Gå til innhold

Erfaringer med jordmorsamtale om forrige fødsel?

Anbefalte innlegg

Jeg er nå nygravid med barn nr 2. Og det første som skjer, er jo at mye av følelsene rundt første fødsel kommer til overflaten.

Jeg er ikke redd for det å føde i seg selv, men en del av de andre tingene som skjedde i fødselssituasjonen, som gjorde opplevelsen vanskelig og negativ.

Hadde sikkert hatt godt av å ha snakket med jordmor på helsestasjonen rett etter fødsel sist. Men fikk ikke noe inntrykk av at det fantes noe slikt tilbud.

Er det noen som har erfaring med å ta opp et slikt tema tidlig?

Kan jeg ringe helsestasjonen og be om time allerede 6-7 uker på vei, for å snakke om forrige fødsel. (Det vil da bli før søknad om fødeplass, og utfylling av papirer hos lege.)

Eller må jeg holde det inne lenger, og vente på første ordinære jordmortime? (Ca 24 uker på vei...)

Fortsetter under...

Min erfaring er at man kan få jordmorsamtale om forrige fødsel når som helst - men jeg hadde jordmorsamtale på det sykehuset hvor jeg hadde født. Helsestasjonen vet jeg ikke så mye om.

En fordel av å ha samtale på det sykehuset hvor man fødte, er at de kan hente fram journalen din. Dette kan kanskje gjøre jordmoren bedre i stand til å svare på spørsmål. En lege blir også noen ganger koblet inn for å svare på spørsmål, hvis det er ønskelig.

Jeg måtte ha en legehenvisning - det var gått såpass lenge siden jeg hadde født. Men de som ba om samtale bare noen måneder etter fødselen, sier at det er bare å ringe fødsels-poliklinikken på det aktuelle sykehuset. Jeg tror det samme gjelder hvis det er det sykehuset hvor du skal føde denne gangen. Og det pleier å bli se det som en fordel, at man ikke venter for lenge. Problemene blir ikke mindre, av å vente.

En slik samtale anbefales!

Takk for svar.

For meg har mye av problemene utspring i det jeg føler er mangelfull/lite oppmerksom jordmor ved helsestasjonen. Altså at ting kunne vært oppdaget tidlig i svangerskapet, som hadde endret hele fødselsbildet.

Så jeg føler veldig jeg må snakke både med jordmor på helsestasjonen OG med noen på sykehuset. (Men at det med sykehuset kanskje kan vente til jeg vet om jeg TØR velge samme sykehus en gang til...)

Tror det står lite/ingenting i journalen min om det jeg er mest redd for skal gjenta seg. For det er ting som skjedde før selve fødselen kom ordentlig igang...

Får kanskje høre med legen min hva han anbefaler når jeg skal dit snart.

Men da skjer nok ingenting dette året.

Bor i bergen og her er det en rådgivningssentral for mor/barn hvor man kan få samtaler med jordmor på sykehuset (min faste jordmor som henviste meg, men også lege kan det).

Jeg syns det var kjempebra! En god ro og stemning over samtalen. Vi skulle gå gjennom første fødsel ved neste samtale, men jeg skal gjøre det hos min faste jordmor i stedet. Du bare ber om at hun innhenter journalnotatene fra sykehuset, og må signere på at det er greit. Du har full innsikt i journalnotatene om du ønsker dem tilsendt selv også, men det kan være greit å gå gjennom dem med fagpersonell.

Selv om det ikke står så mye annet der enn selve fødselen kan det være godt å snakke gjennom den dersom du er redd for neste fødsel. Og på samme tid ta opp andre uklarheter. En god samtale med en jordmor om vanskelige opplevelser vil jeg tro du kan få om du ikke var gravid også, så det at du er så kort på vei bør vel ikke ha noe å si..

