Gå til innhold

Hvor mange studiepoeng for å kunne undervise på vgs?

Anbefalte innlegg

Jeg er lektor med fagene historie og engelsk, men skulle ønske jeg hadde tysk som fag også. Det jeg lurer på er hvor mange studiepoeng man må ha for å være kvalifisert til å undervise i tysk(2.fremmedspråk) på vgs? Basisfagene matematikk, engelsk og norsk må man ha 60 studiepoeng i får å kunne undervise i, men gjelder dette også for de andre fagene? Har bare jobbet på u.skole, og her gjelder 60 studiepoenggrensen bare for om hvorvidt man kan få fast ansettelse eller ikke.

Drømmen er å kunne fullføre 20 studiepoeng i tysk mens jeg er i mammapermisjon høsten 2010 og våren 2011. Men vil jo ikke gjøre det om 20 studiepoeng i tysk ikke er nok til å kunne undervise i faget på vgs., eller u.skole.

Håper noen vet hva som kreves:-)

Fortsetter under...

Så for å kunne undervise i tysk på u.skole er det nok at jeg tar f.eks. tre 10 studiepoengsemner på Blindern? Eller, må jeg ta 30studiepoeng i med didaktikk inkludert(eller i tillegg)? Har jo godkjent lærerutdannelse, så betyr det at jeg ikke trenger mer didaktikk selv om jeg tar tilleggsutdannelse? Vil jo ikke risikere å ta mer utdannelse om jeg ikke får brukt den:-)

HI

Du må i alle fall ha 60 studiepoeng i basisfagene på u.skole, altså norsk, engelsk og matte. Sikker på at det kreves 60 i andre fag også? Her jeg jobber er det flere som underviser i fag de har 30 studiepoeng i, men vet ikke hva som er de oppdaterte reglene for de som ikke er rukket å bli fast ansatt.

Annonse

På mange ungdomsskoler får man undervise i hva som helst så lenge man er almennlærer... Selv om det burde være 60 studiepoeng i mange fag der også.

20 studiepoeng i tysk er garantert ikke nok til å få undervise i tysk på vgs. Du trenger 60. (Om skolen er i beit, kan det selvsagt hende at du får likevel.)

Jeg underviser i 2. fremmedspråk på u.skole. Har 30 studiepoeng i språket. Her har de latt folk som ikke har studieopoeng i språket undervise i det også. De har lærerutdanning da, og har gått kurs som ikke gir stuidepoeng i språket. Men de har vært veldig i beit ja.

På vgs. skal man vel ha 60 studiepoeng. Må sikkert ha det for å få fast ansettelse, men vikariat kan man sikkert få med 30.

Håper jeg en gang får tatt 30 studiepoeng til, sånn at jeg kan komme meg over på vgs...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...