lille_my Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Jeg fikk tlf fra føden på ahus i dag om at jeg har før høy gallesyre verdier, klør som besatt over alt men hva nå? Skal begynne på medisin i morra men hva innebærer dette for meg og barnet? Er i uke 34+ 3 ca og har termin 28 desember! Håper på svar da jeg er litt nervøs pga dette, skal til jordmor på fredag!
yamamama Skrevet 19. november 2009 #2 Skrevet 19. november 2009 Hei på deg! Jeg synes det er merkelig at du ikke har fått noen informasjon om hva dette handler om, men du er nok i gode hender nå som de har funnet ut av det og skal begynne på medisiner. Jeg antar at du skal ta ursofalk og konakon..? Jeg har selv høye gallesyre -og leververdier, og har gått på disse medisinene i tre-fire uker. De følger meg opp veldig nøye på sykehuset, og jeg har til tider vært innlagt, fordi verdiene i en periode steg mye. Jeg vil anta at du har fått noe som heter gallestase, eller cholestase, noe som ikke er farlig så lenge du får medisiner og tar oppfølgende blodprøver for å sjekke om verdiene stiger. Det er plagsomt med kløen, men du venner deg nok litt til det etterhvert. Mine verdier har steget veldig det siste døgnet, så de vurderer et tidlig keisersnitt. Jeg tror det er relativt sjelden at verdiene er så høye som mine, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for at du må føde så altfor tidlig. Du er litt heldig som fikk dette relativt sent, noe som betyr at det er mindre sjans for at du må føde så veldig for tidlig, og du slipper å gå med kløen særlig lengre enn i en mnd. Det er vanlig å bli satt igang to uker før tiden når man har høye gallesyre verdier. Bare spør hvis du lurer på noe mer. Lykke til, og ikke bekymre deg for mye.. Dette skal ikke være farlig verken for deg eller for barnet, nå som du blir behandlet for det.
lille_my Skrevet 19. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2009 Hei! Jeg har gått på polaramin prolongatum 6 mg i tre fire uker og nå har jeg fått ursofalk 250 mg. Skal inn på ahus igjen onsdag den 25 november! Jeg skal ta det opp med jordmor for og høre litt mer om dette sånn for sikkerhetsskyld( for og roe meg selv mest) To uker før tiden er jo greit da for det er jo innen normalen, om de tar det før pga fare for barnet så gjør ikke det noe heller så lenge barnet får det best mulig! Jeg ble litt satt ut da de ringte, for på fredag så sa de at prøvene var innenfor normalen, men den siste prøven måtte sendes ett annet sted så den tok lenger tid. Fikk en kort tlf om at det var for høy verdi på den siste prøven så de sendte resepten til nærmeste apotek og jeg måtte begynne med de samme kveld! Og ny kontroll 25 nov kl ni... Blei som sakt satt ut og bare tok imot beskjed også la vi på... etterpå gikk det opp for meg at noe var galt! Tusen takk for svar "yamamama"
lille_my Skrevet 20. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2009 Seff klør jeg mer enn noen gang nå som jeg har begynt på ursofalk... er det normalt da?
