Gå til innhold

tvillinggener?

spire nr fire :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Både min mormor og min mor har født toeggede tvillinger. (gutt og jente begge gangene).Jeg er altså tvilling. Tror dere det er noen større sjanse enn vanlig for at jeg kan få tvillinger da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, da har du større sjanse for å få tvillinger.

Skrevet

Hvis du er jente. Får å få toeggede tvillinger må det løsne to egg fra egstokkene. Dette skjer jo hos jenta. Hvis du er gutt har du ikke større sjanse for å bli tvilling far, men du kan føre genet videre til en eventuel datter.

Skrevet

kan tvillinggenet arves fra far til datter også?

Trodde dette bare kunne gå fra mor til datter..

Skrevet

Jeg fant dette et annet sted:

"Faktorene som gir økt sjanse for tvillingfødsel sitter mest sannsynlig på x-kromosomet (altså det "kvinnelige" kromosomet som kvinner har dobbelt sett av, mens menn har bare en x pluss en y.). Man MÅ ha sin fars x-kromosom, og så har man fått et av to x-kromosomer fra sin mor, så det er ca 50/50 sjanse for at man har kromosomet hvis ens morfar var toegget tvilling. Altså; både menn og kvinne kan bære gener som gir økt sjanse for tvillingfødsel (menn kan ha alle gener kvinner har, men kvinner kan ikke ha de genene som følger mannens y-kromosom)."

Jeg syns dette er interessant fordi min farfar hadde to søstre som fikk tvillinger begge to, og vi har lurt på om genet kan ha kommet via pappa til meg. Eller det kan være helt tilfeldig ;) Mannen i et forhold kan derimot ikke påvirke om det blir tvillinger, han slipper jo bare rumpetroll, mens kvinnen slipper eggene, men han kan som sagt føre genet videre til sin datter. :) Eneggede tvillinger derimot er ikke bevist å være arvelig.

Skrevet

Takker for svar! Er ikke det at jeg tror jeg har to i magen,men tenk om! iiik! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...