Jeg har veldig gode erfaringer med å få samtale med jordmor/gynekolog om en traumatisk fødselsopplevelse. Det hjalp meg veldig mye - det er bedre å snakke om det som skjedde, og få svar på alle de spørsmålene man vanligvis har, enn å holde alt inne i seg. Jeg tror ikke det er lurt å vente til uke 24 med å ta tak i problemene, jeg ville prøvd å få til samtaler før den tid hvis jeg var deg.

Jeg tror at man på de fleste sykehus vil være interesserte i å ta tak i tidligere vanskelige opplevelser så snart som mulig, i stedet for å å vente så lenge at man kanskje ende opp med et keisersnitt eller en veldig negativ opplevelse nr 2 pga angst. Jo lenger man venter, jo mer "setter" angsten seg.

Det er flere muligheter:

- be fastlegen din henvise deg til sykehuset for samtale med jordmor/gynekolog

- ringe helsestasjonen. Forklar situasjonen for dem - jeg vil nok tro at du da kan få time langt tidligere enn uke 24. Jeg fikk time til samtale der flere måneder etter fødsel, det var ikke noe problem.

- det finnes også egne fødselsangstteam på noen sykehus, det kan være aktuelt med henvisning dit hvis det er behov for det

Forklar hvor viktig det er for deg at du får gått gjennom forrige fødsel, slik at du føler deg tryggere før neste fødsel. Jordmødre/gynekologene du snakker med er mennesker, og de fleste har stor forståelse for at en tidligere traumatisk opplevelse kan være problematisk. De ønsker at vi skal få positive fødeopplevelser, og min erfaring er at de vil strekke seg langt for å hjelpe hvis man bare klarer å formidle at man har problemer. Jeg møtte stor medfølelse og forståelse fra gynekologen jeg gikk til, og vil varmt anbefale deg å ta tak i disse følelsene så raskt som mulig.

Heisann!

Jeg var til samtale før jeg turde bli gravid igjen. Måtte da ha henvisning fra lege og vente en stund. Så hadde jeg oppfølging av Jordmor som hadde spesialisert seg på dette med fødselsangst 3 ganger under svangerskapet.

Hun hjalp meg å skrive et notat som ble lagt inn på dataen, slik at de måtte lese det før de åpnet journalen min når jeg skulle føde. Og jeg hadde med utskrift av notatet som jeg viftet febrilsk med når jeg kom inn med rier..Var livredd for at de ikke skulle få med seg det som var viktig for meg, men det kunne de ikke sånn som jeg holdt på:-) Hadde i tillegg med storesøsteren min som og passet på at notatet ble lest, og jeg fikk en veldig forståelsesfull og erfaren jordmor som la til rette på de punktene jeg trengte det!

Må ellers si som meg80 at det er lurt å ta tak i det så snart som mulig, så slipper d kanskje å grue deg å få mer angst mens du går og venter på å ta det opp.

Masse lykke til og stor klem fra meg!

Annonse

Tusen takk for mange positive svar. :)

Det høres ut som om det kan gå greit å bare ta opp dette med lege, og ringe helsestasjonen tidlig og snakke med dem om dette også. :)

Jeg er ikke redd for å føde i seg selv. Har langt mer angst for KS... Så fødsel blir det nok.

Spørsmålet er om det blir en fødsel preget av hysteri og gråt slik det var sist, eller om det blir en rolig og positiv opplevelse.

Avstanden mellom himmel og helvete tror jeg er liten. Hvertfall var den det sist.

Jeg fikk skikkelig hysterisk anfall, og stoppet riene fullstendig, på tross av at de hadde vært regelmessige lenge. Tror de brukte bortimot en time på å roe meg ned og få riene igang igjen...

Så jeg får be legen min henvise meg til en av disse oppfølgingsprosjektene eller hva det heter på fødestedet. Og så får jeg ta det opp med jordmot/helsestasjon i tillegg. :)

Hei, og lykke til!