Sol85 endelig mamma! Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Hei! Eg og har for høy gallesyre og leververdier. Fikk vite d forrige lørdag. Ble innlagt en natt til observasjon siden gallesyren var veldig høy.. Fikk beskjed om å komme tilbake en uke etter for nye prøver siden eg var så frisk og ikkje klødde noe særlig. Ursofalken måtte også få tid til å virke. Dette var på mandag, og i dag kontaktet eg sykhuset fordi eg synes kløen var blitt værre, så er nå innlagt igjen siden gallesyren har steget enda litt til etter en ny blodprøve eg tok i dag . Er 36 uker på vei. Har fått beskjed om at eg vil bli satt igang senest uke 38. Har doblet ursofalk dosen til 6 tab om dagen, for å se om d synker verdiene.. Viss ikkje blir eg satt igang neste uke mest sannsynlig. Eg var veldig redd i begynnelsen, men føler eg blir tatt godt vare på her på sykehuset. Er ikkje noen kjekk beskjed å få, har lest mye om d på nettet, blir litt redd ja.. Så gleder meg veldig til eg har min lille skatt trygt ute av magen =)
2 prinser i huset Skrevet 21. november 2009 #6 Skrevet 21. november 2009 har noen av dere fått vite hvor høyt gallesyre nivået er?? Her fikk jeg det påvist i uke 20 denne gangen (uke 34 sist) Og har gått på ursofalk siden det, blir satt igang i uke 38 denne gangen. Hvis de klarer å holde verdiene nede så lenge. Sist steg de på få uker, og jeg ble satt igang 4 uker før termin sist. Er så spent på hvilken verdier andre har, for jeg synes jeg ble satt på ursofalk veldig tidlig denne gangen. (hadde bare 14 i gallesyreverdier på det tidspunkt - og ettersom jeg skjønner pleier bare ursofalk å funke i noen uker før virkningen "dabber litt av"...)
Sol85 endelig mamma! Skrevet 21. november 2009 #7 Skrevet 21. november 2009 Min gallesyre er på 148 har eg fått beskjed om.. men kan ikkje være den sammen verdien som du viss du har 14.. :S Mine leververdier har synket, men gallesyren har steget litt.. Eg og lure på ka andre har i verdier og ka som er vanlig, huske ikkje alt som legen sa, var så mange ulike tall..
Sol85 endelig mamma! Skrevet 21. november 2009 #8 Skrevet 21. november 2009 Eller forresten, så kan det være den sammen verdien, for trur den egentlig skulle være rundt 10, kan det stemme? For da ble du nok satt på Ursofalk tidlig for å hindre at det plutselig stiger veldig siden det var såpass tidlig.
Sol85 endelig mamma! Skrevet 21. november 2009 #9 Skrevet 21. november 2009 Nei det kan jo ikkje være den samme..
lille_my Skrevet 22. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. november 2009 Jeg veit ikke hvor mye lenger jeg holder ut denna kløinga nå! Det virker som at etter at jeg har tatt ursofalk og den har begynt og virke så klør det ekstremt mye ( mye mer enn ellers) så jeg ringte føden og de sa at jeg kunne ta polaramin også for og dempe kløen, men det hjelper ikke! I går så jeg tillfellig på armen min og da så jeg ikke ut ( sammenligner det med kjøttkake hehe) så ut som elveblest også begynte det og klø som .... Samboeren blei helt satt ut og tok bilde av det som vi skal vise da vi er på kontroll! Samboeren sa også at jeg sover ekstremt urolig ( da jeg evt får ett par timers søvn) jeg ligger og klør og ynker meg (syter)! Han lurer på om jeg ratt skal halvere ursofalk fra 4 tabletter til 2 tabletter for og se om jeg ikke klør fullt så mye da men er litt skeptisk! Noen råd eller erfaring? Takker utrolig for svar og svarene jeg har fått!
2 prinser i huset Skrevet 22. november 2009 #11 Skrevet 22. november 2009 hmm.. jeg ble satt igang sist når jeg hadde gallesyre-verdier på 60, pga fare for babyens liv... Men det kan være ALAT du snakker om? Den skal egentlig være på opptil 40... (der hadde jeg over 1000 sist gang.) Så tror nok den verdien på 148 er noe annet enn gallesaltene, ja. Håper hvertfall det...
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 22. november 2009 #12 Skrevet 22. november 2009 Hvilken symptomer hadde dere med så høye verdier??? Da tenker jeg ikke på bivirkinger fra medisiner osv.
Sol85 endelig mamma! Skrevet 22. november 2009 #13 Skrevet 22. november 2009 Eg trudde ursofalk skulle hjelpe til med å dempe kløen..Trur ikkje d e så lurt å halvere dosen uten å snakke med lege. Tar du 4 tab 3 ganger daglig?
Sol85 endelig mamma! Skrevet 22. november 2009 #14 Skrevet 22. november 2009 Mine symptomer var kun litt kløe i hendene og litt under føttene, samt litt kløe her og der. Men ikkje kraftig kløe. Legene var veldig overraska over at eg ikkje klødde mer når verdiene mine var så høge.. :S Har hatt litt mer kløe de siste dagene, men så har jo gallesyren steget litt og da.. Ikkje noe kjekt.. Håper virkelig at eg har hørt feil ang gallesyrenivået mitt ja.. Men meiner alle ingen av tallene eg fekk opplyst var under 100...
lille_my Skrevet 22. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 22. november 2009 Jeg veit ikke hvor mye lenger jeg holder ut denna kløinga nå! Det virker som at etter at jeg har tatt ursofalk og den har begynt og virke så klør det ekstremt mye ( mye mer enn ellers) så jeg ringte føden og de sa at jeg kunne ta polaramin også for og dempe kløen, men det hjelper ikke! I går så jeg tillfellig på armen min og da så jeg ikke ut ( sammenligner det med kjøttkake hehe) så ut som elveblest også begynte det og klø som .... Det brenner i huden da jeg klør! Samboeren blei helt satt ut og tok bilde av det som vi skal vise da vi er på kontroll! Samboeren sa også at jeg sover ekstremt urolig ( da jeg evt får ett par timers søvn) jeg ligger og klør og ynker meg (syter)! Han lurer på om jeg ratt skal halvere ursofalk fra 4 tabletter til 2 tabletter for og se om jeg ikke klør fullt så mye da men er litt skeptisk! Merket også at jeg plutselig har fått mye vann i beina, har ikke stramme sokker men det tok over en time før"krateret" etter sokka gikk bort! Noen råd eller erfaring? Takker utrolig for svar og svarene jeg har fått!
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 22. november 2009 #16 Skrevet 22. november 2009 Jeg har de siste dagen klødd mer eller mindre over alt, armene, hendene, leggene, under føttene og oppå hendene.. Jeg tok sånne galle og leverprøver mandag som var, men kløen kom senere. Kan man ha svangerskapskløe uten at det har noe med galle og lever å gjøre?? At man bare klør liksom Føler meg så dum hver gang jeg er til legen for er liksom alltid noe... Vært syk store deler av svangerskapet med altfor lavt stoffskifte blandt annet. Hun må jo tro jeg er hypokonder snart, haha.. Derfor tørr jeg ikke helt nevne dette med kløen til henne med mindre jeg må. Det klør og jeg klør tilbake. hehe )
Sol85 endelig mamma! Skrevet 22. november 2009 #17 Skrevet 22. november 2009 Ja man kan ha kløe uten at det er farlig. Det er veldig vanlig meine eg. Det er kløe inni hendene og under føttene som kan være svangerskaps kolestase som det heter. Men nevn det for legen din, det er det tryggeste =)
2 prinser i huset Skrevet 22. november 2009 #18 Skrevet 22. november 2009 ja, er faktisk kjempe vanlig å ha svangerskaps kløe... er heller unormalt å ha leverpåvirket kløe (cholestase) Mine symptomer er kløe og kun det... Klør som mannen med ljåen inni og oppå hender og inni og oppå føtter.. litt øverst på brystet, og mye på legger og overarmer. Be legen ta noen blodprøver av deg for sikkerhets skyld. (Asat, Altat, Alp og gallesalter - om jeg ikke husker heeelt feil.) (du må spesifisere at du også vil ta gallesalt verdiene, for de skal taes på egne glass.) Sol85: Kjøp hvitvask fra Aderma og Xylokain smørekrem. Funker!!!
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 22. november 2009 #19 Skrevet 22. november 2009 Godt det går ann å ha denne sinnsyken kløen uten at det trenger bety noe da i allefall Jeg tok dem andre prøvene pga vondt øvverst i magen fra høyre og mot midten, som kunne ha med gallestein/lever å gjøre. Har ikke satt meg så veldig inn i det, leste litt på nettet. Men det virker som dette dere har er noe annet?
