" (iallfall om sommeren).

Spør evt om tips på www.tettinntil.com (bæreforum), der er det mange som er eksperter på forskjellene mellom ulike bæresjal!

Skrevet

Jeg bar minstemann i sjalet hver gang han skulle sove fra han var 3 uker til han var over 4 mnd. Opptil 3 timer i strekk. Han er født i mars. Så bar han frem til i slutten av juli tror jeg.

Brukte sjal jeg óg, og bar i omsluttet kryss på magen.

Han ble ganske svett i ansiktet, den delen han hadde mot brystet mitt, og jeg ble svett på brystet. Men han snudde hodet selv når det ble for varmt for ham. Hadde på body og strømpebukse, og lester når han var helt nyfødt.

Tror nok ikke de blir overopphetet. Og tror ikke du trenger å ha oppe døra for å lufte. Babyen sier ifra dersom han synes det blir ubehagelig. Og du har ham jo på deg, så da kan du jo følge med hele tiden =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...