Kan godt tenkes at du kanskje kommer rett inn uten en legehenvisning, spesielt siden du nå er gravid og kanskje skal ta et valg angående fødested. Koster ingenting å ringe fødsels- eller svangerskapspoliklinikken på sykehuset og spørre. Som jeg sa før, jeg måtte ha en henvisning - men her var det snakk om en fødsel som lå mer enn 10 år tilbake i tiden.

Behandlingssteder pleier (i hvert fall svært ofte) å være positivt innstilt til å prøve å rette opp i et dårlig inntrykk som en pasient har fått av dem tidligere. Det har vært min erfaring, både når det gjelder fødselshjelp og andre typer behandling. En annen innleggskriver var inne på en del av det samme, og jeg slutter meg til det hun skrev.

Hva du opplevde før og hva du kommer til å oppleve nå, er også veldig avhengig av de enkelte personell på sykehuset og på helsestasjonen - leger, jordmødre m.fl. - på godt og på vondt. I tillegg fungerer ikke alltid kommunikasjon knirkefritt. Dette gjør at personale som i utgangspunkt er empatiske og ønsker å være hjelpsomme, ikke alltid vet nøyaktig hva som skal til for hver enkel pasient. Det kan da være veldig positivt å få gitt en tilbakemelding og få snakket ut om det - gjelder ikke bare fødselshjelp men alle typer behandling.

Angående helsestasjonen: Om samarbeidet FORTSATT ikke skull fungere, så er det fullt lov å velge å gå til svangerskapskontroll hos fastlegen isteden. I et slikt tilfelle har jeg hørt det foreslått at man gir beskjed på helsestasjonen at man går over til fastlegen, og får kopier av papirene hittil for å gi til fastlegen. Dette er bl.a. slik at de på helsestasjonen, ikke skal tro at man har droppet svangerskapskontroll. Synes jeg har også lest at man er fri til å velge en annen helsestasjon i området, skal prøve å legge inn en link hvis jeg finner den.

Og angående sykehuset - så har man jo alltid fritt sykehusvalg, om sykehuset ditt fortsatt ikke skulle synes å være et godt valg.

Lykke til, som sagt!

Takk for enda ett godt svar.

Jeg gikk forrige gang hos både fastlege og jordmor. Men legen stolte mye på det jordmor gjorde og sa, for som han sa, hun er eksperten.

Derfor var det vel jordmor jeg følte ikke fanget opp det som burde vært fanget opp av potensielle problemer og komplikasjoner.

Kommer til å gå hos begge denne gangen også, men kommer til å kreve litt mer av jordmor. Kanskje flere timer, så det blir mer tid til å prate, eller noe sånt.

Kommer nok til å ta legetimen først uansett, både for å fylle ut papirer og føle jeg er "inne i systemet". Så får han heller henvise meg til sykehuset for samtale.

Kommer hvertfall til å be om å bli det.

Ringer vel legen og bestiller time neste uke, så får vi satse på at det skjer ting før jul. ;)

• 1 måned senere...

Nå har jeg fått legen til å sende brev til sykehuset om at jeg ønsker samtale om forrige fødsel...

OG jeg har kontaktet helsestasjonen og spurt om jeg kan få tidlig time for å snakke om forrige svangerskap og fødsel.

Begrunnet med at jeg hadde mye følelser som kom til overflaten nå som jeg var gravid igjen, og at det da også dukker opp mye spørsmål.

Satser på at jeg da får snakket ut det jeg har behov for, så jeg slipper å grue meg til å føde igjen. :)

• 3 uker senere...

Ser dårlig ut... Har skjedd ting som trigget angsten langt mer allerede før jeg har fått en eneste samtale med noen.

Tror jeg kommer til å være ganske hysterisk når jeg møter jordmor om en drøy uke, og er redd hun ikke har noen hjelpemidler til meg.

Ser ikke ut til at jeg får samtale om forrige fødsel på sykehuset der jeg fødte, hvertfall. :(

Hysterisk nå, ja...

Er redd for at den hysteriske tilstanden jeg er i nå skal vare de neste 6mnd... :(

Håper dette ordner seg på best mulig måte.

Som jeg sa, de fleste behandlingssteder prøver å rette opp, hvis de ser at en pasient har fått problemer etter deres behandling. Noen deltagere her i Fødselsangst-forum har fortalt at de måtte purre sykehuset, og så fikk de en samtale tilslutt.

Men man kan likevel ikke se bort fra at NOEN behandlere/ behandlingssteder er håpløse tror jeg, så det er ikke alltid noe å hente. Uansett, så er behandlingssteder forpliktet til å sende deg kopi av journalen din hvis du ber (skriftlig) om det. Slik er nemlig loven. De har lov til å ta betalt for selve kopieringen (en standardpris på cirka en hundrelapp). Og det er godt å ha med seg journalkopier med tanke på fødsel på et nytt sykehus.

Masse lykke til på alle måter!

Annonse

Hei,

Hadde fødelsangst siste sv. skap. som desverre ikke ble tatt tak i. Gikk til oppfølging på sykehuset 2-4 ganger per mnd grunnet blodtrykk og liten baby, men det ble jo bare gjort rutinekontroller (10 min og så ut). Aldri så mye snakk om følelser, eller andre praktiske ting rundt fødselen..

Fant ut ETTER fødsel (ved en tilfeldighet), at helstestasjonen hos oss(Asker sentrum) tilbyr alle samtaler 4-6 uker etter fødsel. Ringte for noe helt annet, og da spurte den hyggelige resepsjonisten om jeg hadde husket å bestille samtale. What? JA takk!

Hadde kun vært til jordmoren der 2 ganger før, fordi jeg var mest på sykehuset. Hun spurte hvorfor jeg ikke hadde fått samtale med spykologen på helsestajonen der. Det var jo et tilbud til alle fødende... ARG!! Det skulle jeg gjerne vist før.

Er det kun EN jordmor på helsestasjonen der du bor?

Jeg har fått en annen denne gangen, og hun er bare helt fantastisk :-) Det var nok den forige også, om jeg bare hadde vært der...

Da jeg kom til henne sist (18 uker på vei), sa hun at hun akkurat satt å fylte ut papirer for samtale med jordmor på sykehuset, ettersom det hadder vært litt problemer og et par uheldige hendelser sist samt mye blødninger i dette sv. skapet. I dag mottok jeg brevet med innkalling til Bærum Sykehus :-)

Da jeg hadde komplikasjoner i dette sv. skapet (mye blødninger) sørget hun for at jeg fikk opfølging av overlegen på gyn. Kom først til en turnuslege, og hadde svært dårlig erfaring. Invendlig UL i 3-4 min i uke 14 uten at han fant liv :-(

Jordmor tar veldig hensyn til at jeg er litt "sart". Begge mine sv. skap er i kategorien risikosvangerskap, samt at jeg har mistet en gang.. Får time hos henne ca hver 3 uke gjennom hele svangerskapet.. Det er trygt og godt :-D

Veldig personavhengig hvem man møter.. Er nok mest redd for å få en under fødsel jeg har dårlig kommunikasjon med, eller som jeg føler er usikker.

Lykke til. Håper å høre fra deg!

For å oppdatere litt.

Timen gikk mye bedre enn jeg ventet! Jordmor forsto ting helt fint, uten at jeg trengte å bli hysterisk.

Det som ble gjort feil forrige svangerskap skal ikke skje igjen. Det passer hun på.

Ellers prøver hun å hjelpe meg med resten. Om jeg ikke har fått time på sykehuset neste gang jeg skal til henne, så tenker jeg hun ordner det for meg. :)

Ting er absolutt ikke i orden ennå, men jeg ser ikke så svart på ting, og det kan synes som om det er lys i enden av tunellen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...