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 22. november 2009 #20 Skrevet 22. november 2009 Jeg tok forresten disse prøvene for ei uke siden, så hvis det hadde vært noe galt så regner jeg nesten med at jeg hadde hørt noe til nå
Termin 061209 Skrevet 22. november 2009 #21 Skrevet 22. november 2009 Til dere somhar hatt denne kløen og høye prøveverdier på Galde og leverfunksjon.. Kaller de det Hepatose??? Jeg hadde det med nr to med verdier over 1000 og det ble nesten keisersnitt pga fare for barnet og meg. Men heldigvis gikk det fint å sette igang. Har ikke snakket med noen som har hatt det samme tidligere. Jeg er gravid i uke 38 nå og prøvene er fine fortsatt denne gangen. Ikke har jeg denne intense kløen inne i hendene heller.. Er veldig spent påhav de kaller det dere har. Jeg ble satt igang i uke 37 sist.
Sol85 endelig mamma! Skrevet 22. november 2009 #22 Skrevet 22. november 2009 Eg fekk svar dagen etter eg tok leverfunksjons prøven, så du hadde nok hørt viss det hadde vert unormale verdier ja. Det eg har heter svangerskaps kolestase/ intrahepatisk cholestase. Så bra prøvene dine er fine denne gangen =)
yamamama Skrevet 22. november 2009 #23 Skrevet 22. november 2009 Hei Lille_my! Du bør ikke trappe ned på ursofalk uten å forhøre deg med legen! Det er ursofalk som skal stabilisere gallesyre-verdiene og det er gallesyren i blodet som gjør at vi klør så mye iflg et skriv jeg fikk av legen på sykehuset. Hør heller med legen om du kan få ta allergitabletter.. kanskje det vil lindre kløen litt..? Lykke til, jeg føler med deg. Er innlagt selv på rikshospitalet med en fryktelig kløe.. bare vandrer korridorene om natta til jeg er så trøtt at jeg nesten svimer av. De tar prøver av meg annenhver dag, og vurderer fortløpende om babyen har det bedre i livmora eller ute. Men de vil la det drøye så lenge som mulig, siden jeg bare er 33 uker i dag. Heldigvis veier knøttet allerede 2,2 kg, så hvis h*n må ut så går det nok bra. Ble visst litt langt det her.. fikk behov for å lufte tankene. Er glad jeg ikke er den eneste som sliter med dette her, selv om jeg ikke unner noen denne kløen! Gleder meg til dette er over "o)
Lola2016 Skrevet 25. november 2009 #24 Skrevet 25. november 2009 Da var det min tur til å ha disse høye verdiene:( Nå venter jeg på nye prøver tatt i dag. hadde en verdi på 14 som skulle være under 6... Legen sa likevel at det bare var litt forhøyet. Oppdaget da jeg begynte å klø på magen. Fikk vite svært lite av jordmor og natt til idag har jeg nesten ikke sovet pga redsel for hva som kunne være galt. Har ikke ønsket å google det på nettet for da blir jeg bare enda mer stressa. Til dere som har fått fødselen satt igang: hvordan skjer det? Er man på sykehuset fra de begynner og vil kroppen være klar og modnet til å føde når den blir satt igang? Blir helt stressa av tanken:(
Athravil Skrevet 15. desember 2009 #25 Skrevet 15. desember 2009 Jeg har også fått påvist Cholestase - er bare i uke 21, heldigvis skjønner jeg nå at mine verdier er veldig lave ca 10 tror jeg. Hadde det sist svangerskap, men da ble det påvist i uke 37 og jeg ble satt igang umiddelbart. Klør heldigvis foreløpig veldig lite. Hvor ofte har dere måttet ta blodprøver ved så lave verdier? Legen vil ikke ta nye prøver før på ny året og han har fått vite at medisinering ikke er aktuelt før uke 30 og da kun om verdiene er begymringsverdig høye. Tenker en del på dette ettersom verdiene mine har steget fra 2 til 10 på ca 14 dager og om dette fortsetter i samme tempo så kan det bli veldig hlyt ganske raskt. Jeg håper og krysser alt jeg har for at det ikke skal øke raskt! Håper alt går bra med dere og de små som sliter med samme problem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå