BabyAnna Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Dette er historien. Min datter tok smokk frem til hun var 14 mnd, da var det av en eller annen grunn bare helt over og ut! nå er hun 17mnd. Og nå er det tid for fullstendig brystavvenning. Åssen skal dette gå? Hun er kjempeavhenig av brystet om morgen og kveld. Vi har prøvd ALT, Pappa gir vann, osv. Men hun blir hysterisk! Begynte med at Pappa gir vann når hun var 13mnd, og vi har fortsatt med det frem til nå hver morgen. Men alltid det samme hysteriet!? Jeg har sluttet med morgenpupp for tre måneder siden, men hun fortseter å be om det!? Selv når hun vet at det ikke blir noen pupp! Nå blir det også slutt på kveldspupp, og dette blir nok svært så vanskelig for henne.. Er det noen råd der ute slik at dette kan bli lettere for både foreldre og barn? Er det noen som har erfaring med at barnet bare plutselig en dag slutter å be om pupp? Har et lite håp om at det kanskje skal skje, sånn som skjedde med smokken..
lille sprelle Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 er du komfortabel med å amme fremdeles, så er det jo ikke noe krise. Anbefalingen er til 2 år. Jeg begynte å forsvinne om kvelden rett før pupp var naturlig i kveldsritualet. Byttet det ut med smoothie og kos på pappas fang med bok. - har fungert greit. tok sin tid før hun sluttet å etterspørre (bruker ord), så sa jeg bare med forbauselse i stemmen - skal vel ikke ha pupp nå vel? etter en stund kom ikke spørsmålene lengre. en annen ting som jeg tror var med på å redusere etterspørselen var at vi hadde besøk av en baby. Da den skulle få pupp, ville hun også ha. Da hadde hun ikke fått på et par dager, så hun fikk. Etter det ble spørsmålene færre. Også: gjem vekk ammepute om du bruker en slik
BabyAnna Skrevet 18. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2009 Takk for godt svar! Ja jeg har vurdert og vurderer fremdeles å amme frem til ca. 2 år. Er ihvertfall ikke ukomfortabel med det. Men hører også at det blir vanskeligere og vanskeligere med avvenning jo eldre de blir. Men dette kan jo også bare være tull og tøys! Det blir kanskje lettere med avvenning når de har utviklet mer forståelse, om livet og hverdagen!? Har en stor familie, med mange dominerende kvinnefiguer som fremdeles har et gammeldags syn om det med amming, desverre.. Føler kanskje her at jeg bør bruke min egen magefølelse når det gjelder denne avgjørelsen. Teknker jeg fortsetter med amminga til Hun Selv blir mer komfortabel med tanken på å "slutte". . Er sikkert en grunn til at hun blir så hysterisk hver gang hun ikke får pupp.
lille sprelle Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 For å være litt stygg i munnen "drit i omgivelsene" ifht meninger. Be dem sjekke ammehjelpen.no eller who sine sider eller slikt om de blir for krasse. gjør det slik det passer deg! amming er noe som skjer mellom mor og barn og derfor noe omgivelsene har lite med å mene noe om egentlig ifht hvor lenge og hvor mye. Det er likevel lov til å f.eks. begrense ammingen av større barn til hjemmet og å ikke nødvendigvis flashe puppen midt i ansiktet på folk når man er ute osv. lykke til!
Makko med to små gutter Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Hvis du synes det er greit å amme lenger så gjør det! Tenk på alle de gode antistoffene du gir barnet ditt :-) Hvis dine "gamle tanter" maser, bare fortell de at verdens helseorganisasjon anbefaler amming til barna er 2år! Så lenge du holder det på "privaten", og ungen ikke kler av deg offentlig har det vel ingenting å si? -Holdt et kurs engang der en dame spurte om å ha med barnet sitt, for hun ammet. Joda selvfølgelig! -Ungen var 4år og ammet to ganger på en 3 timers økt... -Det vil jeg si var litt i overkant ;-) Men om du vil avvenne, ikke erstart god, søt melk med vann! Her drikker mini velling på kvelden (men det er kanskje ikke en idee med en så "stor" unge), men melk eller som nevnt over her smoothie er sikker en slager! Jeg ville sett om jeg fant en erstatter, slik at du KAN være borte fra barnet, men fortsatt så lenge DU synes det er greit å amme! Selv var det mini som avvente seg selv. Litt motvillig fra 9mnd, dagen etter 1årsdagen var det full nekt. Dette hadde han ikke tid til ;-)
BabyAnna Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2010 Det er blitt en stund siden jeg skrev dette innlegget, men vil gjerne få takket for fine svar.. Har blitt trygg på at mine valg med ammingen, og er ganske stolt av dem igrunn. Min datter er sunn og alltid fornøyd, og hun har begynt å bli tryggere på Pappaen sin. Etter hun knyttet bedre kontakt med han, ble hun mindre interresert i Pupp, og jeg har trappet mye ned på ammingen i det siste. Nå har Alle tenner kommet frem, og hun har ikke bedt om pupp i hele dag. Gått 24 timer siden jeg Ammet sist, og avenningen går strålende til nå.. Med min viljestyrke så tror jeg dette vil gå bra, og hun er nå 21,5 mnd gammel. Hvis hun er "puppe-fri" på 2-årsdagen sin, så sier jeg med strålende fornøyd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå