Gå til innhold

Behøver oppmuntring og råd - kvalm hele døgnet og kaster opp hver dag :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 7 uker gravid. Fra ca uke 4-5 har jeg kastet opp hver eneste dag, 2 - 3 ganger om dagen. Resten av døgnet er jeg kvalm, også om natten. Kunne sikkert ha kastet opp 5 ganger hver dag hvis jeg prøvde. Synes oppkast er så grusomt at jeg velger å "presse det ned igjen".

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... Er totalt utslitt, ikke sover jeg særlig om nettene pga kvalme. Og ikke har jeg energi til å leve normalt.

Jeg har 50 % sykmelding ut uka, aner ikke hvordan jeg skal overleve dagene etter det.

Jeg tisser mørke, mørke gult. Jeg klarer ikke drikke noe, alt kommer opp igjen før eller senere. Jeg prøver å spise små måltider ofte, men hva er poenget når alt kommer opp igjen?

Jeg lever på 1 brødskive med syltetøy + 1 eple om dagen. Resten blir til oppkast på ettermiddagen/kvelden.

Hva gjør dere med ekstrem svangerskapskvalme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

føler med deg her...

kom kastende på meg i helga.. går og er konstant kvalm,brekker meg og kaster opp 24timer i døgnet..ikke noe godt og legge seg om kvelda lengre bare kvalm..

jeg går hjemme om dagene,skal til legen til tirsdag og få sykemeld på denne uken og neste håper jeg..

klarer ikke gjøre noe :(

har prøvd sea band (som jeg går med 24timer i døgnet,tør ikke ta av tillfelle de funker litt)

prøver og spise men funker ikke alltid :S

IFA salt pastiller funker mot kvalmen,men går rimelig lei de etter hvert...

drikker litt juice i forskjellige varianter....

Skrevet

jeg har hørt at det finnes noe mot det som legen kan skrive ut.

Jeg har ikke ekstrem kvalme (enda), og jeg sverger til seaband, som jeg presser litt ekstra på når det blir for ille. de har jeg på døgnet rundt, også når jeg sover.

det er også lett å få i seg raspet eple (sånn at du slipper å tygge så mye, mange ganger så er tanken på å tygge kvalmende :P)

Sist jeg var gravid så var en av de få tingene jeg klarte å spise frokostblandingen coco pops med iskald melk.

godmorgen yoghurt funket også.

håper kvalmen gir seg snart!

Skrevet

Her er ting som du må prøve. Forskjellige ting funker på forskjellige mennesker så prøv deg frem.

Sea Band - gå med det hele døgnet som hun andre her sier.

Ingefærkapsler eller ingefærte.

Postafen - tabletter mot reisesyke. Fås reseptfritt på apoteket.

I forrige svangerskap var det Postafen som hjalp for meg, men i dette svangerskapet så er det Sea Band som gjør susen.

Det er helt forferdelig å ha det sånn - håper du finner noe som fungerer!

Skrevet

Ingefærkapsler eller ingefærte.

Postafen - tabletter mot reisesyke.

er ikke farlig og ta???

leste at ingefær ikke var så bra og ta som det sies???

men jeg er villig til og prøve alt som er nå....

Skrevet

Har lest at noen sier at ingerfærkapsler skal tas med forsiktighet. Jeg vet ikke hvorfor det. Kanskje fordi det er så konsentrert?

Men å lage ingefærte skal ikke skade. La noen biter ingefær trekke i kokende vann - ta ut ingefæren og drikk.

Postafen tok jeg hver dag i 2-3 uker forrige svangerskap etter at legen sa det kunne hjelpe. Det hjalp meg masse og lille bebisen fikk ingen skader av det.

Hvis du er usikker så ta en telefon til legekontoret ditt for å få bekreftet at du kan ta det.

Skrevet

Prøv refleksologi, det kan hjelpe :)

Jeg studerer det og det har foreløpig funket på meg den ene dagen jeg var kvalm :)

Skrevet

Jeg er også kjempe kvalm, men kaster heldigvis ikke opp! Huff... det høres jo helt forferdelig ut.

For meg er det eneste som hjelper å spise faktisk. Har sjelden lyst på mat og venter for lenge med å spise og da blir jeg skikkelig kvalm. Hvis jeg prøver å dytte i meg noe gjennom hele dagen går det litt bedre. Men skjønner jo at det frister ennå mindre å spise hvis man vet man kommer til å kaste det opp igjen da. Juk!

Juice, epler, knekkerbrød, salte drops/pastiller, lolipop is, druer, ritz kjeks, frokostblanding med iskald melk og syltetøy, havregrøt er noe av det jeg klarer å trykke i meg i alle fall. Og hvis jeg har mulighet til å spise ute synes jeg det kan være lettere for da kan jeg kjøpe noe jeg tror jeg har lyst på akkurat der og da. :) Handler jeg i butikken er det ofte at jeg ikke har lyst på det jeg har kjøpt likevel når jeg kommer hjem.

Lykke til - gleeeeeeeder meg til den kvalmen endelig slipper taket! :)

Skrevet

Jeg fikk antihistaminer mot svangerskapskvalme. (Polaramin) Det hjalp litt. Press gjerne ned farris eller eplemost om du klarer. Men du burde absolutt snakke med legen om dette når det er så ille. Jeg var kvalm uten å kaste opp, jeg bare klarte ikke å spise så vekten gikk feil vei.

Skrevet

Har legen gitt deg kvalmedempende?

Skrevet

Nei, jeg har ikke fått kvalmedempende fra legen min. Fikk kun sykmelding sist jeg var der.

Vurderer å spørre etter det hvis det ikke blir bedre til uken....

Skrevet

Vil virkelig anbefale deg det altså, for det kan hjelpe en del. Mye bedre enn alle kjerringråd har virket på meg faktisk. Kvalmen er nok fortsatt til stede, men brekningene forsvant totalt. Så har bare kastet opp et par dager. Er nå i min tiende uke og ting er allerede mye bedre. De ble bedre i uke 8, så kan jo være at det går den rette veien for deg også. Håper det!

God bedring!

Skrevet

Få sykemelding 100%!

Ellers har jeg ikke noe andre tips enn det som er gitt over.

Har selv vært sykemeldt fra uke 6 og er det til uke 13 (er 11+0 nå), ikke noe spørsmål engang fra legen min. Jeg kaster ikke opp særlig ofte, og drikke har faktisk vært greit å få i seg, men maten har det gått smått med. Men legen hadde endel spsm til meg da jeg hadde gått ned 4 kg fra uke 6 til uke 8 ifht hva jeg fikk i meg, særlig med vekt på drikke med tanke på intravenøst som noen faktisk trenger. Så hvis du kaster opp så ofte og også sliter med drikke ville jeg tatt en prat med legen. Hun sa at babyen tar det den trenger uansett, men det er spørsmål om hvor dårlig og redusert mammaen blir som er avgjørende.

Jeg truer ned maten døgnet rundt, små små biter selv om de vokser i munnen på meg. Jeg vet av erfaring fra forrige sv.skap da jeg lot kvalmen ta overhånd og tenkte det var lurt å ikke true i meg mat, at jeg da ble MYE værre. Da spydde jeg magesyre og det var vondt. Så nå er det mat mat mat hele tiden.

Lykke til=)

Skrevet

Enig i det. De dagene jeg har vært virkelig dårlig er de gangene jeg har droppet mat og latt kvalmen ta overhånd. Vondt.....

Skrevet

Spise litt hele tiden, selv om jeg ikke orker , ellers blir det veldig ille hos meg...

Skrevet

Etter å ha lest gjennom tråden er det mange gode forslag her. Jeg hadde ekstrem kvalme første svangerskap så da kvalmen begynte i dette svangerskapet bestemte jeg meg for å få kvalmestillende. Har fått resept på afipran (kan trygt tas av gravide). Var ikke helt fornøyd med effekten så gikk over til postafen. Den har lang virketid og søvndyssende effekt. Jeg tar en postafen før jeg legger meg, da får jeg en god natt søvn som er alfa omega for å få en god start på dagen.

Mår man kaster opp mye vil væskebalansen i kroppen bli dårlig og man kan bli dehydrert. Bland mozell og farris 50/50 da får du en god elektrolyttbalanse.

Kvalmen gir seg etter hvert,(i hvertfall for de fleste) jeg er i uke 10 nå å har hatt min første dag uten å være kvalm:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...