Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har nå prøvd å bli gravide i år, uten hell. En liten test viste 'dårlige svømmere' så etter samtale med legen ble vi henvist til Ivf-enheten. Jeg har nå tatt tester, og først mens er kommet og den første telefonen skulle taes... Skummelt nok bare det,.. Men det viste seg at denne mens ville krasje med jula, så jeg skulle ringe tilbake etter neste mens. Så jeg har nå noen uker på meg til å tilegne med all info jeg klarer, og dersto mer info som kommer inn, dersto flere spørsmål kommer opp,.. så her kommer noen til dere der ute som har vært gjennom litt å kanskje kan hjelpe meg.

-Er det normalt at det fryser ned egg? Har ikke fått noe info om det fra sykehuset, men ser at flere får frys ned og opptint egg..

-Hvor lang er ventetiden fra de henter ut egg til de settes inn igjen?

-Er det lang prosedyre å hente ut/sette inn egg?

-Er det slik at jeg kan jobbe samme dag?

-Får man igjen de 15 000 man legger ut for medisiner? Eller er det alt OVER 15 000 man får igjen?

-Hvor lang tid er det ca fra jeg første gang møter på ivf-enheten til ett event forsøk er igang,..???

Tusen takk til alle som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141005525-fersking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er noen svar, i alle fall:

-Er det normalt at det fryser ned egg?

Akkurat dette er jeg usikker på statistikken på, men mener at jeg har lest at det er vanligere å ikke få egg på frys enn å få det. Uansett er det ingen som vet om du vil få det før dere ser hva som skjer mhp befruktning og deling/utvikling av eggene.

-Hvor lang er ventetiden fra de henter ut egg til de settes inn igjen?

Det vanligste er to dager, det vil f.eks si at du tar ut en mandag og setter inn igjen onsdag. Noen steder driver med langtidsdyrking, men det vanligste er to dager.

-Er det lang prosedyre å hente ut/sette inn egg?

Nei, det går fort. Det avhenger naturligvis av hvor mange egg du har, men jeg (som har hatt 3-11 egg ut, og nok ligger noe under snittet mhp antall) har aldri ligget i stolen lenger enn 15 minutter.

-Er det slik at jeg kan jobbe samme dag?

Det kommer an på jobben din og hva du vil. Du får sykmelding, vanligvis for tre-fire dager fra og med uttaket. Det varierer litt fra klinikk til klinikk samt hva slags jobb du har. Noen er i fin form etter uttaket, de fleste opplever en del ømhet og lette smerter i alle fall uttaksdagen. Jeg har ofte sittet litt på hjemmekontor, og har vært på et viktig møte en gang, men det har jeg bestemt selv - og jeg har en kontorjobb. Jeg har hatt endel smerter under uttaket og føler ikke for jobb etterpå, pluss at jeg ikke ønsker masse spørsmål om hvorfor jeg går som om jeg var 95 og har ekstremt vondt i ryggen ;-

)

-Får man igjen de 15 000 man legger ut for medisiner? Eller er det alt OVER 15 000 man får igjen?

Man får igjen det man legger ut over 15000 per tre forsøk.

-Hvor lang tid er det ca fra jeg første gang møter på ivf-enheten til ett event forsøk er igang,..???

Det må klinikken din svare på. Det varierer hvor lang ventetid det er og om dere skal inn på forsamtale etc. Hvis du forteller hvilken enhet det er så kan sikkert noen andre som har gått der dele erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141005525-fersking/#findComment-141006052
Del på andre sider

Ja, det er en tidsbegrensning.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror regelen er at man må kreve refusjon innen 6 måneder etter det siste forsøket man krever refusjon for. Det kan godt være lurt å sende inn kvitteringene etterhvert - men husk bare på å ta kopier av alt i tilfelle noe skulle forsvinne i posten eller hos NAV/HELFO.

Jeg sjekket, og fant dette:

http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/hvit-resept.aspx

"Brukeren må framlegge detaljerte kvitteringer fra apoteket for kjøpte preparater sammen med denne erklæringen. Krav må settes fram innen 6 måneder etter at kravet tidligst kunne ha vært satt fram."

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141005525-fersking/#findComment-141010314
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...